Annons

Tips på L-bracket (Canon 5D mk IV)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Finns det några erfarenheter om L-brackets till Canon 5D mkIV här på forumet?

Jag kan inte riktigt motivera kostnaden för ett från RRS eller Kirk, och undrar om det finns någon billigare tillverkare som ändå gör jobbet bra?

Jag var inställd på att köpa ett av Sunwayfoto, som jag har hört gott om. Men så har jag hört väldigt blandade åsikter om just deras L-bracket till Canon 5D mkIV
Se denna film:
https://d1y6jrbzotnyjg.cloudfront.net/AOD60/026d38f4d4164996b6fda0d5dfec8b26/V26/862f8697b75146cdb7d74a063786b7e9/ShortForm-Generic-480p-16-9-1409173089793-rpcbe5.mp4?Expires=1522690109&Signature=V7w2oraBDWaivauyjagysFIl1-a1YebjJdTMS~8IEqMbUM4HL6m~uy6CdLRh5dAcuVbfOeyFsTwkhXL0rpTuanc905-ks-m7WkeBaaO9ypdkFPYWOiStdi4aNAigb20Ifxdk5qnHrfE5KeBVbXLtqrocgS7dXPln4vzFci95p18_&Key-Pair-Id=APKAJ62XWKZ35EOVO4XA

På Ebay finns det riktigt billiga, men är kvaliteten och passformen därefter?
https://www.ebay.com/itm/QR-Vertical-L-Bracket-Plate-Holder-for-Canon-EOS-5D-Mark-III-IV-5D3-5D4-Camera/362094904864?hash=item544e89c620:g:CqoAAOSw0h9ZrXgX
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör

salutea

Medlem
Jag har Sunwayfotos L-bracket till 5D Mark IV och har samma upplevelse som i filmen, den glappar. Vilket är väldigt irriterande. Så jag skulle inte rekommendera den!

Jag har en billig L-bracket från Kina på en annan kamera som sitter ordentligt så visst finns det billiga plattor från e-bay som fungerar men där är nog variationen större.

/Magnus
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hmm... kan det vara så att det finns bra och dåliga tillverkningsbatchar från Sunwayfoto? Det blir nästan att jag skulle vilja prova i butik om den passar innan köp, men det verkar vara ont om butiker som säljer Sunwayfotos prylar (och speciellt L-bracket till 5D mkIV verkar inte finnas i lager nånstans i landet).

Vet du vilken kina-bracket du köpte?
 

salutea

Medlem
Hmm... kan det vara så att det finns bra och dåliga tillverkningsbatchar från Sunwayfoto? Det blir nästan att jag skulle vilja prova i butik om den passar innan köp, men det verkar vara ont om butiker som säljer Sunwayfotos prylar (och speciellt L-bracket till 5D mkIV verkar inte finnas i lager nånstans i landet).

Vet du vilken kina-bracket du köpte?
Kina-bracketen är till en A7RIII och heter Fittest LB-A7RIII. Kostade ungefär 20 USD vilket ju är väldigt billigt i jämförelsen med vad många andra tar för sina plattor. Det var dock innan PostNord började hålla på paketen... Att de lyckades med plattan till A7RIII är naturligtvis ingen garanti för att de lyckas med andra plattorna till andra modeller, men jämfört med Sunwayfotos platta till 5D MkIV som ju kostar mer och passar ganska dåligt kändes det som ett kap!
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Magnus, vet du om L-brackets till 5D mkIII passar bra till 5D mkIV?
Nu när jag har sökt efter mer prisvärda alternativ så har jag stött på brackets som påstår sig passa båda kameramodellerna nämligen.

...och om så inte är fallet, kan det vara en förklaring till det glappande Sunwayfoto-L-bracket? Att personen på filmen har fått ett 5D mkIII-bracket till sin 5D mkIV?

Jag har en sådan här från Sunwayfoto och den funkar utmärkt.

http://www.benrosverige.se/sv/snabbplattor-arca/custom-l-bracket-for-canon-eos-5d-mark-iv.html

Jag undrar om personen i filmen har rätt version. Jag har L-bracket till både 5D Mark III och 5D Mark IV och en vanlig platta till 1D X/1D X Mark II. Allt passar perfekt. Det enda negativa är att L-backeten har en liten klack som ger ett litet märke. Men mina kameror ser ju ändå så krigade ut
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tack! Jag ska kika närmare om Fittest gör plattor till 5D mkIV och om de verkar sitta bra! :)

Kina-bracketen är till en A7RIII och heter Fittest LB-A7RIII. Kostade ungefär 20 USD vilket ju är väldigt billigt i jämförelsen med vad många andra tar för sina plattor. Det var dock innan PostNord började hålla på paketen... Att de lyckades med plattan till A7RIII är naturligtvis ingen garanti för att de lyckas med andra plattorna till andra modeller, men jämfört med Sunwayfotos platta till 5D MkIV som ju kostar mer och passar ganska dåligt kändes det som ett kap!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Magnus, vet du om L-brackets till 5D mkIII passar bra till 5D mkIV?
Nu när jag har sökt efter mer prisvärda alternativ så har jag stött på brackets som påstår sig passa båda kameramodellerna nämligen.

...och om så inte är fallet, kan det vara en förklaring till det glappande Sunwayfoto-L-bracket? Att personen på filmen har fått ett 5D mkIII-bracket till sin 5D mkIV?
Jag har L-brackets från Sunway till både 5D3 och 5D4. Innan jag fick tag på 5D4-varianten använde jag 5D3-varianten på min 5D4. De sitter lika bra på. Skillnaden är att 5D4 har aningen bredare gummiluckor på sidan, så det var lite svårt att få upp dem med 5D3-varianten på 5D4.
 
ANNONS