Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Senaste uppdatering av Lightroom (7,3?)

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Den uppdatering som kom idag eller igår. Det som jag märkte för mig var att nästan alla om inte alla mina färgmarkeringar har försvunnit. Stjärnorna verkar finnas kvar. Annars har jag inte hunnit titta om det är något annat som saknas.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Den uppdatering som kom idag eller igår. Det som jag märkte för mig var att nästan alla om inte alla mina färgmarkeringar har försvunnit. Stjärnorna verkar finnas kvar. Annars har jag inte hunnit titta om det är något annat som saknas.
Lät ju inte bra. Har hört att egna framkallningsmallar också försvinner. Verkar ringa många varningsklockor om buggar. Väntar själv kvar på 7.2 tror jag, normalt brukar jag vara snabb på att uppgradera men nu känns det säkrast att avvakta.
 

thommya

Aktiv medlem
Den uppdatering som kom idag eller igår. Det som jag märkte för mig var att nästan alla om inte alla mina färgmarkeringar har försvunnit. Stjärnorna verkar finnas kvar. Annars har jag inte hunnit titta om det är något annat som saknas.
Hej
Har du skapat en egen färgetikettuppsättning eller använder du default från Adobe?
Du hittar vilken som är aktiv i biblioteksmodulen under menyn > Metadata > Färgetikettuppsättning.

Thommy
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Suck. Tänkte ge Lightroom en ny chans men detta kan väl knappast kallas uppdatering. På min gamla Macbook kraschar det med jämna mellanrum och på min Imac så är det segt som sirap. Mest mindre kosmetiska ändringar (profiler och flytt av dehaze) förutom att de rörde till alla ens förinställningar.

För en som arbetat med Adobes program sedan 90-talet så börjar man fundera på vad de håller på med. Tidigare har de alltid levererat välarbetade och stabila "riktiga" uppdateringar. Med CC och ökade intäkter så borde de bli bättre och ännu mer genomarbetade uppdateringar men det verkar blivit precis tvärt om.
 

zosma

Aktiv medlem
Hej
Har du skapat en egen färgetikettuppsättning eller använder du default från Adobe?
Du hittar vilken som är aktiv i biblioteksmodulen under menyn > Metadata > Färgetikettuppsättning.

Thommy
Annars är dom standard, dock har jag bytt namn på dom. Nu är det ingen katastrof för mig, hade bara precis börjat färgmarkera. Och det var mest bilder som jag har redigerad som jag hade markerad med färg.
 

mapem

Aktiv medlem
Helknäppa översättningar av profiler

Kollade de nya profilerna. Det är ju behändigt att ha dem intill de andra grundjusteringarna. Men Adobe har gjort rent skrattretande översättningar i den svenska versionen som jag nyss laddade ner. De gamla Canon-profilerna har fått helknäppa namn. Verkar som om en dator översatt. Faithful har blivit Exakt. Landscape har blivit Liggande. Portrait har blivit Stående. Bättre att inte översätta alls än att det blir så tokigt. Det tog ett tag innan jag begrep vad som avsågs med stående resp liggande tills jag kom på att det i engelska sammanhang ibland kallas portrait resp landscape när man menar att man håller kameran vertikalt respektive horisontellt.
 

iSolen.se

Guest
Är det någon som kollat prestanda? Förra versionen upplevde jag initiallt som jättesnabb i librarymodulen vilket öppnade för att använda LR som gallringsverktyg men när man jobbar i fullskärmsläget blir det segt som sirap igen, dessutom vet man inte om bilden är oskarp eller bara håller på att ladda eftersom "loading" inte visas på en gång. Kastade ett antal bilder av misstag innan jag insåg detta.
 

pemrby

Aktiv medlem
Har någon uppfattat vad skillnaden i kurvverktyget på Classic skulle vara? Jag har alltid tyckt den gamla var för liten och svår att göra exakta justeringar i. Nu Säger man "Larger Tone Curve" och sedan:

"In this release of Lightroom Classic CC, the Tone Curve has been expanded to optimize tone curve adjustments."

Men... jag märket ingen skillnad. Har breddat verktygskolumnen till max samt försökt se om det finns några kommandon för att expandera men icke..... Jag hade önskat att man gjort det som på Lightroom CC för iOS/iPad - där har man ju numera väldigt bra möjligheter att sätta kurvor som man vill med en kurva som är överlagrad på fotot och tar upp större delen av skärmen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Känns på något sätt tryggt att ha kopplat bort de nyckfulla uppdateringarna från Adobe och ligga kvar med Lr 6.14. Hur länge man nu kan hålla sig kvar där.
 

thommya

Aktiv medlem
Har någon uppfattat vad skillnaden i kurvverktyget på Classic skulle vara? Jag har alltid tyckt den gamla var för liten och svår att göra exakta justeringar i. Nu Säger man "Larger Tone Curve" och sedan:

"In this release of Lightroom Classic CC, the Tone Curve has been expanded to optimize tone curve adjustments."

Men... jag märket ingen skillnad. Har breddat verktygskolumnen till max samt försökt se om det finns några kommandon för att expandera men icke..... Jag hade önskat att man gjort det som på Lightroom CC för iOS/iPad - där har man ju numera väldigt bra möjligheter att sätta kurvor som man vill med en kurva som är överlagrad på fotot och tar upp större delen av skärmen.
Kanske svårt att se skillnad om man inte har den gamla tonkurvan brevid att jämföra med.
En före- och efterbild på tonkurvan finns i inlägget nedan om nyheterna i nya 7.3
https://www.lightroomqueen.com/whats-new-in-lightroom-classic-73/

Thommy
 

pemrby

Aktiv medlem
Ja, jag jämförde precis med min laptop där jag inte hunnit uppdatera - det krävdes skärmklipp före och efter för att se skillnaden... löjligt.... jag hade önskat att man kunde dock ur panelerna till fönster och förstora dem obegränsat.
 
kinden

Bara jag som har problem med att Lightroom nu börjar hänga sig rejält och avslutar det man håller på med ?
börjar undra om man ska gå över helt till capture one pro 11 som verkar fungera bättre och är mer stabilt. riktigt uruselt just nu. får hoppas det kommer en ny uppdatering snart som fixar det problemet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är det någon som kollat prestanda? Förra versionen upplevde jag initiallt som jättesnabb i librarymodulen vilket öppnade för att använda LR som gallringsverktyg men när man jobbar i fullskärmsläget blir det segt som sirap igen, dessutom vet man inte om bilden är oskarp eller bara håller på att ladda eftersom....
Verkar som det går snabbare med grafikaccelerator off...
Har samma erfarenhet.
Mina presets är heller inte längre i rätt ordning.

/Stefan
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Mina presets ligger i samma ordning som tidigare (bokstavsordning) och GPU-acceleration fungerar (jag har Nvidia 1060 med senaste drivrutinerna).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Mina presets ligger i samma ordning som tidigare (bokstavsordning) och GPU-acceleration fungerar (jag har Nvidia 1060 med senaste drivrutinerna).
Det är såna som exempelvis har döpts till 00a, 00b, 01a, 01b etc som har omkullkastat ordning. Inget som stor funktionen som tur är.

/Stefan
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Presets som applicerats på tidigare importerade bilder påverkas väl inte? Har diverse egentrimmade varianter av D2Xmode som användes till D300. Vill inte alla gamla bilder ska hamna med adobe standard som preset vid en uppdatering.
 
ANNONS