Annons

vilket objektiv rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adlers

Ny medlem
Tjena! jag har en Lumix g7 och behöver ett nytt objektiv. Jag är inte jättekunnig inom kamerautrustning men vet att jag har ett 14-42 objektiv nu. Jag behöver ett objektiv med mer vidvinkel och zoom är inte ett krav. Helst så mycket ljusinsläpp som möjligt då jag filmar mycket på natten!

mvh
 
Mig veterligen finns inga objektiv med supermycket mer vidvinkel som är raktecknande. Finns väl någon 12mm men annars kommer man väl in på fisheye? Och den lilla extra vidvinkel och ljus du önskar kostar en del. Men jag kanske missat en del objektiv.
 

cango

Avslutat medlemskap
Tjena! jag har en Lumix g7 och behöver ett nytt objektiv. Jag är inte jättekunnig inom kamerautrustning men vet att jag har ett 14-42 objektiv nu. Jag behöver ett objektiv med mer vidvinkel och zoom är inte ett krav. Helst så mycket ljusinsläpp som möjligt då jag filmar mycket på natten!

mvh
har själv en Laowa 7,5mm f2.0, liten och bra. inte speciellt dyr heller - dock manuell fokus bara. (kan vara ett plus vid video iofs)
 

KarlE

Aktiv medlem
Tjena! jag har en Lumix g7 och behöver ett nytt objektiv. Jag är inte jättekunnig inom kamerautrustning men vet att jag har ett 14-42 objektiv nu. Jag behöver ett objektiv med mer vidvinkel och zoom är inte ett krav. Helst så mycket ljusinsläpp som möjligt då jag filmar mycket på natten!

mvh
Finns ju ett antal vidvinkelzoomar, fasta raktecknande vidvinklar är det dessvärre ont om till m43 systemet
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=777&subMF=999&objtype=375&sortera=utpris
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Det blir fort dyrt när man vill ha vidvinkel med stor bländare men nedan är några alternativ.
Panasonic Leica 12mm f/1.2
Voigtlander 10,5mm f/0.95
Olympus 12mm f/2.0

Sen finns det några Ultra Wide-zoomar från både Olympus och Panasonic på 7-14mm men inte lika ljusstarka (2.8 respektiev 4.0).

Själv har jag ett Sigma 18-35 f/1.8 tillsammans med en Metabones Speedboster som ger mig motsvarande 13mm och f/1.2 i ljusinsläpp vilket räcker gott för mig.
 

eskil23

Aktiv medlem
Behöver det vara raktecknande? Linsdistorsion går ju att korrigera för i efterbehandlingen.
 
ANNONS