Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

BeBest

Aktiv medlem
Då jag köpte min kamera, en Lumix FZ300, följde det med ett UV-filter. Jag har aldrig använt det. När kan ett sådant tillbehör vara lämpligt att ta till och i så fall varför?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då jag köpte min kamera, en Lumix FZ300, följde det med ett UV-filter. Jag har aldrig använt det. När kan ett sådant tillbehör vara lämpligt att ta till och i så fall varför?
Många har det alltid på, för att skydda objektivets frontlins från repor, smuts och slitage.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Då jag köpte min kamera, en Lumix FZ300, följde det med ett UV-filter. Jag har aldrig använt det. När kan ett sådant tillbehör vara lämpligt att ta till och i så fall varför?
Om du redan har UV-filtret kan du skruva på det för att skydda linsen från smuts och slag.

Om du inte haft ett UV-filter så är det bra att veta att det är ett helt onödigt tillbehör som ingen behöver.
 

PMD

Aktiv medlem
Då jag köpte min kamera, en Lumix FZ300, följde det med ett UV-filter. Jag har aldrig använt det. När kan ett sådant tillbehör vara lämpligt att ta till och i så fall varför?
Film brukade vara känsligt för ultraviolett strålning så det kunde ibland vara en bra idé att använda ett UV-filter på den tiden man använde filmkameror.

Bildsensorn i en digitalkamera är dock inte speciellt känslig för UV-strålning eftersom det i allmänhet sitter ett slags UV-filter alldeles framför sensorn. Något extra UV-filter framför objektivet behövs därför inte för att filtrera bort UV-strålning.

Det kan dock kanske vara praktiskt att ibland ha ett filter av något slag för att skydda objektivets frontlins mot smuts (t.ex. saltstänk i närheten av hav). Man bör då förvissa sig om att filtret man monterar är av minst lika god optisk kvalitet som glasen i objektivets linser. Annars försämrar man objektivets optiska prestanda mer än nödvändigt. Ett sådant skyddsfilter behöver inte vara ett UV-filter utan kan lika gärna vara av klarglas, men eftersom UV-filter är så allmänt förekommande så brukar det ofta vara sådana man använder.

Om man inte befinner sig i en miljö där det stänker smuts så kan dock ett motljusskydd vara ett lika bra skydd mot skador på frontlinsen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du inte haft ett UV-filter så är det bra att veta att det är ett helt onödigt tillbehör som ingen behöver.
Då får jag meddela en avvikande uppfattning, grundat på det egna erfarenheter. Med tanke på hur vissa av mina uv-filter ser ut (mikro-repor), så är jag tacksam för att jag valt att ha uv-filter på från början och så kommer det att förbli.

Det bör poängteras att om valet faller på att använda uv-filter för jämnan på objektivet, bör de vara av så god kvalité som möjligt, för att de negativa effekterna av användandet skall bli så små som möjligt.

Själv använder jag mig av B+W uv-filter. Inte gratis, men säkert billigare än att byta utlinselementet längst ut (framtill), på gluggen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Frågan om för- och nackdelar att använda ett skyddsglas har diskuterats i oändlighet på detta forum utan att leda till en gemensam slutsats.

Många använder skyddsglas och är trygga i det. Andra anser att skadan kan förvärras om skyddsglaset spricker varpå glasbitar repar frontlinsen.

Vissa Canon-objektiv har uttryckligen skrivet i manualen att ett skyddsglas behövs för att ”slutföra” vädertätningen.

Rent praktiskt har jag själv upplevt att små ljuskällor i mörk omgivning kan få dubbelbild om jag använder ett plant glas framför frontlinsen.
Sensorn är plan och blank. Motivet speglar sig där. Sitter det då ett plant blankt glas i strålgången så speglar ljuset tillbaka igen och blir en dubbelbild.
Typiskt för billysen, stearinljus och liknande delar av ett motiv.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Om du redan har ett UV-filter, så kan du ta några bilder i olika situationer med och utan UV-filter. Sedan kan du i ett bildbehandlingsprogram förstora bilden och se om du ser någon skillnad i skärpa. Du kan också se om filtret orsakar några reflexer (speciellt i motljus). Då vet du hur filtret påverkar bilden och det kanske är lättare att veta om du vill använda det (och när) eller inte.

Själv använder jag ett UV-filter av bra kvalitet, när jag vill skydda linsen när det behövs putsas mycket. Saltdimma från havet är ett sådan ställe.
 

lonian

Aktiv medlem
Det kan vara coolt att säga till en köpare att man jämt haft på ett UV filter. Det brukar sälja bra.
 

iSolen.se

Guest
Då får jag meddela en avvikande uppfattning, grundat på det egna erfarenheter. Med tanke på hur vissa av mina uv-filter ser ut (mikro-repor), så är jag tacksam för att jag valt att ha uv-filter på från början och så kommer det att förbli.
...
De är sannolikt av dålig kvalitet, frontlinsens ytbehandling brukar vara stenhård och tack vare den välvda ytan lätt att göra rent.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
De är sannolikt av dålig kvalitet, frontlinsens ytbehandling brukar vara stenhård och tack vare den välvda ytan lätt att göra rent.
Om B+W är synonymt med dålig kvalité, så o.k, då är filtren av dålig kvalité.

Gluggarna filtren sitter på är samtliga Zeiss, med det är väl också dålig kvalité då, kan jag tänka ?

F ö så är det bra att man kan välja, hur man vill göra, antar att inget sätt är fel.
 

iSolen.se

Guest
Om B+W är synonymt med dålig kvalité, så o.k, då är filtren av dålig kvalité.

Gluggarna filtren sitter på är samtliga Zeiss, med det är väl också dålig kvalité då, kan jag tänka ?

F ö så är det bra att man kan välja, hur man vill göra, antar att inget sätt är fel.
B+W ska inte vara dåligt kvalitet men nog kan man repa dem mycket lättare än frontlinsen, jag har lite microrepor på mina gamla polaroidfilter från samma märke och det stör mig. Däremot har inget av mina objektiv (med undantag av nedan) minsta märke på frontlinsen och jag kör alltid utan UV-filter.
 

BeBest

Aktiv medlem
Tack alla för svar och input! Jag har tidigare läst mig till att UV-filter kan användas som ett skydd för frontlinsen. Jag tycker att det räcker med skyddslocket då jag transporterar kameran och jag vill att så mycket ljus som möjligt ska leta sig in till den lilla sensorn då jag är ute i skogen eller står vid ett dimmigt viltvatten om morgnarna.
Mina fototillfällen och platserna för dem varierar från havsstrand till fjäll samt utom och inomhus under dygnets alla timmar och i skiftande temperatur och väder. Motiven är allt som stannar tillräckligt länge framför zoomobjektivet och på ett avstånd från 1cm till månen.
Resultatets kvalitet skiftar naturligtvis, eftersom kameran i sig är en kompromiss men man måste ju hellre försöka än att avstå från att ta chansen. Går det så går det och märkligt nog. så händer just det också.
Jag kommer nog att fortsätta fotografera utan filter.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du använder ett motljusskydd så har du lite skydd för frontlinsen.
(Förutom att motljusskydd skyddar mot motljus, förstås. :)
 
ANNONS