Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Det är mycket tyckande i filterfrågan. Som alltid. Det lustiga är att några, vi kan kalla dem "John Silver utan filter", alltid har rätt. Man ska som John Silver helst dra frontlinsen ett par drag i gruset innan man börjar fotograferandet, bara för att det går. Om det fastnar något kan man gnugga bort det med smärgelduk. Snart har man en frontlins lika som ett välanvänt uv-filter.
Det senare kan man förstås ta av i situationer när kontrasten är extra viktig.
 

BeBest

Aktiv medlem
Om du använder ett motljusskydd så har du lite skydd för frontlinsen.
(Förutom att motljusskydd skyddar mot motljus, förstås. :)
Precis! Det skyddet används vid såna tillfällen då jag kan tänka mig att det kan vara saltstänk, damm, regn eller snö och annat flygande skräp på gång. Däremot förefaller det inte skydda mot snett infallande ljus eller reflexer i vatten.

Jag är alldeles för bekväm av mig för att ägna tiden åt skiften av diverse filter. Jag fångar hellre tillfället i flykten med den utrustning jag har i näven istället, för att stå och skruva med något tillfälligt filter och sen se möjligheten att få fotot med stort F försvinna i fjärran.
 

PMD

Aktiv medlem
Precis! Det skyddet används vid såna tillfällen då jag kan tänka mig att det kan vara saltstänk, damm, regn eller snö och annat flygande skräp på gång.
Ett motljusskydd skyddar alltid mot ströljus (som sänker kontrasten i bilden), så det gör alltid nytta (mer eller mindre beroende på ljussituationen), men förstås inte mot ljus som kommer lite för rakt framifrån.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag är alldeles för bekväm av mig för att ägna tiden åt skiften av diverse filter. Jag fångar hellre tillfället i flykten med den utrustning jag har i näven istället, för att stå och skruva med något tillfälligt filter och sen se möjligheten att få fotot med stort F försvinna i fjärran.
Eller så låter man filtret alltid sitta på. Då är objektivet alltid klart för användning, utan att man först måste ta bort frontlocket och skruva på motljusskyddet. Så brukar jag göra.
 

BeBest

Aktiv medlem
Eller så låter man filtret alltid sitta på. Då är objektivet alltid klart för användning, utan att man först måste ta bort frontlocket och skruva på motljusskyddet. Så brukar jag göra.
Min tanke var att man ibland vill använda ett annat filter för att uppnå någon speciell effekt. I ett dylikt läge kan det uppstå situationer då det aktuella filtret på objektivet är fel sort och måste bytas.
Jag har endast en kamera i bruk och den har superzoom som täcker alla mina fotobehov. Skulle jag ha fel filter på vid något oväntat och lättflyktigt tillfälle så har jag sannolikt missat en möjlighet.
Har jag inget filter måste jag ta hänsyn till det i fotosituationen. Ibland hjälper inte denna extra omsorg heller men de tillfällena får jag ta med jämnmod. Det är orsakat av mitt val och kanske lär jag mig något av det till nästa gång.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är mycket tyckande i filterfrågan. Som alltid. Det lustiga är att några, vi kan kalla dem "John Silver utan filter", alltid har rätt. Man ska som John Silver helst dra frontlinsen ett par drag i gruset innan man börjar fotograferandet, bara för att det går. Om det fastnar något kan man gnugga bort det med smärgelduk. Snart har man en frontlins lika som ett välanvänt uv-filter.
Det senare kan man förstås ta av i situationer när kontrasten är extra viktig.
Det där är bara trams!

Alla får naturligvis göra som de vill.

Jag kan bara prata för mig själv och mina erfarenheter. Jag slutade köpa UV-filter till mina linser för 10 år sedan och jag har aldrig haft ett problem med frontlinsen.

UV-filtret gör nog varken till eller från, eventuellt i motljus. Om man har ett bra filter så finns det ingen anledning att inte använda det.

Ett bra filter, beroende på storlek kan kosta från 300:- upp till 1000:-. Ofta blir det 5-10% av priset. Efter ett tag kan man köpa ett objektiv till för pengarna man sparar.

Jag har tappat objektiv ett par gånger och det som räddat dem är motljusskyddet.
 

lonian

Aktiv medlem
Det är ännu coolare att kunna visa upp att fontlinsen är i perfekt skick utan att ha använt filter, alltså har man varit rädd om grejerna.
Jag har ett UV filter som jag använt en gång.
Har dock fått frågan vid försäljning om UV filtret varit på. Vissa verkar fortfarande tro att då är det i ett bra skick även om de ser på objektivet och inte upptäcker ett enda märke.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Eller så låter man filtret alltid sitta på. Då är objektivet alltid klart för användning, utan att man först måste ta bort frontlocket och skruva på motljusskyddet. Så brukar jag göra.
Utan skyddslock mellan fotostunderna samlas väl onödigt mycket damm som måste putsas bort emellanåt.

Så var det för mig. Även om kameran ligger i ett skåp så blir frontlinsen (eller skyddsfiltret dammigt). Man behöver putsa kanske varje månad.

Med skyddslock på så blir det betydligt glesare mellan putsningarna. Kanske en eller två gånger om året.

För mig som använder kameran bara på helgerna.

Motljsskyddet har jag alltid på. Oftast rättvänd. Både i skåpet och i väskan. Och när jag fotograferar. Det är ett bra skydd såväl mot infallande ljus, regn och stänk samt mot mekanisk åverkan.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... jag vill att så mycket ljus som möjligt ska leta sig in till den lilla sensorn då jag är ute i skogen ...
Ett modernt uv-filter av bra kvalitet tar i praktiken inte bort något ljus alls (det handlar om någon bråkdel av en procent). Just när man är ute och går i skogen med kameran över axeln är ett av de tillfällen då jag skulle tycka att det var välmotiverat att ha på ett filter.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
För er som använder filter kan jag ge ett litet tips.

Jag köpte en gång ett begagnat objektiv med ett filter monterat. Det satt som berget och gick inte att skruva loss.

En kompis tipsade då om att trycka framsidan av filtret mot sulan av en gymnastiksko och vrida om. Då lossnade filtret direkt.
 

iSolen.se

Guest
Ett modernt uv-filter av bra kvalitet tar i praktiken inte bort något ljus alls (det handlar om någon bråkdel av en procent). Just när man är ute och går i skogen med kameran över axeln är ett av de tillfällen då jag skulle tycka att det var välmotiverat att ha på ett filter.
Då åtminstone jag gärna fotar motljus i skog plus att man vill ha hög kontrast för det mesta så är det förstås filter av och motljusskydd på.

Det löser grenproblem och du är beredd för möte med Snömannen.
 

jsvahlin

Medlem
Livar upp denna tråden lite. Jag har alltid haft uv-filter på mina objektiv, mest för att jag inte vill repa linsen. Nu har jag några nya objektiv på ingång som jag gärna också vill skydda såklart. Men vilket märke ska man välja? Vilka är kvalitet, mest prisvärda?
Passar på att fråga en annan fråga också, om man ska fotografera i motljus tex solnedgång, vad ska jag ha för filter då?
 

Erik X

Aktiv medlem
Hoya har något som kallas "Protector" alltså ett rent skyddsglas med antireflexbehandling. Finns i några olika pris/prestandaklasser, jag använder HD och ser praktiskt taget inga spökreflektioner. Jämfört med att köpa ett UV-filter (som man alltså inte behöver på en digitalkamera) så får man en mer påkostad antireflexbehandling om man köper ett "protector" för samma peng..
Katalog finns på Hoyafilter.com
 
ANNONS