Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Exif innehåller ju väldigt mycket info. Så fort en bild (med exif) blir uppladdad någonstans borde man kunna läsa ut data om just den enskilda kameran. Dess sort, dess ålder, antal tagna bilder totalt. Med lite beräkningar och sådär så borde någon stor datahall lätt kunna rita de kurvor jag efterfrågar.
Som du vet kan man strypa vilken data som laddas upp. De flesta bilder har inte fullkomlig EXIF -data. Vet inte om det spelar så stor roll.
Vi vet redan attack de flesta bilder som läggs upp på nätet är mobilbilder.
Därför är kanske exakta siffror mindre viktiga.
Egentligen är det enkelt. Titta bara vilka kameror som används om du är på ett turistmål. Besök Wien, Venedig eller Split och du ser vad folk fotar med.
Det är högst en procent som fotar med en systemkamera. Jag var under våren, sommaren och en del av hösten på dessa ställen ett antal gånger. Framförallt Dalmatiska kusten och Wien.

Det har gått så långt att man nästan hajar till när man ser någon annan som också fotar med en systemkamera. Oftast någon nyinköpt instegskamera från Canon eller Nikon. Inte sällan fotar de med med raka armar och kikar på skärmen.

Det är ganska sällan men ser någon med en mer avancerad kamera som vet vad hen pysslar med.
Detta är min bild av hur fotografering ser ut i dag. Ingen vetenskaplig analys av läget utan mer en observation.
 

Photocon

Aktiv medlem
1999 skaffade jag mig min första dslr (Nikon D1) med en sensor som ståtade med hela 2,7 mp (!). Kamerahuset kostade c:a 60.000:- inkl moms och för att kunna använda den måste man köpa till ett batteri och laddare för ytterligare 5.500:-. Batteriet var en klump flera hekto och blev snabbt "trött". Specarna uppgav att det skulle tåla c:a 500 laddningscykler. Ett minneskort på 64 Mb ( där får knappt 1½ rawfil från en Fuji X-H1 plats) gick till 2.400:-.

Kameran användes yrkesmässigt och var en sensation på sin tid och tjänade faktiskt snabbt in investeringen.

Men jag behöll min mellanformatare av analog typ och planerade länge att skaffa ett digitalt bakstycke. Så skedde inte utan några år senare (2003) sålde jag faktiskt D1:an och bytte system till en FF dslr (Canon 1Ds med 11 mp). Filerna jag fick ut från den matchade mer än väl min gamla H-blad. Så mellanformatstankarna lades på hyllan.
Året därpå kompletterades 1Ds med en 1DMkII som hade APS-H sensor på 8,2 mp och 1,3x i cropfaktor p g a bättre lågljusegenskaper och snabbar framrate och AF för pressbildernas skull.

Ganska hemska priser på dessa kameror också sett i relation till inflationen och vad man får betala idag för högpresterande kameror.

Men till skott: En digital mellanformatare skulle bara anskaffas med tiden var min tanke. Sedan provade jag och sköt upp tanken ytterligare. Jag har dock sparat en del filer som jag tog under provtiden olika MF-kameror och bakstycken.
De dyraste imponerade förvisso men mitt bankkonto underpresterade i motsvarande grad. Och åren gick.

Efter att min yrkesverksamma tid som fotograf tog ett frivilligt slut och firman lades ned avyttrades all utrustning.

Efter diverse fnattande mellan olika märken upptäckte jag att mitt nuvarande behov sannolikt skulle täckas in av 2 st Fujikameror och ett gäng objektiv. Så blev det slutligen 1 st X-H1 och 1 st X-Pro 2 samt 6 bra objektiv.

Likväl förbaskat dök i somras tanken på en MF-kamera upp igen när Fuji aviserade sina ny GFX-kameror.

Det blev inget med det. Jag sitter enl mina egna ögon "färdig" med min nuvarande utrustning.

MEN jag vet att pryldjävulen kommer att elda på MF-tankarna igen. Någon som har den minsta susning om hur marknaden/framtiden/prognoserna ser ut för det digitala mellanformatssegmentet?

//Lennart
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
1999 skaffade jag mig min första dslr (Nikon D1) med en sensor som ståtade med hela 2,7 mp (!). Kamerahuset kostade c:a 60.000:- inkl moms och för att kunna använda den måste man köpa till ett batteri och laddare för ytterligare 5.500:-. Batteriet var en klump flera hekto och blev snabbt "trött". Specarna uppgav att det skulle tåla c:a 500 laddningscykler. Ett minneskort på 64 Mb ( där får knappt 1½ rawfil från en Fuji X-H1 plats) gick till 2.400:-.

Kameran användes yrkesmässigt och var en sensation på sin tid och tjänade faktiskt snabbt in investeringen.

Men jag behöll min mellanformatare av analog typ och planerade länge att skaffa ett digitalt bakstycke. Så skedde inte utan några år senare (2003) sålde jag faktiskt D1:an och bytte system till en FF dslr (Canon 1Ds med 11 mp). Filerna jag fick ut från den matchade mer än väl min gamla H-blad. Så mellanformatstankarna lades på hyllan.
Året därpå kompletterades 1Ds med en 1DMkII som hade APS-H sensor på 8,2 mp och 1,3x i cropfaktor p g a bättre lågljusegenskaper och snabbar framrate och AF för pressbildernas skull.

Ganska hemska priser på dessa kameror också sett i relation till inflationen och vad man får betala idag för högpresterande kameror.

Men till skott: En digital mellanformatare skulle bara anskaffas med tiden var min tanke. Sedan provade jag och sköt upp tanken ytterligare. Jag har dock sparat en del filer som jag tog under provtiden olika MF-kameror och bakstycken.
De dyraste imponerade förvisso men mitt bankkonto underpresterade i motsvarande grad. Och åren gick.

Efter att min yrkesverksamma tid som fotograf tog ett frivilligt slut och firman lades ned avyttrades all utrustning.

Efter diverse fnattande mellan olika märken upptäckte jag att mitt nuvarande behov sannolikt skulle täckas in av 2 st Fujikameror och ett gäng objektiv. Så blev det slutligen 1 st X-H1 och 1 st X-Pro 2 samt 6 bra objektiv.

Likväl förbaskat dök i somras tanken på en MF-kamera upp igen när Fuji aviserade sina ny GFX-kameror.

Det blev inget med det. Jag sitter enl mina egna ögon "färdig" med min nuvarande utrustning.

MEN jag vet att pryldjävulen kommer att elda på MF-tankarna igen. Någon som har den minsta susning om hur marknaden/framtiden/prognoserna ser ut för det digitala mellanformatssegmentet?

//Lennart
Känner igen mig. Har en son som länge jobbade på Hasellblad som deras affärscontroller. Kände Ove Bengtsson och kunde ofta låna den utrustning jag önskade. Jag har burit runt utrusning som kostar mer än min BMW 330 många gånger på öarna runt Göteborg.
Då ofta ett hus och 2 objektiv samt något extra batteri Jag kunde köpt en H5D och objektiv till 50% av marknadspriset. Fast jag insåg att den kameran inte skulle passa min typ av fotografering. Jag fotar allt mellan landskap och flygande fåglar eller galna hundar. Det är inget som MF hantera i dag

Jag kände deras förra Vd Perry Oosting ganska bra.
Hasselblad var på gång i rätt riktning. Sedan såldes de av HongKong bolaget till DJI och allt började toppstyras från Kina.

Många nyckelpersoner som Perry hoppade av . Sedan följde andra som min son och flera andra viktiga personer som varit med Hasselblad länge.

Så skall man satsa på en MF i dag skall man nog hålla sig till Fuji.

MF är bra om om motivet är landskap eller åtminstone rör sig långsamt.

Kanske kommer den nya 100 MPX sensorn ändra på det.
 

PMD

Aktiv medlem
Exif innehåller ju väldigt mycket info. Så fort en bild (med exif) blir uppladdad någonstans borde man kunna läsa ut data om just den enskilda kameran. Dess sort, dess ålder, antal tagna bilder totalt. Med lite beräkningar och sådär så borde någon stor datahall lätt kunna rita de kurvor jag efterfrågar.
Det tycks vara ganska vanligt att EXIF tas bort från bilder som publiceras.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Odd tror att ingen som skriver och läser i Fotosidans forum tjänar mindre än 22500 kr per månad (brutto).
Jag förstår inte riktigt hur du kommer fram till den tolkningen. Utifrån inlägget som Odd svarade på borde innebörden istället vara att han tror att det omvända gäller för FS. Alltså att majoriteten tjänar över det nämnda beloppet, istället för under såsom det stod om sociala medier i allmänhet i inlägget han svarade på. Det är inte samma sak som att ingen skulle tjäna under beloppet ifråga.
 

PMD

Aktiv medlem
"ingendera gäller" skrev Odd. Det tolkade jag som att han postulerade att varken inkomstnivån eller mobiltelefonfotograferandet gäller.

Vi får väl vänta och se om Odd vill kommentera och förtydliga.
 

Polar300

Aktiv medlem
Med tanke på den låga inkomstnivån som angavs (30000 dollar om året) så antog jag att de som frekventerar det här forat (som onekligen är ett av de sociala media som det generaliserades om) torde ha högre inkomster baserat på
A/ kostnadsnivån på de verktyg vi använder och initierat diskuterar samt
B/ normala inkomstnivån för såväl anställda som egenföretagare i Sverige med heltidssysselsättning samt
C/den uppenbara förekomsten av fritid att lägga på det här (och inte på att skrapa ihop livets nödtorft).
Till detta det faktum att vi allihop har (och normalt använder) utrustning att fotografera med som INTE är massornas mobilmonterade kameror... Alltså, som jag torgförde, ingendera generaliseringen gäller nog för oss här. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att väldigt många som publicerar bilder på Instagram fortfarande har veckopeng från sina föräldrar. De bidrar i så fall till att dra ner medelinkomsten för alla andra vilka publicerar där.

I min familj med två hemmavarande barn gäller det definitivt. Dessutom publicerar nog barnen ungefär 10 gånger fler bilder i månaden än vi vuxna på Instagram.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det tycks vara ganska vanligt att EXIF tas bort från bilder som publiceras.
Men sannolikt finns exif med i uppladdningen för de allra allra flesta bilder. (Även om det inte visas i publiceringen).
Företag som Google och liknande lever ju i huvudsak på all den sortens data som de kommer över gratis och sedan profiterar på. Om de inte redan har börjat så börjar de snart även inom detta område
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som du vet kan man strypa vilken data som laddas upp. De flesta bilder har inte fullkomlig EXIF -data. [...].
Det räcker med en enda uppladdad bild med komplett data om modell, serienummer, shutter count samt shooting date för att räkna ut medeltalet per dag fram till den bilden för den kameran.
En bild till några år senare från samma kamera ger en ny trend.

Jag räknar alltså tagna bilder. Inte publicerade bilder.

Likaväl som att företagen håller fullständig koll på oss som individer kan de hålla koll på alla kameror som individer. Ännu enklare blir det med de ständigt uppkopplade kamerorna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OK, Canon kommer nog att gå i konkurs snart.

Men du den här tråden handlar ju just om att även marknadsledaren Canon sett en klart vikande trend för alla typer av kameror än mobilkameror och nu går in och skruvar ned förväntningarna ordentligt. Detta sker dessutom precis när man just lanserat sina första spegellösa modeller som marknaden väntat länge på. Bara av det skälet borde det väl varit betydligt mer uppåt än det tydligen är. Förmodligen ser de redan nu att deras lansering av R-serien inte hittills visat sig vara den mirakelmedicin man kanske hoppats på.

Även mobilkamerona har ju f.ö. planat ut de med enligt samma Google-kurvor. Får vi sedan en avkylning av konjunkturen så kan det nog bli extra svettigt för en del. Det är ju inget liten drop man anser förestår utan ett verkligt stålbad för precis alla i branschen. Att en del möjligen kommer tvingas ta ner skylten, om detta scenario blir verklighet, skulle väl inte vara någon större sensation. Varför skulle det vara helt otänkbart. KonicaMinolta gick i graven bara något år före jag köpt min första DSLR. Det var två gamla tillverkare i ett enda slag.

Att mäta intresset via sökningar är väl hyfsat relevant då kan man tycka. Att mäta intresset för en så framgångsrik modell som 5D över tid visar väl ändå på ett konstant avtagande intresse för den modellen över tid och det som kanske förvånat mig är att det skett trendmässigt över så lång tid.

Totala marknaden krymper och möjligen kommer det ska snabbt och spegellöst ersätter bara befintliga andelar som DSLR:er tidigare haft hos de stora. Sony har haft en ökande trend de senaste åren när man i princip varit ensam om FF-segmentet spegellöst, men även den har planat ut nu vad det verkar mätt i antal sålda och den sista mätningen som finna på SAR nu visar att antalet minskat men att man tjänar mer än så länge. Nu kommer även de siffrorna möjligen droppa då Sony nu tydligen sänker sina priser för att kontra en ny billigare Canon FF som tydligen ska lanseras om någon vecka. Det är precis detta jag väntat på. Hårdare konkurrens kommer förmodligen gynna alla konsumenter framöver.

Så frågan är tydligen inte om försäljningen kommer droppa för ALLA utan mer hur snabbt det kommer ske och vilka effekter det kommer att få.

En trend man kunnat se är att alla försöker tjäna mer pengar genom att satsa på de modeller som adderar mest värde och fasar ut de som inte gör det, som de billigare kompaktkamerorna och strängt taget är väl det bara sunt. Inte ens kameratillverkare kan hålla igång en produktion som ingen vill ha bara för att hålla sina anställda med jobb.

https://www.sonyalpharumors.com/sony-reports-increaed-sales-and-revenue-in-the-imaging-segment-in-newly-released-q3-financial-statements/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är onekligen en utmaning för de som tillverkar kameror. Jag har med uppgifter från CIPA gjort en sammanställning över försäljningen av digitala kameror från åren 2012 till 2018. Tidigare än så var inte statistiken uppdelad på samma sätt.

Men informationen visas tydligt att det år främst kameror med inbyggda objektiv som har rasat mest.

Spegelreflex har tappat hälften av sin volym sedan 2013 och spegellösa med utbytbart objektivthar ökat på senare tid, största ökningen mellan år 2016-2017.

Totalt har det under perioden 2012 - 2018 sålts 210 miljoner kameror med inbyggt objektiv, 72,9 miljoner spegelreflexkameror och 25,3 miljoner spegellösa med utbytbart objektiv.
Tack för det inlägget! Ni som även överväger att vifta bort dessa siffror som irrelevanta kan väl ändå försöka ta till er att CIPA faktiskt är kameratillverkarnas bransch-organisationen, där åtminstone alla japanska tillverkare av dignitet är med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
............MEN jag vet att pryldjävulen kommer att elda på MF-tankarna igen. Någon som har den minsta susning om hur marknaden/framtiden/prognoserna ser ut för det digitala mellanformatssegmentet?

//Lennart
Nä men en kvalificerad gissning skulle väl ändå kunna vara att MF får det extra tungt för de kämpar ju redan idag med låga volymer och relativt högre priser p.g.a. avsaknad av de skalfördelar de som exv. tillverar FF har.
 

Photocon

Aktiv medlem
Odd tror att ingen som skriver och läser i Fotosidans forum tjänar mindre än 22500 kr per månad (brutto).
I så fall har han fel. Finns rätt många pensionärer som skriver på FS olika forum. Deras utrustningar är i många fall exklusiva. Detta beror väl sannolikt på att de samlat ihop en hel del under sin yrkesverksamma tid.

Detta gäller mig i alla fall. 22.500:- brutto kommer jag inte upp till. Ej heller min fru. Men det finns ju en del sparkapital.

För övrigt känner jag ett antal arbetslösa, förtidspensionerade och heltidspensionärer som är flitiga skribenter på FS. Ej heller de kommer upp till det beloppet.

Vill man vara drastisk skulle annars slutsatsen vara att ju mer man tjänar per månad desto fler inlägg skriver man.
 

mapem

Aktiv medlem
Som du vet kan man strypa vilken data som laddas upp. De flesta bilder har inte fullkomlig EXIF -data. Vet inte om det spelar så stor roll.
Vi vet redan attack de flesta bilder som läggs upp på nätet är mobilbilder.
Därför är kanske exakta siffror mindre viktiga.
Egentligen är det enkelt. Titta bara vilka kameror som används om du är på ett turistmål. Besök Wien, Venedig eller Split och du ser vad folk fotar med.
Det är högst en procent som fotar med en systemkamera. Jag var under våren, sommaren och en del av hösten på dessa ställen ett antal gånger. Framförallt Dalmatiska kusten och Wien.

Det har gått så långt att man nästan hajar till när man ser någon annan som också fotar med en systemkamera. Oftast någon nyinköpt instegskamera från Canon eller Nikon. Inte sällan fotar de med med raka armar och kikar på skärmen.

Det är ganska sällan men ser någon med en mer avancerad kamera som vet vad hen pysslar med.
Detta är min bild av hur fotografering ser ut i dag. Ingen vetenskaplig analys av läget utan mer en observation.
Jag gick ut nu i ett snöigt Stockholm för att testa din hypotes. På Strandvägen är det många turister, även denna tid på året. Jag såg tre som fotade med systemkamera med ögat till okularet och en som siktade med skärmen. Samt fyra som fotade med mobil och två med padda. Ingen kompaktkamera i sikte. Mitt resultat är alltså 40% systemkameror, vilket inte bevisar någonting annat än att det var så just där och just då.
 

Polar300

Aktiv medlem
PMD sa:
Odd tror att ingen som skriver och läser i Fotosidans forum
tjänar mindre än 22500 kr per månad (brutto).
I så fall har han fel. Finns rätt många pensionärer som skriver på FS olika forum. Deras utrustningar är i många fall exklusiva. Detta beror väl sannolikt på att de samlat ihop en hel del under sin yrkesverksamma tid.

Detta gäller mig i alla fall. 22.500:- brutto kommer jag inte upp till. Ej heller min fru. Men det finns ju en del sparkapital.
För övrigt känner jag ett antal arbetslösa, förtidspensionerade och heltids-pensionärer som är flitiga skribenter på FS. Ej heller de kommer upp till det beloppet.

Vill man vara drastisk skulle annars slutsatsen vara att ju mer man tjänar per månad desto fler inlägg skriver man.
Nu var jag ju i mitt första inlägg lika generaliserande som ursprungs-konstaterandet som jag kommenterade. Det var mest avsett att peka på skillnaden mellan oss genuint fototekniskt intresserade och den breda anonyma mobilkameraknäppande massan.

Dessutom så är det generellt som du säger att våra fotoutrustningar har vi byggt upp över en tid - en kortare eller längre sådan. Likadant med våra uppenbarligen rätt ingående fotokunskaper, ihopsamlade under ett mer eller mindre långt liv av fotointresse... Även vi som aldrig varit utövande yrkes-fotografer men som tydligen kallas prosumers numera.

Få här, och ute irl, går nog in till en lämplig butik - lägger jäktad sitt kort på disken och säger till den förbluffade expediten; "Plocka ihop en vettig och komplett prosumer systemkamerautrustning tack. Jag tänkte börja fota lite..." ;-)

Som pensionärer får vi tid istället för pengar. Bruttovärdet är nog likartat om bägge vägs ihop. Själv tänker jag kasta väckarklockan långt ut i kylkanalen i Forsmark när frihetens klocka äntligen klämtar. Någon annan förändring ser jag inte behov av. Lär hända inom några månader till några år.
Jobbar redan på 'övertid' --- med rätt att gå med full pension från 63 och med fonderade dra-åt-helvete-pengar på banken --- då vill det till att arbets-uppgifterna fortsätter att vara riktigt kul... :)
 
ANNONS