Annons

Hjälp, vända negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Heritage 73

Aktiv medlem
Hej alla redigeringskunniga! Jag har fotograferat av svartvita negativ och vill vända dem till positiv. Jag är mycket okunnig om bildredigering. I min dator finns nikon NXd och view Nxi. I en äldre Mac finns Aperture och Bilder. I en närmast antik PC finns Photoshop Elements 5. Ingenstans kan jag hitta något sätt att vända negativ. Det borde ju vara en baggis tycker jag. Kan någon hjälpa mig?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att välja invert är ett sätt, men jag vet inte om något av programmen har den möjligheten. Ett annat är att ta tag längst till vänster i kurvverktyget (om sådant finns) och dra längst upp och ta längst till höger och dra ned i botten. Dvs så att linjen/kurvan istället för att luta uppåt från vänster till höger lutar nedåt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns nättjänster som fixar biffen. Googla ”invert image” eller ”invert jpg” eller liknande så får du flera träffar att utvärdera. Kanske inte grejen om du har väldigt många bilder. Men för några stycken (några hundra) funkar det säkert
 

Heritage 73

Aktiv medlem
Tack för råden, skall pröva båda i morgon. Jag har en scanner också, Canon 9950f, men den klarar märkligt nog inte dessa gamla negativ i ett mycket udda format från 20-talet.
 
ANNONS