Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring Nikon-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag ringde Nikon Solna för ett år sedan i ett ärende ang kalibrering.
Jag fick då en förklaring till varför man inte personligen kan lämna in hos dem.
Den löd : Teknikerna får så mycket frågor av kunderna att de inte hinner med sitt
arbete med att serva produkterna.

Jaha...men ni har ju en reception där man kan dumpa grejorna...ingen tekniker behöver bli involverad i inlämningsskedet.

Jo...men nu är det som det är , blev svaret.
Däremot var damen jag pratade med extremt serviceminded och skickade mig ett antal länkar som beskrev hur jag skulle gå tillväga för att själv lösa problemet. Eloge!
Dessutom pratade hon med en tekniker som förklarade problemet medans jag väntade kvar i luren!? Läs: Teknikerna får så mycket frågor.....

Tänk hur mycket pengar och tid som kan sparas om kunderna själva kan leverera sin utr direkt till Nikon.

Jag får inte ihop det.
 

iSolen.se

Guest
Jag ringde Nikon Solna för ett år sedan i ett ärende ang kalibrering.
Jag fick då en förklaring till varför man inte personligen kan lämna in hos dem.
Den löd : Teknikerna får så mycket frågor av kunderna att de inte hinner med sitt
arbete med att serva produkterna.

Jaha...men ni har ju en reception där man kan dumpa grejorna...ingen tekniker behöver bli involverad i inlämningsskedet.

Jo...men nu är det som det är , blev svaret.
Däremot var damen jag pratade med extremt serviceminded och skickade mig ett antal länkar som beskrev hur jag skulle gå tillväga för att själv lösa problemet. Eloge!
Dessutom pratade hon med en tekniker som förklarade problemet medans jag väntade kvar i luren!? Läs: Teknikerna får så mycket frågor.....

Tänk hur mycket pengar och tid som kan sparas om kunderna själva kan leverera sin utr direkt till Nikon.

Jag får inte ihop det.
Jo jag har hört samma sak, det är ett problem när både kund och tekniker är intresserade...det blir lätt långa diskussioner.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tar med kameran till Fotomässan i Älvsjö varje år. Där får man den rengjord och justerad mot det objektiv som råkar sitta på samma dag.
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag tar med kameran till Fotomässan i Älvsjö varje år. Där får man den rengjord och justerad mot det objektiv som råkar sitta på samma dag.
Då kan jag bara säga grattis. Förra året blev jag nekad sensorrengöring av Nikon på mässan för att jag hade en fullformatare och teknikerna hävdade att miljön på mässan var inte tillräckligt ren för att de skulle kunna garantera ett bra resultat. De hänvisade då till verkstan i Solna och att jag måste lämna in kameran. Det var sista gången jag tog med kamera till mässan.
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag kan på sätt och vis förstå att även Nikon vill tjäna pengar och att man inte får betalt för att prata med alla glada kameraägare som har intressanta saker att diskutera. Men tycker naturligtvis (som 08:a) att det känns trist att behöva skicka prylar några futtiga kilometer.

Det som man däremot bör fundera på är om man kan lita på Posten (eller PostNord) eller andra speditörer. I somras hade jag två hus och två bättre objektiv som behövde service men tvekade att skicka för PostNord har en ersättningsgräns på 50 tkr om paketet inte kommer fram. I det här läget hade jag inget alternativ som "amatör". Men jag vill inte tänka på processen om paketet hade försvunnit.

Jag kunde spåra att paketet hade kommit fram men fick ingen bekräftelse från verkstad utan var tvungen att kontakta supporten. Först därefter bekräftade Nikon att de hade tagit emot prylarna. Sedan kom en spännande period med att vänta för det gick inte att få ett klart besked om hur lång tid rengöringen skulle ta. Supporten svarade alltid att det beror på hur många reparationer som "proffsen" lämnar. Som amatör hamnar man alltid sist i kön. Efter drygt fyra veckor ändrades status på reparationen från "Inväntar offert" till att jag fick en prisuppgift att ta ställning till. Därefter gick det ännu en vecka innan rengöringen var klar.

Slutligen kom prylarna tillbaka via Schenker mot ett efterkrav på ganska många tusenlappar. Här visar det sig nu att Schenker inte accepterar kreditkort utan bara betalkort eller kontanter, vilket ställde till en del problem i min ekonomi. Jag berättade för Nikon att deras speditör inte tar kreditkort men får till svar att man inte kände till detta.

Så jag fick packa och skicka prylarna, var utan utrustning i drygt 5 veckor och kunde knappat lösa ut paketet för att Schenker inte accepterar Mastercard, Visa eller annat kreditkort.

Är det här bra service? Nej, jag tycker inte det. Det var betydligt enklare att svänga förbi verkstan i Frösunda och lämna in utrustningen. Serivicetiden var den samma men upplevelsen var bättre.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Gammal tråd som jag startade. Vad gäller numera för service av objektiv? Finns alternativa verkstäder för Nikonobjektiv i Sthlmsområdet. Sensorrengöring sysslar ju många med men montera isär objektiv har ju bara Nikon själva gjort. Och numera skickar de väl i väg detta utomlands (utom möjligen för NPS) har jag hört, med risk för månadslånga reparationstider. Någon som vet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gammal tråd som jag startade. Vad gäller numera för service av objektiv? Finns alternativa verkstäder för Nikonobjektiv i Sthlmsområdet. Sensorrengöring sysslar ju många med men montera isär objektiv har ju bara Nikon själva gjort. Och numera skickar de väl i väg detta utomlands (utom möjligen för NPS) har jag hört, med risk för månadslånga reparationstider. Någon som vet?
Mitt makro som var inne på reparation var defintivt inte utomlands. Sedan tog det en hel del tid, men det berodde på strul som var butikens och inte Nikons fel (det var ett beg-garantifall). "Your mileage may vary", som det brukar heta på engelska.
 

Falumas

Aktiv medlem
Mycket konstigt att det inte finns partners i Stockholm. I Schweiz finns det flera certificerade. Den jag brukar gå till kan man boka tid hos och få det mesta fixat medans man väntar. "Ska du inte testa detta 'coolt Nikon objektiv' en timme?" brukar dom säga, så går man en liten fotorunda. Sist fick jag testa ett 600f4, vilket var lite otympligt för en fotovandring, men grymt objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mycket konstigt att det inte finns partners i Stockholm. I Schweiz finns det flera certificerade. Den jag brukar gå till kan man boka tid hos och få det mesta fixat medans man väntar. "Ska du inte testa detta 'coolt Nikon objektiv' en timme?" brukar dom säga, så går man en liten fotorunda. Sist fick jag testa ett 600f4, vilket var lite otympligt för en fotovandring, men grymt objektiv.
Och vad menas med "det mesta"?
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Det handlar ju inte om att man inte uppdaterar listan, för D500 är ju med (och D700 är struken, men D3 är kvar...).

Hej, när jag kontrollerade alldeles nyss räknades bara följande kamerahus som berättigade till NPS (om man har TVÅ):
D5, D4s, D850, D810, D750, D500, Z 7, Z 6

Frippe
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Ok SORRY, såg datumet först nu, men det kanske ändå kan vara värt att veta att Nikon numera bara verkar räkna de allra mest moderna husen och likaså de dyraste objektiven till NPS.

Se denna länk:
https://www.nikon.se/sv_SE/pro/npsnpu.page?ID=templatedata/sv_SE/taggable_content/data/nps-npu/about-nps

Tilläggas kan att jag förra året skickade två dyra objektiv för kontroll resp lagning inför en försäljning.
Det ena kom separat med Schenker med Nikons fraktkostnad när det andra väntade cirka fyra veckor på en liten reservdel, eller gissar att det var den, nämligen Af-Mf-omkopplaren på sidan av objektivet. Även frakt nummer två betalade Nikon, men vet inte om det alltid är så att man bara behöver skicka och betala dit.

Frippe
 

Falumas

Aktiv medlem
Ok SORRY, såg datumet först nu, men det kanske ändå kan vara värt att veta att Nikon numera bara verkar räkna de allra mest moderna husen och likaså de dyraste objektiven till NPS.

Se denna länk:
https://www.nikon.se/sv_SE/pro/npsnpu.page?ID=templatedata/sv_SE/taggable_content/data/nps-npu/about-nps

Tilläggas kan att jag förra året skickade två dyra objektiv för kontroll resp lagning inför en försäljning.
Det ena kom separat med Schenker med Nikons fraktkostnad när det andra väntade cirka fyra veckor på en liten reservdel, eller gissar att det var den, nämligen Af-Mf-omkopplaren på sidan av objektivet. Även frakt nummer två betalade Nikon, men vet inte om det alltid är så att man bara behöver skicka och betala dit.

Frippe
Det har alltid varit i princip bara aktuella och förra generationen av top-modellerna. Skulle tippa på att få proffs skriver av sina kameror på längre än 3år, vilket är ungefär vad det speglar. Köper man en kamera precis när den släpps så får man oftast runt 6år, men för dom som köpte en D810 precis innan D850 släpptes blir det nog inte mycket mer än 3år.
 
ANNONS