Annons

Dyra gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför gråkort och färgkort för den delen är så dyra.
T.ex lasolites som antagligen är ett budgetmärke kostar en platta med vitt, svart och 18% grå över 500 kr. Ska man ha med färgprover så drar det iväg uppåt tusenlappen.
Min ljusmätare har möjlighet att läsa in olika kamerors dynamiska omfång. För det ska man ha ett gråkort. Borde det inte gå att printa en fil från nätet som ger tillräckligt nära värden. Svart och vitt är enkelt, men hur svårt kan det vara med 18% grå? ☺
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför gråkort och färgkort för den delen är så dyra.
T.ex lasolites som antagligen är ett budgetmärke kostar en platta med vitt, svart och 18% grå över 500 kr. Ska man ha med färgprover så drar det iväg uppåt tusenlappen.
Min ljusmätare har möjlighet att läsa in olika kamerors dynamiska omfång. För det ska man ha ett gråkort. Borde det inte gå att printa en fil från nätet som ger tillräckligt nära värden. Svart och vitt är enkelt, men hur svårt kan det vara med 18% grå? ☺
Ren spekulation från min sida, men kan det inte ha att göra med väldigt snäva tillverkningstoleranser som gör att priset drar iväg !?

Sedan skall väl gråkoret ha en viss beständighet mot ljus (över tid), som kan vara en bidragande faktor.

Ett X - rite CCP (ColourCheckerPassport), går ju på dryga lusentappen, av nämnda anledning.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ren spekulation från min sida, men kan det inte ha att göra med väldigt snäva tillverkningstoleranser som gör att priset drar iväg !?

Sedan skall väl gråkoret ha en viss beständighet mot ljus (över tid), som kan vara en bidragande faktor.

Ett X - rite CCP (ColourCheckerPassport), går ju på dryga lusentappen, av nämnda anledning.
Jag tror inte att priset har särskilt mycket med tillverkningskostnaden att göra. Gråkort är en nischprodukt och efterfrågan är inte särskilt stor. Priset sätts efter vad man tror kunderna är villiga att betala. Det handlar om att maximera vinsten. Så fungerar det i en marknadsekonomi.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag tror inte att priset har särskilt mycket med tillverkningskostnaden att göra. Gråkort är en nischprodukt och efterfrågan är inte särskilt stor. Priset sätts efter vad man tror kunderna är villiga att betala. Det handlar om att maximera vinsten. Så fungerar det i en marknadsekonomi.
Jag skev att det var ren spekulation från min sida 😉.
 

martley

Aktiv medlem
Nu är ju inte det där gråkortet bara en grå papperslapp vilken som helst utan ett kalibreringsverktyg för att ställa in kameran så att återgivningen av bilden blir helt korrekt. Jämför priset med vad andra verktyg för motsvarande kalibrering av andra instrument och verktyg kostar. Det är ju inte materialkostnaden vi pratar om utan att man kan lita på den utlovade egenskapen.
Om kalibreringen blir fel så blir alla bilder fel. Visst, man kan väl ladda ned en fil med rätt innehåll, eller till och med tillverka en själv, det behövs inte något avancerat verktyg för att få fram en grå färg med exakt rätt RGB-kod, MS paint funkar till och med, men sen ska den skrivas ut, och då måste skrivaren vara rätt kalibrerad.
Men visst, en tusenlapp för ett gråkort är ganska saftigt. Visserligen kostar allting när det gäller kameraprylar mycket, men man får ett enklare objektiv, åtminstone begagnat, för samma peng.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det handlar inte bara om luminansen, utan om materialets egenskaper, hur det reflekterar ljus av olika våglängder, därför kan man inte bara printa "grått" på "vitt" papper.
 

Cambo

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför gråkort och färgkort för den delen är så dyra.
T.ex lasolites som antagligen är ett budgetmärke kostar en platta med vitt, svart och 18% grå över 500 kr. Ska man ha med färgprover så drar det iväg uppåt tusenlappen.
Min ljusmätare har möjlighet att läsa in olika kamerors dynamiska omfång. För det ska man ha ett gråkort. Borde det inte gå att printa en fil från nätet som ger tillräckligt nära värden. Svart och vitt är enkelt, men hur svårt kan det vara med 18% grå? ☺
Efter år av grubblande och testande så menar jag att det inte heter gråkort. Kortet reflekterar bra det infallande ljuset med 18%. För att kalibrera, om man nu menar bestämning av färg, så kan man använda ett gråkort men efter att man lagt in en exponeringen som preset, custom white balance. Det går i princip att använda vilken typ av gråton man önskar förutom kritvitt. Finns en tråd här på FS där olika uppfattningar förs fram. Jag har dragit på mig Spyder Checker, Colorchecker passport och ett par Lastolite skärmar i olika utförande. Finns en hel del på tuben om detta. En del hävdar resonemanget att gråkort ska användas för att återge rätt färg medans andra ser kortet som en garant för rätt exponering. Förmodligen löser vi inte frågan i den här tråden så var och en får vara salig med sin tro.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Ämnet i tråden är dynamiskt omfång, men jag haft stor nytta av Kaffebrus billiga gråkort för vitbalansering.
Jo, men jag kommenterade en länk till en websida som använde gråkort för vitbalansering.

För ljusmätning använder man lämpligen ett gråkort, men även då är det väl rätt bra om kortet reflekterar alla frekvenser någotsånär lika mycket?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På tidiga videokameror använde man ett mjölkvitt filter på objektivet för att ställa in vitbalans.
Många ljusmätare har ett mjölkvitt filter för att mäta infallande ljus.
Borde inte trådens ljusmätare ha ett sådant filter, och varför går inte det att använda för att ställa in det dynamiska omfånget?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, men jag kommenterade en länk till en websida som använde gråkort för vitbalansering.

För ljusmätning använder man lämpligen ett gråkort, men även då är det väl rätt bra om kortet reflekterar alla frekvenser någotsånär lika mycket?
Ja något super super deluxe gråkort. Men som sagt, de billiga från kaffebrus funkar - åtminstone bättre än utan - för mig för att ställa in vitbalansen,
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Är det så smart att vitbalansera mot ett gråkort? Brukar gråkort ha en korrekt spektralfördelning för vitbalans?
Nej, ett vanligt gråkort har nog inte rätt spektralfördelning, men gråkortet Lastolite Ezybalance kan jag verkligen rekommendera om exakt vitbalans är viktig.

När jag fotograferade analogt använde jag en färgmätare, Minolta Colormeter, plus en massa Sinar Color Control Filter och jämfört med vad det kostade är ett gråkort mycket billigt.

Finns många videor på Youtube som visar hur man använder detta gråkort.

https://shop.aifo.se/sv/Shop/Varumarken/Lastolite/Ovrigt/Grakort
 
ANNONS