Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Syndabock: minneskortet eller kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag har problem med ett minneskort ELLER en kamera.
Efter en del fotograferande i helgen var en del bildfiler trasiga. När man tittar på raw-filerna (Nikon NEF) som preview ser de ok ut, men när ett rawhanteringsprogram ska titta närmare på dem blir de fulla av horisontella färgglada fält av tydligt elektroniskt ursprung.

Jag har testat att öppna dem både i LR och i ViewNX-D och det ser likadant ut i båda. Jag har även testat att ta bort dem från disken och kopiera in dem från minneskortet en andra gång, utan att det hjälpt. Jag drar slutsatsen att inbakad jpg är ok, men raw-data är korrupt.

Detta har hänt en gång förut, med samma kamera och samma minneskort. Kortet är nästan nytt (XQD).

Jag skulle förstås kunna köra med ett annat kort ett tag och se vad som händer, men eftersom det är ett intermittent fel som uppträder relativt sällan - förutom nu senaste gången när det kom på en bunt bilder i rad - är det ett osäkert sätt för att hitta felkällan, om det inte blir knas på nya minneskortet.

Vad säger ni? Ledande fråga: visst låter det här som ett minneskortfel? Även om det skulle kunna vara kameran också.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du testat att föra över bilderna igen till datorn? Jag har haft liknande men det var bara bilden i datorn som hade lila streck. Efter ny överföring var den ok.
 

horvendile

Aktiv medlem
Har du testat att föra över bilderna igen till datorn? Jag har haft liknande men det var bara bilden i datorn som hade lila streck. Efter ny överföring var den ok.
Som jag skrev:
"Jag har även testat att ta bort dem från disken och kopiera in dem från minneskortet en andra gång"

Men visst, jag skulle kunna prova att ta in dem inte via kortläsare utan via USB-sladd. (Men nu middag.)
 

frwe

Aktiv medlem
Har du plats för ett andra kort? Ställ in så kopia hamnar på andra kortet, då borde det väl bli klart om det är XQD-kortet som strular?
 
ANNONS