Annons

Lowepro Rover Light

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag behöver en ryggsäck som permanent kan ta:

- småbildshus med monterat 28-70/2.8
- 70-300/4-5.6
- 50/1.8
- mellanringar, filter, film, trådutösare och sånt krafs
- stativ, manfrotto 190
- termos
- färdskaffning

Och ibland utöver ovanstående dessutom en mellanformatare med monterat normalobjektiv och kanske trangiakök istället för termosen.

Det är viktigt att stativfastsättningen funkar bra. Jag är trött på remmar som går upp i sömmarna eller rangliga konstruktioner där stativets vikt vilar på kamerautrustningen och mosar motsljusskydd och sånt.

Nån som vet om Lowepro Rover Light klarar detta? Den ser lovande ut på de bilder jag sett, men jag har inte lyckats nosa rätt på nån affär som har den inne och heller inte lyckats hitta några mer omfattande fotoutvik på nätet utöver den intetsägande bild som finns på Scandinavian Photo och på Lowes egen sugiga webbplats. Hänvisa gärna till webbadresser om ni vet någonstans där det finns mer info.
 

Olle

Aktiv medlem
Jim,

Jag har en Lowepro Rover Light. Hur mycket av din utrustning den rymmer kan jag inte svara på, då jag inte har motsvarande utrustning och inte vet fabrikat eller modell på dina prylar. Jag skall i stället beskriva vad jag har i säcken:

Manuellt hus utan inbyggd motor och blixt, men med 90 mm makro monterat (längd ca 85 mm, upp till ca 100 mm borde inte vara något problem), 300/4,5 tele (alt 70-210/4 zoom), normal och 28 mm vidvinkel.
Filter, trådutlösare mm i ytterfickorna.
Film, samt ev spotmätare och blixt i överdelen.
Alt. har jag en tvåögd spegelreflex. Då får jag plats med allt utom blixten i nederdelen.
Manfrotto 190B har jag själv och det går bra att ha utanpå säcken. Med större stativ blir det nog problem. Ett eller två ben sticks ner i en nedfällbar ficka, överdelen hålls fast av en gummilina.
Enligt mina mätningar är nederdelen ca 28x16x22 cm, viket inte stämmer helt med vad Lowepro anger.

I överdelen ryms också matsäck och ev regnkläder. Jag tvivlar på att du får plats med trangiakök, mellanformatare och färdskaffning. Då får det nog vara Trangia Mini och en ihopfällbar bälgkamera av äldre modell i så fall.

Eftersom säcken är liten hamnar inte höftbältet på höften på mig som är 180 cm lång. D v s jag kan inte dra åt det för hårt om jag vill kunna andas! Jag tycker dock inte att det det är något problem. Den lilla säcken blir aldrig så tung att inte hela tyngden kan bäras på axlarna.

Mvh Olle
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tack för ditt utförliga svar. Det verkar ju som om det i alla fall är värt att jag försöker hitta en butik som har en hemma. Jag får ta med alla grejer och testa i butiken helt enkelt.
 

kaatman

Aktiv medlem
Haglöfs Tight Pro 30 l har en ruggigt smart infästning för 2 st isyxor.

Nu har jag betydligt oftare med mig stativ än isyxor, så då går det perfa att häkta ett hyfsat tungt och stabilt stativ i öglorna och remmarna.

Nu kanske detta inte löser era problem, men för mig funkar en Tight med fotoinredning perfekt!
 

gunte

Aktiv medlem
Hej Jim:Den mest tveksamma tingesten i din lista är köket..men annars tror jag att en Minitrekker sväljer dina grejer..Den har en nedfällbar flärp till stativet och verkar vara ganska fiffigt konstruerad(jag använder den dock inte)Det går att sätta på extraväskor på sidan också..I min har jag packat en 800si m.handgrepp,300/4,70-20/4,20-35,2 st conv.1 st mellanring,blixt,tråd i ask,4-6 filter,8 film i burk.
I lockfickan ryms 0,5 l termos,0,5 l dricka,
ask för mackor o.d ,paraply och ministativ.
Under har jag spännt fast ett liggunderlägg..
mvh/gunte..
 

Rosie

Aktiv medlem
Lowepro & tamrac!

Hej Jim!

Tänkte bara tipsa om ett möjligt alternativ på www.hegethorns.se under väskor tror jag bestämt att det var. De har både Lowepro & Tamrac. Deras Mini Trekker kostar 890:-inkl. moms när den kostar 1119:- på cyberphoto.se. De har även schysst pris på kodaks extracolor(35:-./st vid köp av 20-pack),vi har ju pratat om prisjakten på film i tidigare diskussion.

Om någon annan vet andra alternativ, var inte blyga att dela med er.

mvh HansR.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, jag har kikat på minitrekkern men jag är inte särskilt förtjust i den och andra väskor av den typen. Det verkar vara knepigt att packa annat än kameror i dem om man nu händelsevis råkar gilla både fotografering, kaffedrickande och flugfiske.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Spana in Dakine ryggan som säljs till förmånligt medlemspris, 1650:- här på fotosidan.
Jag har köpt en själv och den är hur bra som helst.
Får ner en Minolta Dynax 7 med vertikalgrepp och 24-105 monterat, en 100-300 f/4, 400 f/5,6, 50 f/1,8, 16 3,5, blixt och ljusmätare i själva "fotoutrustningsdelen". Sen finns det flera småfickor för småprylarna och ett stort fack utanpå alltsammans.
Stativet fäster du hur lätt som helst utanpå.
Flask/termoshållare har den oxå ;)
kolla under KÖPA/Medlemserbjudanden
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag lyckades aldrig nosa rätt på någon butik som hade trunken hemma men beställde den till slut osedd. Intrycket efter att ha pillat och provlastat lite är övervägande positivt. Jag postar en recension av den när den fått vara med på ett par turer.

Stativfästet är genialiskt! Jag förstod aldrig hur det funkade när jag tittade på bilder på den men när den står i mitt lekrum känns det väldigt smart och genomtänkt. Det är en tygbit som fälls ner från en fästpunkt ungefär i mitten av säcken och skapar en skål som man kan ställa stativbenen i. Sen finns det snabbklämma högst upp för att göra fast stativet.

Utseendet är topp, utan stativ känns den helt civil utan att skrika kamerautrustning på 200 meters håll.

Kaffe- och bulldelen rymmer min Kiev, en termos och lite bullar, sen är det rätt fullt.

Kameraprylsdelen är ganska djup så man får stuva lite enligt principen sällan använda grejer underst. Men den rymmer mycket och verkar uppfylla mina krav.

Tyvärr kan man inte koppla bort avbärar- och bröstbälte så det är ganska mycket remmar som sladdrar även när man inte behöver dem. Jag kan tänka mig att jag klipper dem om ett tag och gör om dem till löstagbara varianter.

Så långt övervägande positivt alltså, och till priset hos Scandinavian just nu känns den som ett fynd.
 

barret

Aktiv medlem
Bra rygga...

:p Kan bara hålla med Jim. Har haft min i ett halvår och är nöjd. Det är lite kompromiss med den. Den slukar inte massor, men tar däremot lite matsäck och tröja på ett smidigt sätt alternativt tar man bort mellanväggen för att få in ett lååångt tele.

Bekväm att släpa med sig. Bara lite småstruligt att ta ut utrustningen om man har bråttom och så är det lite fattigt med fickor och fack tycker jag..

I min har jag F80 med batt.pack och 28-105, 70-300, 50mm fast, massa rullar, ganska stor blixt och Manfrotto 441 utanpå samt en massa filter, bordsstativ och godsaker i övre facket.

Jag gillar den mycket!
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Tjena!
Lite sent tips kanske men kameradoktorn har en hel del lowepro produkter i lager. Skit dyrt men bra för att kunna känna o klämma.
 

Torbjörn

Aktiv medlem
Hej!
Ni som har provat Rover Light: Får man plats med ett 100-300 f/4 monterat på kameran (totallängd ca 35 cm) om man inte har så mycket andra fotoprylar?

Har annars funderat på att konvertera min Tight medium till fotoryggsäck, men har inte hittat någon lös "fotoinredning". Är det någon som vet om det finns sådana att köpa, eller ska man sätta sig vid symaskinen och slöjda ihop en egen inredning?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Torbjörn skrev:
Hej!
Ni som har provat Rover Light: Får man plats med ett 100-300 f/4 monterat på kameran (totallängd ca 35 cm) om man inte har så mycket andra fotoprylar?
Kan bli knepigt, då måste du köra utan mellanvägg mellan övre och undre delen. Och då är poängen körd med Rovern eftersom det är just sektioneringen som är styrkan. Men om man bara behöver göra det då och då går det bra. Mellanväggen sitter med kardborrband.
 
ANNONS