Annons

Är kameramobilen mogen

Produkter
(logga in för att koppla)

Urzidae

Medlem
Hej

Jag går och funderar på att köpa en kameramobil i julklapp till min fru, det skulle verkligen vara optimalt för henne. Jag vill inte köpa en mobil med en usel kamera. Jag undrar får jag en vettig kamera i mobilen idag eller skall jag vänta? Kommer det någon ny vettig kameramobil lagom till jul?

/R
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Vänta

Canon kommer med en kompakt med mobil...ryktas det...
Annars kommer Nokia N95 med 5 Mpix kamera.
Svårt att bestämma sej om man skall fota eller ringa :))
 

RG

Avslutat medlemskap
Det finns ju k??? med 5mp kamera och blixt?
Det lustiga är att min uråldriga samsung som man sätter fast kameraenheten i mobilens handsfree utag har blixt men inte min "moderna" W850i.
 

Urzidae

Medlem
Tack

Canon låter ju spännande.

Såg recensionerna här på FS av Nokia N95 och blev inte eld och lågor. 5 Mpixel och Carl Zeiss optik låter ju bra .......

Jag surfade lite och hittade Sony Ericsson K850i, det också en 5 Mpixel mobilkamera. Hittade ett test i tidningen M3, där var man inte särskilt imponerad.
http://m3.idg.se/2.1022/1.126491
Det känns som att bildkvaliten hos Sony Ericsson K850i är på tok för låg för att intressera mig.

Det kanske är så att det ännu inte finns några kameramobiler, det finns bara mobilkameror!

"Svårt att bestämma sej om man skall fota eller ringa :))" - Jag har inte det problemet, mitt problem är att hitta en kameramobil till min fru som vill göra bådadera ;-)

/R
 

Possinho

Aktiv medlem
Antal megapixlar är väl inte mer intressant i en telefon än i en riktig kamera..? Min K810i med 3.2 Mp ger ok bilder i rent dokumenteringssyfte, inte mer.

Hur stora är sensorerna på en kameramobil egentligen... någon som vet? Pixlarna lär inte vara särskilt stora antar jag.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jaa, jag vet inte riktigt vad du förväntar dig? Jag har en N95, det är sant att bilderna jag får med min Fuji systemdigitalare är betydligt bättre. Och bra mycket bättre ändå är mellanformatskameran för att inte tala om storformatskameror, det var grejor det.... Lika eländigt är det faktiskt med GPS-delen i telefonen. Grabbens Garmin-värsting spöar den med hästlängder, i synnerhet vid fjällvandring. Och ännu bättre (men betydligt klumpigare) är den utrustningen han använder vid mätningar av glaciärernas förflyttning. http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=7191 Precisionen i Nokian är ju skrattretande mot de millimteravläsningar som expeditionsutrustningen levererar.....
Surfa på nätet är både snabbare och mera lättläst på en 24-tumsskärm och snabbaste ADSL-uppkopplingen, men bättre finns, mycket bättre.
Ljudkvalitén i telefonen är nog egentligen bättre på fast uppkoppling och riktgt headset.
Men alltihop för litet drygt 5 papp och som väger 120 gram (har jag för mig) och ryms lätt i byxfickan????
PS Jag sa visst inget om att jag hört bra mycket bättre stereoanläggningar än den i 95:an. Alltså är det en totalt värdelös pryl eftersom allt finns att få i bättre utförande.....
Nä, trots att jag har mobilen i fråga är den inte bäst - eller rättare sagt, det vet jag inte och bryr mig inte, den duger åt mig.
Jag har bara någorlunda rimliga förväntningar på vad man kan få för ett rimligt belopp.
Us
 

Urzidae

Medlem
angelcom skrev:
Intressant ämne!
Hej Richard. Jag vill gå tillbaka till ditt första inlägg:



På vilket sätt är det optimalt?
Vad ska hon ha den till?
Ja, tusan vet vad hon egentligen skall ha den till :) puderdosa, brevpress, .... Nää skämt å sido; hon vill slippa ha flera prylar, hon vill ha en pryl med två funktioner (telefon och kamera). Hon kommer att fotografera vardagen. Hon är inte (hitintills inte varit) personen som fotograferar mycket. Hon vill kunna fånga dom där ögonblicken som så hastigt uppstår med barnen och som man så ofta missar för att man inte har släpat med sig kameran. Är kameran lättillgänglig så tror jag att hon kan bli en som fotograferar mycket.
En svårighet är att jag har större krav på bildkvaliten än vad hon har. Hon skulle t.ex. inte bry sig om tallarna i bilden är lite lilatonade. Jag däremot skulle avsky det. Tänk att ha fångat det där unika, roliga och hastigt uppkomna ögonblicket på bild och sedan är bilden ett kvalitetsmässigt vrak beroende på kameran - nej tack. Jag vill att kameran skall vara snabb, ge bilder med bra skärpa, rätt färger både inne (blixt!) och ute.

/R
 

Zotamedu

Aktiv medlem
RolandLarsson skrev:
Läste någonstans att de moderna "högupplösta" mobiltelefonkamerorna är så långsamma att de är näst intill värdelösa.
Ny Teknik gjorde ett test i förra numret. De två kameramobilerna de testade tog mellan en och två sekunder på sig att ta bilden från de att de tryckte av och sen tog det ytterligare en bra stund innan bilden blev skriven till minneskortet. Resultatet var att det tog 6-8 sekunder från det att man tryckte av första gången tills man kunde ta en till bild. Inte så man blir fartblind direkt.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Piss prat!!

Om Robert Capa eller Ansel Adams hadde hatt en av dagens mobil-kamror.... vad då???
Om Ernest Hemmingway hadde havt en bättre skrivmaskin? vad då?
Om jag hadde havt en bättre Svenska; vad då.

Akta er; jag lär mej!!!
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Possinho skrev:
Antal megapixlar är väl inte mer intressant i en telefon än i en riktig kamera..? Min K810i med 3.2 Mp ger ok bilder i rent dokumenteringssyfte, inte mer.

Hur stora är sensorerna på en kameramobil egentligen... någon som vet? Pixlarna lär inte vara särskilt stora antar jag.
Jag har faktiskt letat efter lite mer seriösa tester av kameramobilet.Men utan resultat än så länge. Jag antar att sensorn är som hos en videokamera 1/6 tum (vanligaste formatet). Det gav för några år sedan VGA (640x480 pixel) men idag mer än 1 Mpixel. Det som man snart upptäcker på nätet är att det är otroligt lätt att överexponera. Ingen överraskning direkt men på riktiga kameror kan man ju lära sig att hantera hög kontrast på nåt sätt. Det vore intressant att se nån mätning av dynamik. Men allt är relativt, jämfört med en lådkamera är det ett lyft:
Bättre skärpa & färg med måttlig CA. Möjligen klarar en lådkamera hård kontrast bättre..
 

sarnor

Avslutat medlemskap
I senaste nummret av tidningen Mobil (november 2007) finns en ganska omfattande test av 5-megapixelmobiler sett ur ett kameraperspektiv.

Själv har jag bara haft min kameramobil i en vecka, så jag har ännu inte fått så mycket erfarenhet. Men jag är faktiskt ganska imponerad över att kamerafunktionen är så pass smidig som den är. Min Sonyericsson K810i går smidigt över i kameraläget bara genom att öppna linsskyddet, autofokus och exponering svarar förvånansvärt snabbt (jag har testat digitalkompakter som är klart sämre).

Den stora nackdelen som jag har sett hittils, förutom att bildkvaliteten inte är så mycket att yvas över, är att jag inte har någon som helst kontroll över kamerans exponeringsinställningar. Jag vet över huvud taget inte vilken tid, bländare eller ISO kameran väljer, vilket gör att resultatet är lite oförutsägbart. Speciellt om man fotograferar i svagt ljus, där kameran glatt skruvar upp ISO eller använder ganska långa slutartider (vilket ger rörelseoskärpa).

Som annat än nödkamera duger den egentligen inte för mig, men så har jag ganska höga krav. För någon med inte fullt lika höga krav ger kameramobilen trots allt användbara bilder.

/Daniel
 

Bilagor

Anders Östberg

Guest
Om syftet är att kunna ta bra bilder så tycker jag kameramobilderna är för kassa fortfarande... långsamma, små brusiga sensorer, dålig optik... jag ser fortfarande kameramobilen som en ren nödlösning om man skulle råka se något och inte har en kamera med sig.

Jag har hellre en liten digitalkamera i en väska på bältet för att ta kort med och en mobiltelefon (helst utan kamera fast det går ju nästan inte att hitta längre) att ringa med.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
För att skapa konst så duger en mobil-kamera utmärkt.

Men ärligt talat, bildkvalitén är sämre än de flesta verkar vilja erkänna.. Den är så katastrofal så det finns inte!

Såg ett test någonstans att bildkvalitén på 5-megapixel mobilen var sämre än de tidigare 2-megapixel mobilerna..
Det beror förstås på den knappnålshuvud-stora sensorn som är för liten för att 5 megapixel ska göra någon nytta.

Varför inte bara sätta i en vanlig kompaktkamerasensor? Mobilen lär ju inte bli så mycket dyrare i pris då kompaktkamerorna snart är gratis.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Urzidae skrev:
Jag går och funderar på att köpa en kameramobil i julklapp till min fru, det skulle verkligen vara optimalt för henne.
Optimalt enligt dig eller henne? :eek:) Varför inte köpa en digital kompaktkamera till henne istället? Bättre bilder till en billigare penning.

Min mobilkamera är urkass men rolig för konstnärliga bilder, och de kräver en del efterarbete i PS. Största storleken på bilderna är 640x480 men nyare mobilkameror är säkert bättre på den punkten.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/958991.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1150450.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1150492.htm?set=lp
 

Urzidae

Medlem
Fina bilder Susanne

Kameran skall vara optimal för henne. Det är här det blir ett litet bekymmer; hon nöjer sig säkert med bildkvaliteten i dagens mobilkameror, medans jag har lite högre krav. Hon kommer dock inte att acceptera en "långsam" kamera. Hon kommer att fotografera vardagen med barnen och dom roliga situationer som uppstår. Typisk fotosituation; ganska nära avstånd inne och ute, rörliga motiv.

/R
 
ANNONS