Annons

Hur prissätter ni bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Svar
det är kunden/marknaden som avgör vilka som är exklusiva inget annat. Hur dom lägger upp sin pris strategi med prislista på nät eller ej är upp till dom eller?
Så vad kommer det snobbiga där? Är det champagne group du syftar på?
Dom är väl duktiga eftersom dom dels fått ett exlusivt rykte och dessutom kan ta bra betalt.
ps jag tar inte själv särkilt många bröllop pga att jag är utomlands större delen av högsäsongen utan jag tar kanske ett tiotal per år o släpper inte högupplösta bilder utan bra betalning och om jag gör det så ställs bilderna väldigt noga så kunden ska bli nöjd.
Hela mitt budskap är att alltfler brudpar idag efterfrågar att få bilderna på CD/DVD och att ha möjlighet att antingen köpa förstoringar och album från fotografen eller från annat ställe. Flexibiliteten ligger i att inte tvingas köpa av fotografen!

Att marknaden för bröllopsfotografer ändrats beror bla på dessa tre saker:

1) Alltfler har bra fotoutrustning och kan ta bra bilder,

2) Priserna hos traditionella bröllopsfotografer upplevs av många som för höga,

3) Många professionella fotografer erbjuder inte möjligheten för brudparet att få sina bilder på CD/DVD.

När marknaden ändras uppstår nya möjligheter. De som tar dessa möjligheter behöver varken vara sämre fotografer eller oseriösa. Det finns inga enkla samband mellan pris och kvalitet hos en fotograf. Varför skulle dessa två män vara oseriösa för att de tar 4000 kr för en halvdags bröllopsfotografering?

http://www.mysak.org/faq.html

Blir jag plötsligt mer seriös som frilansande bröllopsfotograf om jag vid nästa bröllopsuppdrag dubblar priset och tvingar brudparet att köpa förstoringar och album av mig? Och framförallt - blir mina bilder bättre av att de är minst dubbelt så dyra?
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Så du menar på fulla allvar att du ska leva på 4000kr delat på 2 fotografer? Vi leker med tanken att du tar 2 bröllop varje lördag 2000x2=4000kr x 4 veckor i månaden. Då har du 16000kr - moms= 12800 - sociala avgifter + skatt ca hälften till bort. Du kommer ha ca 6400 kr att leva på och dom pengarna ska räcka till kameror,bil,försäkringar etc. Det ser lysande ut eller?
 

snap01

Aktiv medlem
Hela mitt budskap är att alltfler brudpar idag efterfrågar att få bilderna på CD/DVD och att ha möjlighet att antingen köpa förstoringar och album från fotografen eller från annat ställe. Flexibiliteten ligger i att inte tvingas köpa av fotografen!

Att marknaden för bröllopsfotografer ändrats beror bla på dessa tre saker:

1) Alltfler har bra fotoutrustning och kan ta bra bilder,
svar
När det digitala kom så passade fler ej studiobaserade, ej yrkesfotografer på att erbjuda högupplösta bilder på en cd till låga priser.Varför kan man fråga sig? Jag tror att det hänger ihop med cd skivan, enklare billigare än att köra med 5-rullar film med framkallning etc.

2) Priserna hos traditionella bröllopsfotografer upplevs av många som för höga,
svar
Är det fel att ta betalt för vad dom gör? Det här verkar vara en ren avundsjuka från din sida du tjafsade bla med christel (Estethia i en annan tråd).

3) Många professionella fotografer erbjuder inte möjligheten för brudparet att få sina bilder på CD/DVD.
svar
Dom har alltid sålt bilderna om kunden betalat för det även Brigitte på den analoga tiden.

När marknaden ändras uppstår nya möjligheter. De som tar dessa möjligheter behöver varken vara sämre fotografer eller oseriösa. Det finns inga enkla samband mellan pris och kvalitet hos en fotograf. Varför skulle dessa två män vara oseriösa för att de tar 4000 kr för en halvdags bröllopsfotografering?
svar
Jag har bara svårt att förstå hur man ska kunna leva på 6400kr innan kostnaderna är betalda?


http://www.mysak.org/faq.html

Blir jag plötsligt mer seriös som frilansande bröllopsfotograf om jag vid nästa bröllopsuppdrag dubblar priset och tvingar brudparet att köpa förstoringar och album av mig? Och framförallt - blir mina bilder bättre av att de är minst dubbelt så dyra?
svar
Nej men oftast hänger priset ihop med kvaliten desto bättre bilder du kan ta desto mer får du betalt. Varför ska man skänka bort sina kunskaper erfarenheter?
 

pgx

Aktiv medlem
Så du menar på fulla allvar att du ska leva på 4000kr delat på 2 fotografer? Vi leker med tanken att du tar 2 bröllop varje lördag 2000x2=4000kr x 4 veckor i månaden. Då har du 16000kr - moms= 12800 - sociala avgifter + skatt ca hälften till bort. Du kommer ha ca 6400 kr att leva på och dom pengarna ska räcka till kameror,bil,försäkringar etc. Det ser lysande ut eller?
Om man endast vill jobba en dag varje vecka så får man nog acceptera en låg lön, de flesta småföretagare jobbar närmare 70-80timmar per vecka.

Nu kommer du säkert säga att de flesta bröllop är på lördagar! Men det finns måndag till fredag att fylla med andra typer av fotograferingar. Att tro att man kan leva gott på att endast jobba lördagar är nog lite naivt.
 

snap01

Aktiv medlem
Vi säger att kunden vill ha ett fint reportage album vem ska sälja det till kunden?
För cd fotografen har inte det i sortimentet för han har bara cd skivor där, och företagen som har det säljer inte till privatpersoner och skulle dom det så måste du handla ett visst antal för att få din order. Är det flexibilitet?
vad jag tycker är viktigast är att kunden får väldigt fina bilder, proffskopior, kan välja på vilket sätt dom vill ha bilderna album, collage, reportge, canvas, akvarell, tackkort, bildspel etc
sedan så är det alltid marknaden som styr priset vissa rankas exklusivare,bättre etc och kan ta mer betalt och det är väl inte fel? Att lämna bort orginalfiler billigt är vansinnigt det är väl ingen röda kors verksamhet vi sak bedriva?
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Rörmokar ironi med en gnutta alvar:

Jag har just byggt hus.
Det har tagit oss nära 6år, eftersom så få av alla dessa hantverkare inblandade har gjort ett bra jobb.

Jag kan inte själv se om alla rör är rätt kopplade, jag kan inte själv se om all el är korrekt installerad, jag kunde inte själv se att det stora betongföretaget räknar fel på en bärande betongbalk som sprack. (Den tål 5ton idagsläget, men vikten som den ska bära upp är 12ton).

Man litar ju på att de kan sin sak. Eller i alllafall jag litade på just dessa.

En dålig bild kan de flesta utan specialkunskap genomskåda.

På någon sätt verkar det som att en fotograf som slarvar eller gör ett misstag - är rökt.

Men se, hantverkare...

Detta ska läsas som ironi, men är dessvärre självupplevt.

Ingen, eller i allafall få, ifrågar sätter hantverkarens timarvode och det är heller inte lätt att få dem att rätta till de fel som ev. uppstår. Inte ens med advokat.
Och de är ännu dyrare!

Taget ur min verklighet.
 

snap01

Aktiv medlem
vad jag ville visa med exemplet är att det inte går att leva på en sådan betalning.Dom flesta bröllop är på lördagar det är ingen nyhet. Jag tror att det är ytterst svårt i dag att leva på en porträttstudio med inriktning på bla bröllop.
Betydligt svårare nu än innan digitala kom just pga dumpningen av priser i samband med cd intåget. Men jag bryr mig inte för jag har mina huvud intäckter på annat håll och tar bröllop mest för att jag tycker det är roligt. Det är värre för dom som försöker leva på det.
 

pgx

Aktiv medlem
Då har du 16000kr - moms= 12800 - sociala avgifter + skatt ca hälften till bort. Du kommer ha ca 6400 kr att leva på och dom pengarna ska räcka till kameror,bil,försäkringar etc. Det ser lysande ut eller?
Antar att du gjorde ett tankefel, för du vet väl att du inte betalar socialaavgifter och andra skatter på det du fakturerar, utan vinsten/lönen (beroende på bolagsform AB, enskild etc) efter kostnader såsom försäkringar, utrustning, lokal etc.

vad jag ville visa med exemplet är att det inte går att leva på en sådan betalning.Dom flesta bröllop är på lördagar det är ingen nyhet. Jag tror att det är ytterst svårt i dag att leva på en porträttstudio med inriktning på bla bröllop.
Betydligt svårare nu än innan digitala kom just pga dumpningen av priser i samband med cd intåget. Men jag bryr mig inte för jag har mina huvud intäckter på annat håll och tar bröllop mest för att jag tycker det är roligt. Det är värre för dom som försöker leva på det.
Går gör det nog, men det är inget jag själv skulle vilja göra. vissa har brölllop som en extra helginkomst och ett lönearbete på veckorna. Tror nog det är svårt att enbart försöka leva på bröllop om man inte är väldigt etablerad. Vet inte hur branschen ser ut men jag gissar att de flesta även tar andra jobb förutom bröllop? Känns lite svårt att motivera för kunderna varför man måste ta 25.000 för en dag med motiveringen att man endast jobbar lördagar varje vecka :)
 

wikman

Aktiv medlem
svar
Nej men oftast hänger priset ihop med kvaliten desto bättre bilder du kan ta desto mer får du betalt. Varför ska man skänka bort sina kunskaper erfarenheter?
Jag tycker absolut att man skall ta betalt för sin kunskap och erfarenhet.
Däremot är jag, som framgått tidigare i tråden, en stark förespråkare att kunden skall ha större rättighetr till de bilder man tagit på uppdrag av dem.
 

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Jag har arbetat med att fotografera bröllop i Los Cristianos, Tenerife, Spanien i ett drygt år.
Det är väldigt annorlunda att fotografera bröllop här!
För det första är brudparen ofta antingen i 30-40 års åldern eller 50+.
Att de väljer att viga sig här i Los Cristianos beror ofta på att de vill ha ett litet, billigt och "opretantiöst" bröllop. De skulle ju kunna gifta sig borgeligt, men många vill trots allt gifta sig i kyrkan.
Vi har en "utlandsfilial" tillhörande Svenska Kyrkans utlandskyrka här och varje år sässong (höst/vinter & vinter/vår) gifter sig runt 100 par!

Då de flesta paren som sagt valt att gifta sig här för att "inte göra någon stor sak av bröllopet" (det är myckret sällan några gäster) är det naturligtvis väldigt annorlunda att jobba som bröllopsfotograf här.
Jag kan omöjligt ta de priser som jag "borde" eftersom ett bröllop här är lite av ett "budgetbröllop".

Jag tar runt 330 euro för fotografi under vigseln samt ca 90 minuters fotografering av de klassiska bilderna.
Jag levererar upp till ca 70 bilder, beroende på hur mycket jag forograferat, via post och i priset ingår även ett antal runt 3-5 utskrifter.

Jag räknar med att ett jobb tar ungefär 12-15 timmar, så det är inte någon hög timlön! Men det är dessvärre så jag måste jobba för attt överhuvudtaget få några uppdrag.

Det är en intressant och stor skillnad mot att arbeta i Sverige!

Mvh

//Johannes
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har arbetat med att fotografera bröllop i Los Cristianos, Tenerife, Spanien i ett drygt år.
Det är väldigt annorlunda att fotografera bröllop här!
För det första är brudparen ofta antingen i 30-40 års åldern eller 50+.
Att de väljer att viga sig här i Los Cristianos beror ofta på att de vill ha ett litet, billigt och "opretantiöst" bröllop. De skulle ju kunna gifta sig borgeligt, men många vill trots allt gifta sig i kyrkan.
Vi har en "utlandsfilial" tillhörande Svenska Kyrkans utlandskyrka här och varje år sässong (höst/vinter & vinter/vår) gifter sig runt 100 par!

Då de flesta paren som sagt valt att gifta sig här för att "inte göra någon stor sak av bröllopet" (det är myckret sällan några gäster) är det naturligtvis väldigt annorlunda att jobba som bröllopsfotograf här.
Jag kan omöjligt ta de priser som jag "borde" eftersom ett bröllop här är lite av ett "budgetbröllop".

Jag tar runt 330 euro för fotografi under vigseln samt ca 90 minuters fotografering av de klassiska bilderna.
Jag levererar upp till ca 70 bilder, beroende på hur mycket jag forograferat, via post och i priset ingår även ett antal runt 3-5 utskrifter.

Jag räknar med att ett jobb tar ungefär 12-15 timmar, så det är inte någon hög timlön! Men det är dessvärre så jag måste jobba för attt överhuvudtaget få några uppdrag.

Det är en intressant och stor skillnad mot att arbeta i Sverige!

Mvh

//Johannes
Intressant!

Detta är också ett bra exempel på nödvändig marknadsanpassning. Varje plats, marknad och målgrupp har olika krav och förutsättningar. Vad kunderna vill ha och vad de är beredda att betala borde alltid vara ledorden sammanvägt med de egna lönsamhetskraven.
 

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Skall tillägga att jag när jag skriver att jag levererar upp till ca 70 bilder syftar till att jag levererar detta antal i digilat form, på CD/DVD-skiva. Samtliga bilder som levereras är bildbehandlade.
Insåg att jag uttryckte mig otydligt och att jag dessutom upprepade mig en hel del i förra inlägget - ber om ursäkt för det!



Intressant!

Detta är också ett bra exempel på nödvändig marknadsanpassning. Varje plats, marknad och målgrupp har olika krav och förutsättningar. Vad kunderna vill ha och vad de är beredda att betala borde alltid vara ledorden sammanvägt med de egna lönsamhetskraven.
 

t_mauritsen

Aktiv medlem

wikman

Aktiv medlem
Det är en cd skiva med högupplösta bilder så gott som gratis som är hans melodi.
Så skönt att ni helt sågar en annan fotografs affärsmodell utan att ens tagit reda på om det är en kvinna eller man :) Å då är ändå namnet en del av webbadressen.

Tycker att det finns en hel del bra samansatta paket på sidan. När man ser prisstegringen så inser man ju lika snabbt som man kan läsa det att instegspriset är ett lockpris. Det framgår ingenstans att det är högupplösta bilder som levereras på DVDn för 2500:-, det kan lika väl vara bilder i PAL upplösning som går att se på TVn.
Konceptet fotografera gratis och ta betalt för det kunden efterbeställer stämmer väll mer överens med hur fotografer normalt arbetar, vilket jag förvisso tycker är helt galet och tveksamt när man gör en företagsekonomisk kalkyl...
 

snap01

Aktiv medlem
Du har nog missuppfattat jag sågar Tores röda korsverksamhet och inget annat. För Tore tycker att friheten för kunden är att få alla bilder högupplöst på cd. I sådana fall varför ska vi inte skänka alla våra bilder för en billig klumpsumma till en bildbyrå, för kan vi skänka bort bröllopsbilderna så kan vi väl göra det med rubbet eller?
 

snap01

Aktiv medlem
Nej nu ska jag förbereda en företagsfotografering i morgon och den är inte gratis för dels så vill nog min assistent ha lön och det vill jag med ha.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Du har nog missuppfattat jag sågar Tores röda korsverksamhet och inget annat. För Tore tycker att friheten för kunden är att få alla bilder högupplöst på cd. I sådana fall varför ska vi inte skänka alla våra bilder för en billig klumpsumma till en bildbyrå, för kan vi skänka bort bröllopsbilderna så kan vi väl göra det med rubbet eller?
Ja, världen har bara två nyanser - svart eller vitt. Antingen är alla fotografers tjänster och deras bilder helt gratis och fria att använda eller också gäller det motsatta - fotografen äger alla rättigheter fullt ut, kunden får tillgång till sina bilder enbart genom att köpa dem styckvis eller i form av fotoalbum och fotografen är en exklusiv auktoritet som tar betalt därefter - så mycket som möjligt!

Några mellanlägen finns inte.

Porträtt- och bröllopsfotografernas särställning får inte rubbas. Deras profession och väl beprövade affärsmodell skall inte under några som helst omständighetrer förändras. Amatör- och frilansfotografer med nya kreativa idéer för produkter och prissättning är bara klåpare som förstör alla seriösa, hårt arbetande och överlägset kompetenta proffsfotografers rykte.

Ve dem som vill skapa förändring i fotobranschens sätt att arbeta, marknadsföra sig, erbjuda produkter och prissätta dessa.

Allt måste till varje pris vara som det alltid varit. Ingen seriös fotograf vill ha någon förändring i företagandets villkor och sättet att tjäna pengar.
 
Senast ändrad:

Indy

Aktiv medlem
Rolig läsning

Oavsett om man tar 5000 eller 200 kr för en bild eller hur man säljer sig så styr ju marknaden. Sedan har det ju kanske blivet svårare att ta ut stora summer för sitt jobb och sina bilder nu när gemene man har en kamera och "tar lika bra bilder". Kan det i dags datum verkligen vara så att mäniskor försörjer sig på fotografi när "alla" kan fotografera?
Visst har man ett namn med många bra referenser(en fundering här kan ju vara att ett större antal mäniskor uppskattar ens fotografi)så kanske det går hem? Men fotografi tjäns i dag som något gemene mann undrar varför man ska betala för? Kan det verkligen vara så att en yrkesfotograf har samma behov som andra mäniskor? Som t.e.x. få mat i magen till sig själv och sin familj(d.v.s. om han nu borde eller har skaffat sig familj?)Han-hon borde kanske skaffat ett riktigt jobb vid sidan om så att han-hon kunde förse folk med bilder till ett vettigt pris? Vad jag vill ha sagt med detta är helt enkelt att vi alla slåss kanske inte på samma villkor? Äh bara lite funderingar från en som inte alls vill fota bröllopp men har blivet påprackad en del!
Lasse
 
ANNONS