Annons

Vågar man köpa kamera i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian3

Medlem
Jag funderar och funderar! Jag ska ta och byta upp mig och byta kamera. Jag fundera på D300s eller D700 och kan inte bestämma mig. Tittat på USA:s priser på dessa kameror och det skiljer en hel del! Vad tror ni om att köpa Kamera i USA? Något ni rekommenderar?
 

Marols

Aktiv medlem
Jag funderar och funderar! Jag ska ta och byta upp mig och byta kamera. Jag fundera på D300s eller D700 och kan inte bestämma mig. Tittat på USA:s priser på dessa kameror och det skiljer en hel del! Vad tror ni om att köpa Kamera i USA? Något ni rekommenderar?
Jag köpte kamera, på plats i USA, på B&H i New York....jättebra!
Vi har iofs Canon, men det är ju världsgaranti...
 

Curt L

Aktiv medlem
Det finns många trådar där frågan har diskuterats. Visst kan man spara en liten slant, men glöm inte att räkna med frakt, ev. tullavgift och 25% svensk moms. En tumregel är att multiplicera USA-priset med 10. Köper du t.ex. en D300s på B&H för 1500$, kommer den att kosta dig ungefär 15000 SEK.
//Curt
 

Marols

Aktiv medlem
Det finns många trådar där frågan har diskuterats. Visst kan man spara en liten slant, men glöm inte att räkna med frakt, ev. tullavgift och 25% svensk moms. En tumregel är att multiplicera USA-priset med 10. Köper du t.ex. en D300s på B&H för 1500$, kommer den att kosta dig ungefär 15000 SEK.
//Curt
Sitter och funderar på att köpa ett Sigma teleobjektiv och tänkte precis lägga upp en tråd här med en fråga...hur vet man hur mycket tull och momsavgiften blir?
 

Hampusn

Aktiv medlem
Jag köpte kamera, på plats i USA, på B&H i New York....jättebra!
Vi har iofs Canon, men det är ju världsgaranti...
Fast Canon har väl bara världsgaranti på sina objektiv, på husen gäller det ju väl bara i landet man köpt den i?
Så var det för mig när jag köpte min min 40D hos Adorama i ny.
 

Marols

Aktiv medlem
Fast Canon har väl bara världsgaranti på sina objektiv, på husen gäller det ju väl bara i landet man köpt den i?
Så var det för mig när jag köpte min min 40D hos Adorama i ny.
Är det så? Vi frågade när vi köpte kameran, och de svarade att det var världsgaranti....Du har nog rätt, men det var inte svaret vi fick.
 

Hampusn

Aktiv medlem
Är det så? Vi frågade när vi köpte kameran, och de svarade att det var världsgaranti....Du har nog rätt, men det var inte svaret vi fick.
Det svaret fick vi också från början, men efter att vi snackat och förklarat för säljaren hur det låg till så köpte vi en världsgaranti, som inte är samma som canons världsgaranti men garanti hos affären i tre år.
 

Christian3

Medlem
Tack alla för snabba svar! Det är ju lite me dgarantin man funderar på om man köper i USA. Frakte slipper jag då en kompis ska dit och han ska köpa till mig isf. Säkert en jäkligt dum fråga men momsen......måste man betala den i tullen?
 

Hampusn

Aktiv medlem
Tack alla för snabba svar! Det är ju lite me dgarantin man funderar på om man köper i USA. Frakte slipper jag då en kompis ska dit och han ska köpa till mig isf. Säkert en jäkligt dum fråga men momsen......måste man betala den i tullen?
Du har väl en skyldighet att tulla varor och betala moms på det du köper utomlands, finns massor av trådar om just det här på forumet, långa också.
 

Curt L

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att köpa ett Sigma teleobjektiv och tänkte precis lägga upp en tråd här med en fråga...hur vet man hur mycket tull och momsavgiften blir?
Tullavgiften på objektiv är 6,7 % på varuvärdet (inköpspriset). Summera inköpspris, fraktkostnad och tullavgift, lägg sedan till 25% moms på den summan.
Exempel: Objektivet kostar 1000$ = 7200SEK, tullavgift = 482SEK (7200 x 6,7%), Frakt = 500SEK, Moms = 2045SEK (7200 + 482 + 500 x 25%). Totalpris 7200 + 482 + 500 + 2045 = 10227. Dessutom vill posten eller fraktfirman ha en hundralapp eller två för att hantera förtullningen.
//Curt
 

Marols

Aktiv medlem
Tullavgiften på objektiv är 6,7 % på varuvärdet (inköpspriset). Summera inköpspris, fraktkostnad och tullavgift, lägg sedan till 25% moms på den summan.
Exempel: Objektivet kostar 1000$ = 7200SEK, tullavgift = 482SEK (7200 x 6,7%), Frakt = 500SEK, Moms = 2045SEK (7200 + 482 + 500 x 25%). Totalpris 7200 + 482 + 500 + 2045 = 10227. Dessutom vill posten eller fraktfirman ha en hundralapp eller två för att hantera förtullningen.
//Curt
Tusen tack Kurt!
 

mapem

Aktiv medlem
Jag har köpt såväl kameror som datorer i USA. Man behöver inte betala tull eller svensk moms för personliga ägodelar som man använt där man köpt dem. Men det var då frågan om lite längre vistelser.

Garantin kan vara ett problem, för en dator jag köpte gällde inte garantin i Sverige när den visade sig ha ett fabrikationsfel. Annars har allt hållit, och då är det ju inga bekymmer.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har köpt såväl kameror som datorer i USA. Man behöver inte betala tull eller svensk moms för personliga ägodelar som man använt där man köpt dem. Men det var då frågan om lite längre vistelser.
Om sakerna är använda eller inte spelar ingen roll. Är värdet över 4300 kr ska du betala tull och moms.

Undantag från detta kan man få om man har bott utomlands och flyttar tillbaka till Sverige. Det finns ganska strikta regler kring vem som kan anses ha flyttat. Den som t ex studerar ett år i USA har inte flyttat, enligt Tullverkets uppfattning.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Eller så gör man så att man åker dit på semester, köper kameran, använder den och kommer tillbaka utan att tulla. Hur vet dom att du inte hade kameran sen tidigare? Moraliskt fel; Ja kanske det. But I don't give a FUCK!
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Tycker man det är okej att begå brott skulle det väl vara billigare att bara stjäla kameran?
Att stjäla något tycker jag inte man kan jämföra med att föra in kameran från ett annat land. Jag har ju betalat för kameran och jag har betalat inhemsk moms. Isåfall så borde jag ju även tulla för alla klädesplagg och skor jag köpt i USA när jag varit där på semester.
Alla gör som dom vill såklart, tulla på ni!

Det är ju det jag älskar med EU och globalisering. Globalisera mera!
 
ANNONS