Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera mat

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Findell

Aktiv medlem
Förrutom fotografering som intresse så gillar jag att både göra och äta mat. Det har blivit något av ett signum för min del att lägga ut en bild av den maträtt jag lagat på facebook. Ett, tror jag, uppskattat inslag. Men att fota mat är svårt. Det måste se gott ut. Bäst resultat tycker jag får när jag slår direktljus från min Speelite 430EX. Andra som provat att fota mat. Tips, idéer?

För övrigt tycker jag det är två konstnärliga intressen som verkligen gifter sig!

Detta var kvällens måltid. Ryggbiff med friterad potatis och bearnaise.
 

Bilagor

Maximus3D

Aktiv medlem
Det ser helt klart smaskigt ut :) men jag tycker inte direktljus från blixten funkar, indirekt känns bättre och jag brukar använda det själv när jag plåtar min egen mat. Antingen studsa blixten mot väggarna eller mot vita kartongpapper.

Inramningen skulle jag vilja se bättre också, du klipper kanterna på tallriken och får bordsduk i varje hörn av bilden. Testa även andra vinklar, rakt uppifrån centrerat är så klassiskt. Ta närbilder på enskilda delar av måltiden, lek med vinklar och ljuset, låt skuggorna spela över matens ytor. :)

/ Magnus
 

defiant

Aktiv medlem
tänk även på färgerna. lite mer rött hade nog funkat i denna bilden.

det som är gott ser inte alltid bra ut på bild...
 

wfrank

Aktiv medlem
Förmodligen vill du ha så lite skarpa skuggor som möjligt. Bygg ett eget ljustält av en tillräckligt stor kartong och klä med vitt papper. Rikta in blixten snett in tältet, gärna med någon slags diffusor så att ljuset studsar runt i så många riktningar som möjligt. Provfota med någon tallrik (hela ska väl med för bra matbilder) och rikta ljuset åt olika håll tills du är nöjd. Då vet du ungefär vart du ska rikta ljuset när nästa livetillfälle dyker upp. Så slipper du äta kall mat :)

Så här kan dom se ut ungefär: http://www.instructables.com/image/FV5CY6CFTY4CGDG/Cheap-Light-Tent-Alternative-For-Photos.jpg eller så här: http://1.bp.blogspot.com/_SjEBGEOcINI/ShIJfc2rr9I/AAAAAAAAAaM/V4kAp4qkMcI/s400/fishing+004gimp.JPG
 

iBoat

Aktiv medlem
Förrutom fotografering som intresse så gillar jag att både göra och äta mat. Det har blivit något av ett signum för min del att lägga ut en bild av den maträtt jag lagat på facebook. Ett, tror jag, uppskattat inslag. Men att fota mat är svårt. Det måste se gott ut. Bäst resultat tycker jag får när jag slår direktljus från min Speelite 430EX. Andra som provat att fota mat. Tips, idéer?

För övrigt tycker jag det är två konstnärliga intressen som verkligen gifter sig!

Detta var kvällens måltid. Ryggbiff med friterad potatis och bearnaise.
Maten är säkert god, men bilden förmedlar inte riktigt det. Blixt/blixtar är jättebra, men det går ganska bra med ett fönster som enda ljuskälla. Bilden nedan togs på ett uppdrag hos en krögare och eftersom jag var där för en annan typ av foto så tog jag vad jag hade tillgängligt - ett fönster.

(Stativ är nödvändigt)
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Förrutom fotografering som intresse så gillar jag att både göra och äta mat. Det har blivit något av ett signum för min del att lägga ut en bild av den maträtt jag lagat på facebook. Ett, tror jag, uppskattat inslag. Men att fota mat är svårt. Det måste se gott ut. Bäst resultat tycker jag får när jag slår direktljus från min Speelite 430EX. Andra som provat att fota mat. Tips, idéer?

För övrigt tycker jag det är två konstnärliga intressen som verkligen gifter sig!

Detta var kvällens måltid. Ryggbiff med friterad potatis och bearnaise.
Den här är tagen för en Facebookbild i stekpannan under fläkten. Med fläktlampan som enda ljuskälla.

Vad jag ville säga är att man behöver inte konstra till det med massor av blixtar, tält, snoots, reflexskärmar och en massa annat. Ett stativ och lite efterbahandling räcker gott för de flesta vardagsbehov.
 

Bilagor

JazzBass

Aktiv medlem
http://www.digital-photography-school.com/food-photography-an-introduction
http://www.foodportfolio.com/blog/#blog

Här är två länkar som håller en upptagen en stund. Några saker jag själv fastnat vid (trots att jag sysslat mycket lite med saken hittills, endast lite hemma i köket på skoj då jag också har ett stort intresse för mat och dryck):

- Låg kameravinkel ger ofta det intressantaste perspektivet. Maten ser inte lika platt ut från låg vinkel. Håll bara lite koll på bakgrunden också.
- Ljussättning med delvis hårt ljus (små ljuskällor rakt på) längs med valda ytor av maten förtydligar ytstrukturen och gör den aptitligare.
- Gärna hyfsat kort, men inte alltför kort skärpedjup
- Inte för kalla färger, ser oaptitligt ut (samma sak med blandljus, t.ex. en blixt tillsammans med glödlampsljus ger ojämna färger som är svåra att fixa till efteråt)
 

JörgenEriksson

Aktiv medlem
Här är ett stillebenliknande exempel med en 5-7 blixtavfyrningar (med lång slutartid i mörker).
Blixten hade difusor. Tallriken står i soffan på en svart filt.

Baugetterna är fotade på balkongen i skugga.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Anjou

Aktiv medlem
Förrutom fotografering som intresse så gillar jag att både göra och äta mat. Det har blivit något av ett signum för min del att lägga ut en bild av den maträtt jag lagat på facebook. Ett, tror jag, uppskattat inslag. Men att fota mat är svårt. Det måste se gott ut. Bäst resultat tycker jag får när jag slår direktljus från min Speelite 430EX. Andra som provat att fota mat. Tips, idéer?

För övrigt tycker jag det är två konstnärliga intressen som verkligen gifter sig!

Detta var kvällens måltid. Ryggbiff med friterad potatis och bearnaise.
Spontant så tycker jag att ljuset är för hårt och bildvinkelt är för hög. Det är lätt att allt ser ut som stekta ägg när man plåtar mat uppifrån. Prova naturliga ljuskällor och full öppning så man får lite släpp i skärpan, det gör det mjukare och du slipper skuggorna. Med släpp i skärpan och låg vinkel kan du också få in lite känsla av miljön runt maten, en måltid är ju en helhetsupplevelse! Med natuliga ljuskällor slipper du också att blixten reflekterar i maten.

Jag tycker absolut inte att du behöver sträva efter att få med hela måltiden innanför bildrutan. Testa tvärtom att gå riktigt nära och beskär hårt så det bli lite dynamik i bilden.


/ Kalle
 

iBoat

Aktiv medlem
Spontant så tycker jag att ljuset är för hårt och bildvinkelt är för hög. Det är lätt att allt ser ut som stekta ägg när man plåtar mat uppifrån. Prova naturliga ljuskällor och full öppning så man får lite släpp i skärpan, det gör det mjukare och du slipper skuggorna. Med släpp i skärpan och låg vinkel kan du också få in lite känsla av miljön runt maten, en måltid är ju en helhetsupplevelse! Med natuliga ljuskällor slipper du också att blixten reflekterar i maten.

Jag tycker absolut inte att du behöver sträva efter att få med hela måltiden innanför bildrutan. Testa tvärtom att gå riktigt nära och beskär hårt så det bli lite dynamik i bilden.


/ Kalle
Bra tips!

(minsttioteckenregelutfyllningsefterlevnad)
 
Senast ändrad:

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Tycker personligen att det ser helt dött o kallt ut med blixt, blir inte det minsta sugen på att äta faktiskt.
Håller hårt på vad ngn ovan skrev om naturligt ljus från tex ett fönster.. Blir så mkt mer känsla i bilderna då.
 

Splanky

Aktiv medlem
Har alltid fått bäst resultat med fönsterljus framifrån.
Ev med en vit skiva snett nedanför kameran för att mjuka upp ljuset ytterligare.

Mats, jättesnyggt både färgomfång och ljus.

Sen tycker jag också att man kan gå ifrån kort skärpedjup som en tid varit synonymt med matbilder.
Experimentera med udda vinklar. Men hårt ljus blir inget bra.
 

iBoat

Aktiv medlem
Har alltid fått bäst resultat med fönsterljus framifrån.
Ev med en vit skiva snett nedanför kameran för att mjuka upp ljuset ytterligare.

Mats, jättesnyggt både färgomfång och ljus.

Sen tycker jag också att man kan gå ifrån kort skärpedjup som en tid varit synonymt med matbilder.
Experimentera med udda vinklar. Men hårt ljus blir inget bra.
Tack Tomas.

Matfoto tillhör inte mina vanligaste uppdrag så jag är verkligen ingen expert. Visst handlar mycket om baskunskaper i ljussättning med mera, men matfotografering är rätt tacksamt, - kockens främsta mål är så klart att det ska smaka gott men också att det ska se gott ut. Duktiga kockar jobbar hårt med färgsättning och kontraster, precis som vi fotografer! :)

Därför menar jag att det är tacksamt och håller till fullo med trådskaparen att "två konstnärliga intressen som verkligen gifter sig!"

Det räcker med små medel för att nå snygga, aptitretande bilder på mat. Ett fönster, några små lampor, lite oljespray för få en våt yta, eller till och med en julgransbelysning i kombination med något större allmänljus. (Många små ljuskällor som t.ex en julgransbelysning ger många fina högdagrar)
 
Senast ändrad:

Mats Findell

Aktiv medlem
Tack för alla bra tips. När det gäller mat är jag nog bättre på att tillaga än att fota mat. Men nu ska det bli bättring när det gäller matfotografering, kanske behövs för matlagningen också.

Efter att ha tittat på era otroligt fina bilder så slår det mig nu att jag tänker med kockmössan på. Jag vill visa maten och dess tillbehör istället för den konstnärliga känslan av god mat. Speciellt det där med kort skärpedjup och den nästan utfrätta vita bakgrunden och samtidigt låg vinkel tilltalar mig. Har provat lite ikväll med julsillen. Dock med mörk bakgrund eftersom jag använder endast kökslampan som ljuskälla och det är mörkt ute. Provade med både mitt Canon 50/1.8 och Canon 18-200.

Det som hindrar att vara konstnärlig med mat är tiden. Maten är varm och gästerna förväntas att få rätten omedelbart. Tio minuter fotografering och att maten kallnar kan vara svårt att motivera... :)
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Tack för alla bra tips. När det gäller mat är jag nog bättre på att tillaga än att fota mat. Men nu ska det bli bättring när det gäller matfotografering, kanske behövs för matlagningen också.

Efter att ha tittat på era otroligt fina bilder så slår det mig nu att jag tänker med kockmössan på. Jag vill visa maten och dess tillbehör istället för den konstnärliga känslan av god mat. Speciellt det där med kort skärpedjup och den nästan utfrätta vita bakgrunden och samtidigt låg vinkel tilltalar mig. Har provat lite ikväll med julsillen. Dock med mörk bakgrund eftersom jag använder endast kökslampan som ljuskälla och det är mörkt ute. Provade med både mitt Canon 50/1.8 och Canon 18-200.

Det som hindrar att vara konstnärlig med mat är tiden. Maten är varm och gästerna förväntas att få rätten omedelbart. Tio minuter fotografering och att maten kallnar kan vara svårt att motivera... :)
Snyggt!
STOR skillnad jämfört med bilden i dit första inlägg. Tyvärr är det svårt att vara snabb nog om maten ska ätas. I kommersiellt foto tar det längre tid och ofta används rätt äckliga saker för att maten ska se god ut och det går ju inte när maten ska ätas. Bilder från tillagningen kan också bli kul, ångande och fräsande från spisen kan bli hur snyggt som helst.
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Tack för alla bra tips. När det gäller mat är jag nog bättre på att tillaga än att fota mat. Men nu ska det bli bättring när det gäller matfotografering, kanske behövs för matlagningen också.

Efter att ha tittat på era otroligt fina bilder så slår det mig nu att jag tänker med kockmössan på. Jag vill visa maten och dess tillbehör istället för den konstnärliga känslan av god mat. Speciellt det där med kort skärpedjup och den nästan utfrätta vita bakgrunden och samtidigt låg vinkel tilltalar mig. Har provat lite ikväll med julsillen. Dock med mörk bakgrund eftersom jag använder endast kökslampan som ljuskälla och det är mörkt ute. Provade med både mitt Canon 50/1.8 och Canon 18-200.

Det som hindrar att vara konstnärlig med mat är tiden. Maten är varm och gästerna förväntas att få rätten omedelbart. Tio minuter fotografering och att maten kallnar kan vara svårt att motivera... :)

Så ska det se ut, mkt bättre än första bilden!!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Snyggt!
STOR skillnad jämfört med bilden i dit första inlägg. Tyvärr är det svårt att vara snabb nog om maten ska ätas. I kommersiellt foto tar det längre tid och ofta används rätt äckliga saker för att maten ska se god ut och det går ju inte när maten ska ätas. Bilder från tillagningen kan också bli kul, ångande och fräsande från spisen kan bli hur snyggt som helst.
Jag har läst ett par articklar genom åren om matfotografering.
Och tyvärr stämmer det att maten förstörs om man skall vara noggrann.
Färsk fisk fick inte vara mer än 4 timmar gammal. Sedan kunde ögonen sjunka in och då var bilden förstörd.

Man penslade och spreyade en hel del med olika saker för att det skulle se saftigare ut.
OM jag kommer ihåg rätt så använde man en hel del glycerin och glace/olja. Men jag vet inte riktigt varför, blankare kanske.

Ngn skrev om att han förberedde ALLT för bilden NOGA. Sedan lade kocken upp det snyggt och plåtningen fick inte ta mer än 5 minuter sedan var den där ångande fräscha känslan borta.

Men det är åratal sedan jag läste detta. Troligtvis i tidningen FOTO.
OM jag kommer ihåg rätt så var omslaget täckt med några stående saxar och fotografen fransk.
 
ANNONS