Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

eek

Aktiv medlem
läs mitt tidigare inlägg, att jag tycker helt annorlunda.
vi har båda rätten att tycka olika
du tyckte längre bakåt i tråden att diskutionen går runt, det tycker jag också, men du envisas att komma in varje kväll och dra runt allt smet igen..allt är diskuterat & svarat på..bara att läsa om allt i tråden där du hittar alla svar..

innerst inne tror jag du förstår också va den här tråden handlar om dvs terje(inte svält/naturkatastrofer eller terroism, det finns andra trådar eller helt andra forum för det) , och jag tycker vi fortsätter med det..
 

macrobild

Avslutat medlemskap
så låt oss förtsätta att tala om Terjes bildfuskande och stryk då gärna alla andra spekualtioner angående allt annat än just bildfuskandet
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
det visar väl bara att vi har lite olika uppfattningar om vad som är viktigt här i livet
Det har faktiskt varit en hel del "lägg på locket" och så som jag ser det har det varit de som skyddade Terje med att det var kränkande av FB att ifrågasätta honom.

Sen är det ju VÄLDIGT mycket text... Inte roligt att skumma igenom om man kom efter lite med nyheten. En del tror ju att det bara gäller en bild tex. :)
 

eek

Aktiv medlem
Hellesö ut ur Naturfotograferna - beslut fattat! Annat var väl inte att räkna med, men med tanke på Naturvårdsverkets ryggrad var man ju ändå lite bekymrad.

http://www.jnytt.se/nyhet/42313/terje-helleso-lamnar-naturfotograferna

bra !

nu är det väl inte så mycket kopplingar kvar till naturfotografin istort..photoatura som är kvar...nått mer?

förövrigt kan jag tillägga att han inte är sponsrad av pentax längre, det va för några år sedan..
 

Billingen

Aktiv medlem
nu är det väl inte så mycket kopplingar kvar till naturfotografin istort..photoatura som är kvar...nått mer?
PhotoNatura, Förenade Naturfotografer och Naturfotograferna Norge. Säkert också en del lokala föreningar. Nån som känner till andra sammanhang där Hellesös fortsatta medlemskap står på spel?
 

Birdman

Aktiv medlem
PhotoNatura, Förenade Naturfotografer och Naturfotograferna Norge. Säkert också en del lokala föreningar. Nån som känner till andra sammanhang där Hellesös fortsatta medlemskap står på spel?
Tror han inte har varit medlem i NN sedan han blev medlem i N, alltså från runt 2005-2006. Förenade Natufotografer vet jag inte ens om det existerar längre...

// Daniel
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag är inte säker på exakt vad i det inlägget du syftar på, men Naturfotograferna har talat om att tillsätta en etisk kommité efter detta debacle. Det lär kunna bli en ny forumtråd när det sker. Man hade styrelsemöte igår, och "beviljade" Hellesös utträde som det hette. Se pressmeddelande på hemsidan:

http://www.naturfotograferna.se/
Om tråden hade varit intressant och utvecklande hade den
inte varit full av häckel och kiv.
Det blir mer och mer tydligt ju längre man läser tråden
att dom flesta är ute efter att kasta sten.
Gissar att dom mår dåligt och här finns en person dom kan
angripa i samlad tropp.
Debatt tekniken att angripa andra inlägg men ej svara på inlägget
som du svarade på(#1249) verkar många sätt i system här på
Fotosidan.

Terje och säkert fler naturfotografer passar säkert inte in så bra
i "N", men han har naturligtvis anammat reglerna och försvarar
givetvis reglerna på föredrag och kurser. Vem har sett en Polis
som håller ett föredrag uppmana till brott?
Men att gå vidare eller skriva nåt konstruktivt i tråden kan man tex
diskutera nåt sånt här;

"Kanske Naturfotograferna skulle ange regler för hur påverkad en bild är,
tex: opåverkad, lätt påverkad(under 20mm resp över 200mm på småbild,
filter och beskuren bild), kraftigt påverkad(dubbel/multiexponering, utsuddning
av "olämpliga" delar) osv.
Då kanske fler kände sig hemma i N om dom kunde ange typ av bild."
 

Mesch

Aktiv medlem
se svaret ovan, stryk allt annat som vissa finner en glädje att spekulera i och som inte har med ämnet bildfusk att göra.
Stryk allt som inte rör Terje och hans fotografering och därtill direkt kopplade aktiviteter.

Detta är ju den största skandalen i fotosverige på mååånga år, den kanske borde grävas i och belysas här och inte bara på Flashback.

Det är ju faktiskt så att hela hans agerande de senaste åren är intressant för många av de som följer tråden. (Då menar jag givetvis det som foto och fotorelaterade saker.)

De medlemmar på TS som känner sig svikna, lurade behöver kanske avreagera sig en smula. De flesta verkar dessutom vara klara med det nu.
 

Maverick

Aktiv medlem
...

Däremot är jag intresserad av den här händelsen, och vill gärna veta hur länge fuskandet har pågått. Det hela har ett allmänt principiellt intresse för alla fotografer, tycker jag.
Hur kan det vara av allmänt principiellt intresse hur länge det har pågått?

Det allmänna principiella intresset borde vara vad man får/bör göra och inte. Fast det är ju inte det som folk verkar mest intresserade av att diskutera i den här tråden. Det här liknar mest FB light.

/Maverick
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
"Kanske Naturfotograferna skulle ange regler för hur påverkad en bild är,
tex: opåverkad, lätt påverkad(under 20mm resp över 200mm på småbild,
filter och beskuren bild), kraftigt påverkad(dubbel/multiexponering, utsuddning
av "olämpliga" delar) osv.
Då kanske fler kände sig hemma i N om dom kunde ange typ av bild."
Rätta mig om jag har fel, men är inte själva poängen med /N att det inte skall förekomma "kraftig påverkan". En kvalitetsstämpel för omanipulerade bilder, om man säger så.
(Övriga punkter du tar upp är det väl ingen som stör sig på?)
 

elbe

Avslutat medlemskap
PhotoNatura, Förenade Naturfotografer och Naturfotograferna Norge. Säkert också en del lokala föreningar. Nån som känner till andra sammanhang där Hellesös fortsatta medlemskap står på spel?
Björn, det här börjat lukta personligt agg från dej mot Terje? I.s.f. så tror jag knappast det kan vara bra för det fina rykte som du har som naturfotograf.

Speciellt bra för ämnet i tråden är det ju heller inte att "se" det sida upp och sida ner.....

/Leif
 

PierreS

Aktiv medlem
Lovade att inte skriva mer men det började att klia. Jag reagerar bara på att den ena uppenbarligen syndlösa människan efter den andra kastar betydligt mer än en sten var.

Det finns bara en sensmoral i denna historia: GÖR INTE SÅ HÄR! DET ÄR INTE BRA!

Bortset från det kan jag ha en viss förståelse för intresset för de tekniska bitarna. Hur gjorde han? Att luska ut vilka bilder som är fejk och vilka som inte är det.

Till "Billingen" - Alla på denna tråd uppträder med sitt eget namn vad jag kan se. Samtliga här står alltså för sina åsikter. Alltså finns här inga troll. Till skillnad från den onämnbara site som det länkats till på tråden ett antal gånger. Antyd alltså helst inte detta mer såvida du inte har något på fötterna.
 

elbe

Avslutat medlemskap
bra !

nu är det väl inte så mycket kopplingar kvar till naturfotografin istort..photoatura som är kvar...nått mer?

förövrigt kan jag tillägga att han inte är sponsrad av pentax längre, det va för några år sedan..
"bra!"...?

Det verkar ligga nåt personligt bakom det utropet?...

/Leif
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hur kan det vara av allmänt principiellt intresse hur länge det har pågått?

Det allmänna principiella intresset borde vara vad man får/bör göra och inte. Fast det är ju inte det som folk verkar mest intresserade av att diskutera i den här tråden. Det här liknar mest FB light.

/Maverick
Det är klart det är. Det är väl en himla skillnad på om T har pysslat med det här under två eller trettiotvå år. I det senare fallet har ju hela hans karriär varit en stor bluff.

Just i det här fallet tycker jag inte heller att "vad man får/bör göra och inte" är speciellt intressant. Det är redan allmängodis att man inte får göra så, speciellt inte om man gör det i smyg. Heter man dessutom Terje och under större delen av sin karriär hånat de som dragit i dator-spakar - ja då får man absolut inte göra så.

Det som är intressant är:
*Omfattning.
*Tid.
*Varför.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Att kalla detta FB Light är snarare en förolämpning mot FB, iallafall de nuvarande diskussionerna som sker där motför vad som pågår här.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS