Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Osquar

Aktiv medlem
Tror han inte har varit medlem i NN sedan han blev medlem i N, alltså från runt 2005-2006. Förenade Natufotografer vet jag inte ens om det existerar längre...

// Daniel
Korrekt. Som icke bosatt i Norge har man inte rätt att vara medlem i NN (enligt deras stadgar). Han klev väl ur NN i samband med flytten till Sverige. Från Photo Natura har jag inget hört än.

/Oscar
 

eek

Aktiv medlem
"bra!"...?

Det verkar ligga nåt personligt bakom det utropet?...

/Leif
absolut bra..det va det första jag skrev i den här tråden, sidan 3 tror jag att han borde ut ur alla naturfotoföreningar..för allt han gjort strider igrund och botten mot det mesta inom naturfotografin och då ska man också reagera, vilket det också gjorts på alla möjliga sätt..

och det är ju själkvlarthet om vi inte ska förlora mer förtroende efter det som hänt..
 

Skarström

Aktiv medlem
Björn, det här börjat lukta personligt agg från dej mot Terje? I.s.f. så tror jag knappast det kan vara bra för det fina rykte som du har som naturfotograf.

Speciellt bra för ämnet i tråden är det ju heller inte att "se" det sida upp och sida ner.....

/Leif
Tillskillnad från din personliga beundran för Terje?

Från Flashback:

"2011-08-31 17:48 Leif Bength
Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.

Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.

Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..

/Leif Bength "

""Leif Bength 2011-08-31 22:20

Fantastiska naturbilder a la Hellesö och som naturfotograf själv ser jag inga konstigheter i dom. Du kan inte ana om allt man får vara med om i naturen när man, till skillnad mot jägaren, får vistas där och "jaga" oavsett årstid och de Hellesö visar på sitt sätt är en del av vad man får uppleva, utan gömsle, även om jag inte får ens en bråkdel av de bilder han tar."
 

Mesch

Aktiv medlem
Det allmänna principiella intresset borde vara vad man får/bör göra och inte. Fast det är ju inte det som folk verkar mest intresserade av att diskutera i den här tråden. Det här liknar mest FB light.

/Maverick
Det är väl så att man får bildbehandla precis hur man vill. Det är väl bara det att man imte ska ljuga om vad man gjort.

Det som är mest upprörande med Terje är väl det stora avståndet mellan ord och handling. Om han t.ex. varit mildare i vad han sade eller klippt och klistrat enbart eget material så skulle ju folk vara mindre förbannade.

För de mest Terjefierade så blir det ju som om Jesus visade sig vara son till den andre, han där nere.
Det är ett rätt beskt piller att svälja.
 

Billingen

Aktiv medlem
Björn, det här börjat lukta personligt agg från dej mot Terje?
Jag är ledsen att du tycker så. Jag har försökt lyfta perspektivet för att se sammanhanget, den större bilden. Även att lyfta fram information, länkar och andra små pusselbitar som kan hjälpa oss att förstå orsakerna bakom och konsekvenserna av Hellesös beteende. Det har i alla fall varit min ambition. Men jag kanske har uttryckt mig klumpigt. Och mitt inlägg om föreningarna var ju ett direkt svar på en fråga som ställdes av någon annan.

Jag hyser verkligen inget agg mot personen Hellesö och känner inte någon som helst skadeglädje. Men tack för påpekandet, jag tar till mig kritiken och vill ju inte missuppfattas.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Tillskillnad från din personliga beundran för Terje?

Från Flashback:

"2011-08-31 17:48 Leif Bength
Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.

Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.

Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..

/Leif Bength "

""Leif Bength 2011-08-31 22:20

Fantastiska naturbilder a la Hellesö och som naturfotograf själv ser jag inga konstigheter i dom. Du kan inte ana om allt man får vara med om i naturen när man, till skillnad mot jägaren, får vistas där och "jaga" oavsett årstid och de Hellesö visar på sitt sätt är en del av vad man får uppleva, utan gömsle, även om jag inte får ens en bråkdel av de bilder han tar."

Tack än en gång för reklamen och tar den åter i byte mot
överskriden citaträtt ;-))

/Leif

PS. Min "beundran" för Terje ligger mer åt det hänsynsfulla... DS.
 
Senast ändrad:

Wolfgang

Aktiv medlem
Inte samma sak

Jag är lite osäker nu om den kan vara fejk. Tydligen är det ok för naturfotografer att rigga en kamera och lägga ut foder vid kameran och sitta 25-30m därifrån med fjärrutlösare... eller?
Det är faktiskt "klippa och klistra" vi diskuterar och att vara ärlig och pålitlig i sitt yrke.
Han har varit en förebild för många som han har träffat på kurser och föredrag.
Därför är besvikelsen så stor.
 

krukvaext

Aktiv medlem
ännu ett insiktsfullt inlägg. grattis
säg mig när har full rättvisa skipats?
Tja, jag vet inte den exakta vidden av det hela (är inte gud), men fråntagandet av utmärkelsen Årets naturfotograf är ett steg i rätt riktning. Det senaste, Photo Natura, anser JAG iallafall vara ett steg i rätt riktning.

Oerhört trist att du än en gång kommer med din nedlåtande attityd. Men jag antar att man inte kan förvänta sig alltför mäktiga stordåd även från den äldre generationen.
 

BigStream

Aktiv medlem
Det är faktiskt "klippa och klistra" vi diskuterar och att vara ärlig och pålitlig i sitt yrke.
Han har varit en förebild för många som han har träffat på kurser och föredrag.
Därför är besvikelsen så stor.
Jag är fullt medveten om detta. Om du följer tråden så var ursprungsfrågan angående en speciell bild som jag undrade över och fick flera bra svar på.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Tja, jag vet inte den exakta vidden av det hela, men fråntagandet av utmärkelsen Årets naturfotograf är ett steg i rätt riktning. Det senaste, Photo Natura, anser JAG iallafall vara ett steg i rätt riktning.

Oerhört trist att du än en gång kommer med din nedlåtande attityd. Men jag antar att man inte kan förvänta sig alltför mäktiga stordåd även från den äldre generationen.
du är alltså nöjd efter att Årets naturfotografpris har plockats av honom?

ps oerhört trist att du kallar mig troll långt tidigare, oavsett ålder
 

krukvaext

Aktiv medlem
du är alltså nöjd efter att Årets naturfotografpris har plockats av honom?

ps oerhört trist att du kallar mig troll långt tidigare
Inte ensam att kalla dig det, heller.

Ja, jag tycker det vore befogat eftersom deras motivering var att han bara hade manipulerat 2011... och vi har funnit bevis på att han åtminstone har manipulerat sedan 2007, kanske 2006. Hur många gånger ska jag behöva skriva detta. Jag kallar det bevis. I princip alla som har sett originalbilden och animationerna kallar det bevis. Sedan finns det några få som kanske inte ens vill se det som indicier.

Men jag har ingen som helst oro över att misstankarna är felaktiga.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS