Annons

5D Mark1 eller Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

dalla

Ny medlem
Hej,
Sålde precis min 450D eftersom jag blev sugen på att köpa en bättre begagnad 5D. Har fått känslan av att även en äldre fullformat är bättre än nyare moderna kameror med crop-sensor. Men nu läste jag lite om Nikons D7000 och blir fundersam på ifall denna kanske är ett bättre val eftersom den är modernare i autofokus, brushantering och snabbhet.

Jag är först och främst ute efter bra bildkvalité före att kunna ta t ex actionbilder. Kommer troligtvis konstant ha ett 50mm objektiv på.

Vad skulle ni välja?
 

knobloch

Aktiv medlem
I och med att du skriver att du mest tar actionbilder känns ju i så fall D7000 som ett bättre val än en 5D på grund av att den är snabbare och har bättre autofokus.

Dock så tycker i alla fall jag att 50mm blir lite väl snävt på en cropkamera. Men om du har varit nöjd med den brännvidden på en 450D så bör det i och för sig inte innebära något problem för din skull.

Jag har själv en 450D och ser nog 7D som mitt nästa kamerahus. Skulle gärna gå över till fullformat men då är det i så fall 5dmkII som gäller för mig och det ligger lite utanför min budget. Dessutom är endast ett av mina objektiv kompatibla med FF och det känns alltför jobbigt att börja byta ut de andra.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Om du ska fota action är det definitivt en D7000 eller 7D som gäller. Ingen av 5D har bra af eller seriebildtagning. 5D mkII har lite mindre brus och klarare färger vid höga iso, men som sagt, af/bps är bättre hos D7000/7D.

Jag fotar inomhussport på iso 4000 utan någon som helst brusreducering, för mig funkar allt superbra! (BILDER). MVH Hannes
 

dalla

Ny medlem
Skrev nog lite otydligt. Tar inte speciellt mycket action-bilder utan prioriterar bildkvalité före hastighet.

Tyckte inte att min 450d var för långsam men vill helst inte ha en långsammare kamera. Eftersom jag bara har kvar crop-objektiv kan jag lika väl gå över till nikon-system. Om det inte finns en likvärdig d7000 hos Canon (550d?) för då har jag redan bra objektiv och kan spara en slant.
 

ziggys

Aktiv medlem
Skrev nog lite otydligt. Tar inte speciellt mycket action-bilder utan prioriterar bildkvalité före hastighet.

Tyckte inte att min 450d var för långsam men vill helst inte ha en långsammare kamera. Eftersom jag bara har kvar crop-objektiv kan jag lika väl gå över till nikon-system. Om det inte finns en likvärdig d7000 hos Canon (550d?) för då har jag redan bra objektiv och kan spara en slant.
Då verkar ju det absolut vettigaste att gå för en 7D. Finns ingen anledning att byta till en D7000 om du sitter på ett gäng bra objektiv.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Ja, det var lite otydligt... Om din kameraväska på fotosidan stämmer så är en 7D det rätta valet, D7000 motiverar inte att sälja dina objektiv när 7D finns.
 
ANNONS