Annons

Nybliven fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

the_amateur

Aktiv medlem
Jag håller på min att bekanta mig med en för mig ny kamera (en D80). Jag är dock lite förvånad över följande:

När jag fotar i M-läget hat jag följande inställningar: ISO 800, 1/4 s, f3,5
Bilden blir enligt mig korrekt exponerad.

Men, om jag ändrar exponeringskompensationen till +5 EV får jag en exakt likadan bild, detsamma är om jag ändrar EV till -5. Borde inte bilderna bli väldigt annorlunda om jag förflyttar mig mellan dessa extrema lägen jämfört om jag EV på 0?

/Daniel
 

BeriJan

Aktiv medlem
Exponeringskompensationen har ingen inverkan i M-läget utan i detta läge kompenserar du med hjälp av slutartid, bländare och/eller ISO. Om det nu inte detta skiljer sig mellan Nikon och Canon.

Om du däremot t ex kör med bländar- eller slutartidsautomatik använder du exponeringskompensationen för att själv justera kamerans egna beräkningar.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Exponeringskompensationen har ingen inverkan i M-läget utan i detta läge kompenserar du med hjälp av slutartid, bländare och/eller ISO. Om det nu inte detta skiljer sig mellan Nikon och Canon.

Om du däremot t ex kör med bländar- eller slutartidsautomatik använder du exponeringskompensationen för att själv justera kamerans egna beräkningar.
Det skiljer inget. Om man däremot har AUTO-ISO i M-läget så påverkas bilden av exponeringskompensationen. Det är alltså endast när du har någon form av exponeringsautomatik som exponeringskompensationen fungerar. I fullt manuellt läge påverkas inget :)

Ha det gött /Hannes
 

erro.se

Aktiv medlem
Grejen med exponeringskompensation i manuellt läge är att du kan säga åt kamerans ljusmätare att mätförhållandena inte är normala. Om du t.ex. ska fota i skidbacken med massor av vit snö så kommer kamerans nollvärde på ljusmätningen ge grå snö. Du måste då överexponera bilden lite för att få vit snö, och genom att ställa in kanske +1 så kommer ljusmätarens nollläge ge en korrekt exponerad bild.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Daniel har du läst foto-skolan artiklarna här på FS ??

De är bra för en nybörjare! Jag läste dem för några år sedan! Rekomenderas
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Ett bra sätt att lära sig kameran kan vara att köra på bländarprioritet eller heter det bländarautomatik? (A). Då ser du direkt förhållandet mellan din valda bländar öppning, och vilken slutar tid kameran väljer. Sen kan du testa att under/överexponera för att se vad som händer med slutar tid osv. + Skippa auto iso, du kommer lära dig väldigt snart när du behöver ändra den inställningen.
 
ANNONS