Annons

Stadig skumkrona

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Ska göra reklambilder för ett bryggeri och kravet är en snygg skumkrona i glaset. Jag har hört att salt ska fungera bra. Någon som vet hur det går till och hur mycket salt det ska vara? Andra tips mottages tacksamt.
/Mats
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nej, jag vet inget om salt i ölet. Men det är väl lätt att prova?
Socker däremot får ölet att skumma hejdlöst.

Men viktigast är nog hur du gör när du häller upp ölet. Det ska störthällas i.
Riktigt stadig krona får ju sieben_minuten_pils där man störthäller i omgångar.

Petter ...
 

iBoat

Aktiv medlem
Nej, jag vet inget om sålt i ölet. Men det är väl lätt att prova?
Socker däremot får ölet att skumma hejdlöst.

Men viktigast är nog hur du gör när du häller upp ölet. Det ska störthällas i.
Riktigt. Stadig krona får ju sieben_minuten_pils där man störthäller i omgångar.

Petter ...
Jag visst kan man prova, men jag har bara 3 flaskor av varje sort. Vill slippa be om nya...

Tack ändå, ska prova störthällning. Saken är att det är så olika karaktärer på sorterna så de uppför sig väldigt olika.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag visst kan man prova, men jag har bara 3 flaskor av varje sort. Vill slippa be om nya...

Tack ändå, ska prova störthällning. Saken är att det är så olika karaktärer på sorterna så de uppför sig väldigt olika.
Be att få samarbeta med bryggmästaren. Han vet hur ölet ska hanteras.
Be också om tre backar av varje sort.
Du ska ju inte vara begränsad av en sådan futtighet som antal flaskor.

Petter ...
 

iBoat

Aktiv medlem
Be att få samarbeta med bryggmästaren. Han vet hur ölet ska hanteras.
Be också om tre backar av varje sort.
Du ska ju inte vara begränsad av en sådan futtighet som antal flaskor.

Petter ...
Bryggaren tänkte nog inte sig för. Det blir att få hit fler öl, dessutom räcker det inte med en 33 cl flaska att fylla upp glaset med. Kan blir en riktigt skojig arbetsdag detta :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Det gick ganska bra "störthälla" i omgångar, men man får vara ganska snabb och ha alla inställningar klara, skummet sjunker fort.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det gör diskmedel också, men jag gissar att kunden inte är så sugen på att ha annan öl i reklamen än sin egen. ;)
Väldigt många reklamfoton är milt sagt "justerade" på ett eller annat sätt för att se så attraktiva ut som möjligt. Jag vill se den som kan se skillnad på olika ölsorter (inte Guiness och vanlig öl) på en bild.
 

iBoat

Aktiv medlem
Väldigt många reklamfoton är milt sagt "justerade" på ett eller annat sätt för att se så attraktiva ut som möjligt. Jag vill se den som kan se skillnad på olika ölsorter (inte Guiness och vanlig öl) på en bild.
Det här bryggeriet har fem sorter som går från ljus lager till nästan svart "vinteröl" och olika nyanser emellan. Att använda andra ölsorter än bryggeriets hade antagligen varit lika krångligt. Det gick bra till slut ändå, men det gick åt en del öl i upphällningen. De som är kvar ska jag kalasa på i kväll! :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Det får bli när bilderna har blivit publika. Gjorde misstaget att lägga upp en bild här med bryggeriets logo, men bad FS ta bort den.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det gick ganska bra "störthälla" i omgångar, men man får vara ganska snabb och ha alla inställningar klara, skummet sjunker fort.
Att skummet lägger sig fort kan bero på hur glaset är hanterat. Ofta funkar det bäst med glas direkt ur förpackning. Om det en endaste gång har blivit utsatt för vanligt diskmedel så kan det vara kört för alltid.

Petter ...
 

smilfinken

Aktiv medlem
Att skummet lägger sig fort kan bero på hur glaset är hanterat. Ofta funkar det bäst med glas direkt ur förpackning. Om det en endaste gång har blivit utsatt för vanligt diskmedel så kan det vara kört för alltid.
Diskmedel har jag aldrig hört att det skulle vara så illa, men mjölkprodukter däremot. Har inte gjort några empiriska undersökningar dock. :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Att skummet lägger sig fort kan bero på hur glaset är hanterat. Ofta funkar det bäst med glas direkt ur förpackning. Om det en endaste gång har blivit utsatt för vanligt diskmedel så kan det vara kört för alltid.

Petter ...
Hade helt nya glas, enbart avtorkade med fiberduk. Vissa sorter höll sitt skum bra, medan andra tappade ganska snabbt.
 
ANNONS