Annons

Att köpa beg,, på Ebay.de

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Tittade nyfiket igenom systemkamerorna som är till salu på den Tyska Ebay,sidan. Hittade till exempel en Eos1ds + tre batt,pack i nyskick för 1900 euro i "köpalosspris"...det är vad jag kallar biiilligt!

Så till frågan. Jag har aldrig handlat på ebay, varken i USA eller i Tyskland, är det någon av mina fotovänner där ute som har någon erfarenhet av denna handel i dessa eu tider!??
Är det tryggt?
Hur blir det med tullavgiften?
Hur blir det med momsen, dras av och Svenske läggs på eller?
Jag har erfarenhet avhandel på www.tradera.com och det fungerar till 100%. Men det är ju i Sverige det...

Hoppas på svar!
Mvh Niclas.
 

xdork

Aktiv medlem
Har ingen speciell erfarenhet av köp på Ebay, men en 1ds för 1900 euro är antingen stulen eller i väldigt dåligt skick!
Hittar du något du vill köpa från annat EUland så betalar du enbart momsen i det landet, dvs deras pris (som oftast anges inkl deras egen moms), sen kostar det inget mer än frakt, inga tullavgifter eller dylikt.
Köper du däremot från land utanför EU så tillkommer tullavgift och svensk moms. Läs mer om dessa regler på www.tullverket.se

mvh Erik
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
--ja, det låter ju allt för billigt ja :)

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2984252049&category=43454

Denna linken leder till en 1ds för 2600 euro köpalosspris. kalaspris det också....

Det hus som kostade 1900 euro är nu sålt, såklart...

Jag menar att man inte kan fuska sig som säljare på dessa autkioner eftersom att alla säljares uppgifter kontrolleras och kan spåras personligt,,men jag är inte säker...

Tusen tack för svaret!/Mvh niclas.

Ps, se även denna på köpalosspris!
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2984052836&category=43454
 
Senast ändrad:

slowcoder

Aktiv medlem
Här skulle jag passa mig väldigt noga..

Ett antal anledningar:
1. Han har _aldrig_ sålt något innan, endast köpt saker.
2. Han accepterar bara betalningsmetoder som inte går att "ta tillbaka"
3. Priset är på tok för billigt

Det finns en hel del folk från gamla östländer som håller på rätt mycket med denna typen av bedrägeri..
Oftast får man en historia som "Dom är så billiga för att dom blev beslagtagna av tullen, osv"..

Ett definitivt varningstecken är när säljaren går ut med ett misstänkt lågt "Buy Now" pris, och erbjuder sig stoppa auktionen efter att man mailat dem..

/James
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men hallå!

Det är dax att vakna... Om ni ser något som ligger typ 50% under ordinarie begpris så GLÖM det..

Såå blåögda är ni väl inte?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
--Lätt å bli "blåögd ibland", eller kanske jag är unik, hmmm :)

Vet om folk i Norge som köpte eos1d för 16000,-nok för några månader sedan. Detta ansågs snorbilligt då och visst var kamerorna som nya!!

Klart att man blir nyfiken på dessa vidunderpriser! Om vi utverderar priserna på ebay så ligger dem generellt lågt och vart drar man gränsen för vad som ni menar blåögda priser--om jag får vinkla det så.. nej jag fattar ju också att man "ser ju vad som är orimligt billigt".. men men man blir ju lätt förförd da!
Mvh Niclas.

Ps, tror nog min (i alla fall lilla) tillit till ebay grundar sig på mina erfarenheter av tradera.com som jag har mkt bra erfarenheter från...ds
 
Senast ändrad:

Mats Öberg

Aktiv medlem
Niclas.

Jag har köpt en del prylar på ebay, både från Staterna och från Tyskland och det har funkat bra till 100%.
Problemet med att köpa från Staterna blir, som tidigare sagts, tull, samt moms på hela köpesumman, (inklusive frakten) så det är inte att tänka på. Då kan man lika gärna köpa grejerna från Småland och få full garanti och Svensk bruxanvisning.
Men!
Tag kontakt med säljaren innan du lägger bud och gör upp med denne om han kan märka förtullningsettiketten på försändelsen med `gåva`, Då slinker det igenom, i alla fall har det funkat för mig. 10-11 ggr.
Då blir ju prylarna plötsligt prisvärda.

Tyskland/England blir mycket lättare. Sista gången jag var i kontakt med en postorderfirma i Tyskland kund dom kapa bort försäljningsskatten/momsen på 16% p.g.a. att jag var utländsk köpare!
Men egentligen skall man betala (EU)landets moms
Kolla med dem innan du bjuder, det kanske funkar.

Men dom här EOS1ds husen som är så billiga, luktar nog lite skumt!
Det finns en diskussion på Contaxinfo.com som behandlar ett antal Contax N Digital, som bjöds ut på ebay och det framkom att de kamerorna aldrig existerat!
Killen ville bara håva in pengar. Han hade på något sätt kommit över ett användarnamn med bra feedback.


Så det är inte helt riskfritt.

/ Mats.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
--- Ja, det är ju den feedback,en som jag har kännt trygghet i på tradera.com.. Nej man bör nog vara misstänksam i vilket fall som helst!
Tack för era svar!/Niclas.
 

KVICK

Aktiv medlem
Niclas, min erfarenhet av Ebay.de är att det är lika säkert som Tradera. Har köpt ca. 15 artiklar från Ebay under hösten. Allt har fungerat perfekt. Jag har alltid valt säljare som sålt tidigare och haft goda omdömmen. Någon moms behöver du inte betala eftersom du handlar från privatpersoner, inte heller tull inom EU. Jag har alltid skickat pengar via banköverföring, där tillkommer en avgift. Den aktuella auktionen har jag dock ingen uppfattning om, fast då säljaren inte har sålt något tidigare skulle jag avstå. /Göran
 

Jeppe

Aktiv medlem
Regler för att vara framgångsrik på ebay.

1. Kolla upp säljaren.. Bör ha många "poäng" + hög %-sats.

2. Kolla att han har sålt kameror/objektiv innan

3. Western union, Madrid eller Spanien öht. är varningsklockor.

4. Priset...bör inte vara häpnadsväckande lågt.



16.000 NOK för en 1D för någon månad sedan är ett bra pris, men knappast sensationellt..Då den nya modellen var redan på tal på nätet. Hade det varit för en 1Ds..ja då så ;)
 

JalleS

Aktiv medlem
Det finns ett citat som mina klockvänner

ofta använder när det gäller att köpa exempelvis Rolex på nätet (Rolex och Omega är vanliga objekt att förfalska).

"Buy the seller, not the watch"

Det betyder just det som så många har sagt här. Checka säljarens referenser, verkar det skumt så avstå. Det finns inget så lätt att lura som en köpare som tror sig att ha nosat upp en superaffär...

--jalle
 

petervis

Aktiv medlem
....

...det går att handla billigt och säkert... har gjort många bra affärer på tyska e-bay... när jag är osäker på säljaren tar jag personlig kontakt via telefon och kommer överens om att betala och hämta på plats... med ryan-air+tåg är det inte dyrare än att åka inom sverige om det handlar om exklusiva kameror eller objektiv. axepterar inte säljaren att träffa mig för att betala på plats informera e-bay och de andra som bjuder på produkten om dina misstankar. Så har du gjort dig själv och andra en stor tjänst. Svindlerierna kommer då i längden att minska......även om man alldrig ska lita på okännt folk i alla fall.....tyvär...

Viel Glück, Spaß und Erfolg bei E-bay!

Grüsse Peter Weisheit
 

petervis

Aktiv medlem
ang följade 1Ds som säljs på tyska E-bay handlar det om stulna E-baykonton där folk har blivid ombedda att "uppdatera" sina konton inklusive lösenord.
det räcker att några få gör det och vipps har vi bedrägerierna på e-bay.
som i denna annons
det räcker INTE!!! att de har gjort många affärer med bra betyg. gå gärna in i denna annons och titta efter VAD som har blivit såld tidigare.... det handlar om allt ifrån strumpor till billiga tavlor men knappast om dyrare fotoartiklar.

jag har gjort en anmälan till e-bay och hoppas att denna annons försvinner innan en affär blir av.




http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3072&item=3441985088
 

rolf

Medlem
Bästa Niclas och övriga, mycket kloka saker har ju redan sagts här. Här finns dock några tips på hur du kan få ut mer info om bl.a säljaren.

1. Gå in på den aktuella länken

2. Uppe till höger står
maximus1977( 174)
Bewertungen: 174 (=174 OLIKA tidigare köpare har skrivit OMDÖMEN om denne "maximus" men tydligen har han sålt 183 artiklar
Positive Bewertungen: 100% (=ingen har skrivit in till EBAY och varit missnöjd tydligen...)
Angemeldet seit 09.08.00 Land: Vereinigte Staaten von Amerika (=USA gubbe, tydligen på EBAY.de ?)

Bewertungen ansehen (= avgivna omdömen. kolla dessa!!!, klicka på de blå art.nummren) V betyder att maximus i denna affär var SÄLJARE,K betyder KÖPARE kontrollera vad det är för prylar!! vissa oseriösa köper och säljer en massa billigt skräp för att få många "poäng" som krävs för att se seriösa ut. 1 poäng per avslut alltså.detta oavsett värdet på varan.
Denne maxixus har inte sålt någon foto utrustning tidigare vad jag kan se, däremot gillar han ballettskor, knivar, gevärsstöd och ammunition...)
Frage an den Verkäufer (=Här kan du ställa frågor till säljaren, men då måste Du vara inregistrerad och godkänd medlem på Ebay)
Andere Artikel des Verkäufers (= här ser du ev. andra saker som denne säljare har till försäljn. för stunden)

DET GÅR FINT att göra goda affärer på EBAY men var noga, ta dig den tid det krävs -det blir säkrast så.
Ett alternativ är att klicka i hö.övre hörnet på Diese Artikel beobachten (=bevaka denna auktion) då läggs den in i din "MAIN EBAY" (om du reg. dig på ebay)

Detta har jag nu gjort, så om 4 dagar vet vi hur det gick...

Sie beobachten diesen Artikel in Mein eBay

LYCKA TILL
Rolf G.
 

rolf

Medlem
Peter,
Hur vet du det?
-det kan vara mkt värdefullt för andra att få reda på hur man kan veta det.
Rolf
 
ANNONS