Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är ett gammalt inlägg jag citerar men tänkte bara nämna att nyare Photoshop använder GPUn för vissa funktioner. Det kommer bara bli mer sånt. Jag hade inte satsat på bara Intel-grafik i en dator för bildbehandlig idag.
Jag håller på med tester mellan ett Radeon 6950 o NVIDIA 660 Ti.
Vissta Adobe Premiere Pro vet att det sitter ett CUDA-kort men det gör inte mycket för att minska tiden om vi tittar på analyseringar, renderingar.
Dött lopp faktiskt med en i5 Q4.
Men processorkraft påverkar tiden, jag borde valt en i7 med multithreading.
Det sura i kråksången är att jag lika gärna kunde köpte ett NVIDIA från början om jag vetat att jag skulle valt det. Nu måste man köpa det extra...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fungar bara om du använder effekter som är gjorde för CUDA samt att det spelar upp AVCHD filmer bättre. Hjälper även till att spara h.264 filmer fortare.De effekter som har cuda stöd har en speciell icon.
http://help.adobe.com/en_US/premierepro/cs/using/WS774370E7-584E-40e2-B2E0-B33A0228BF02.html

Alla övriga effekter är CPU jobb som innan.

För min del är det ju jätte skillnad med eller utan CUDA. Spelar upp AVCHD filer bättre, färgkorrigering i realtid, övergångar samt när man sedan rendrerar ner filen till h.264 igen.
hmmm testar jag tokigt?
3min klipp
ändrar röd färgbalans
rolling shutter
warp stabilizer(CUDA)

NVIDIA eller inte, spelar ingen roll
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag håller på med tester mellan ett Radeon 6950 o NVIDIA 660 Ti.
Vissta Adobe Premiere Pro vet att det sitter ett CUDA-kort men det gör inte mycket för att minska tiden om vi tittar på analyseringar, renderingar.
Dött lopp faktiskt med en i5 Q4.
Men processorkraft påverkar tiden, jag borde valt en i7 med multithreading.
Det sura i kråksången är att jag lika gärna kunde köpte ett NVIDIA från början om jag vetat att jag skulle valt det. Nu måste man köpa det extra...
Sluta skriv i5 Q4, det finns inget som heter så :) ...och vad är det egentligen du menar när du klämmer dit "Q4"?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Hur skriver man 4 kärnor då?
det skulle väl vara qc för quad-core, i såna fall. Q4 blir ju lite...konstigt...quad-4?
Annars räcker det nog att skriva i5, det är bara vissa low-power och ultra-low-power-varianter samt laptop-processorer som inte har 4 kärnor.

Mer intressant i sammanhanget är, om man nu vill vara mer specifik än bara i5, generationsnamnet; Nehalem, Sandy Bridge eller Ivy Bridge. Eller varför inte modellbeteckningen, eftersom det inte säger alls mycket om hur mycket prestanda man har att bara nämna antalet kärnor.

Nog om detta nu!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
generationsnamnet; Nehalem, Sandy Bridge eller Ivy Bridge. Eller varför inte modellbeteckningen
Generationerna har jag ingen kunskap om.
Intel® Core i5-2500 ProcessorSocket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W
Ju mer jag håller på med datorer desto mer ointressanta blir dem! Jag vill köra "mina" program o skapa.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Har du ingen cuda så är iconen mörkare.

Är ju svårt att kolla prestanda om du blandar cuda och icke cuda effekter. Skulle du då råka välja icke cuda effekt som tar typ 90% av totaltiden så är de ju klart att man inte märken någon skillnad.

Färgkorrigering gör man lämpligen med fast color corrector som är cuda. Sedan finns det knippe till att göra det med men som inte är cuda. Är inte bara att hugga först bästa man hittar.

Du skrev att det tar 2h att spara. Att spara själva projektfilen bukar normalt inte ta många sekunder. Eller menade du export när du skrev 2h?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har du ingen cuda så är iconen mörkare.

Är ju svårt att kolla prestanda om du blandar cuda och icke cuda effekter. Skulle du då råka välja icke cuda effekt som tar typ 90% av totaltiden så är de ju klart att man inte märken någon skillnad.

Färgkorrigering gör man lämpligen med fast color corrector som är cuda. Sedan finns det knippe till att göra det med men som inte är cuda. Är inte bara att hugga först bästa man hittar.

Du skrev att det tar 2h att spara. Att spara själva projektfilen bukar normalt inte ta många sekunder. Eller menade du export när du skrev 2h?
Nä det tar 20minuter att spara ett projekt med 1,5 timme film i full HD.
Automatspara klickar man bort i ren självbevarelsedrift.
Men det går oxå mot en mekanisk disk.

Jag har svårt att se att +10% rött skulle ge ngn direkt tyngre påverkan.
Rolling shutter repair kan säkert däremot kosta datakraft.
Tredje effekten jag lade på var Warp Stabilizer.

Jag har alltså gjort exakt samma test, först mot Radeon och sedan Nvidia. Det händer inte ett skit tidsmässigt.
När man sedan sätter tillbaka CUDAkortet så påpekar Premiere Pro att projektet inte längre har ngt CUDAstöd.
 

JRÅ

Medlem
CPU:n du har valt har socket 2011 men moderkortet stödjer bara 1155 så du borde välja en i7 3770(k) istället.

Beroende på om du skall göra något med video så kanske du skulle haft ett cuda-grafikkort istället.
 

JRÅ

Medlem
Återigen så är fördelen med socket 2011 att den är bättre på videoredigering, annars mäter sig 3770k bra mot 3930.
Då kan du få mer pengar över till andra komponenter, beror som sagt vad du skall ha datorn.
Med den spec:en borde både paint o notepad flyta på rätt fint iaf.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 

Mankan G

Aktiv medlem
17000 för en dator idag känns för mig som alldeles för mycket pengar om det är ett rent verktyg du skall ha den till. Finns det andra bakomliggande faktorer till att köpa den så är det givetvis en annan sak.

Har precis bytt min fasta burk på jobbet och vi betalade 4900 för en komplett dator inkl allt förutom skärm. För dessa slantar fick i5-3470, en stor snabb konventionell disk, 8 GB minne, högtalare, etc samt W7-64. Väldigt mycket dator för pengarna om jag får säga mitt. Ingen speldator så vi skippade extra grafikkort.

Jag kör väldigt tunga jobb då och då i PS samt mycket i LR. Inga som helst problem. Programmen startar snabbare än blixten och allt flyter på riktigt bra. Privat hade jag visserligen stoppat i en SSD disk och dubblerat minnet men inte gjort något annat extra.

För spel eller video så hade jag kanske valt andra komponenter men inte för bilder.
 

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Ok intressant. Själv kör jag rätt många tunga och stora filer i PS och då tar det en evighet att lägga på filter som surface blur på TIFF filer. Hur stora filer bearbetar du i PS med din maskin?

17000 för en dator idag känns för mig som alldeles för mycket pengar om det är ett rent verktyg du skall ha den till. Finns det andra bakomliggande faktorer till att köpa den så är det givetvis en annan sak.

Har precis bytt min fasta burk på jobbet och vi betalade 4900 för en komplett dator inkl allt förutom skärm. För dessa slantar fick i5-3470, en stor snabb konventionell disk, 8 GB minne, högtalare, etc samt W7-64. Väldigt mycket dator för pengarna om jag får säga mitt. Ingen speldator så vi skippade extra grafikkort.

Jag kör väldigt tunga jobb då och då i PS samt mycket i LR. Inga som helst problem. Programmen startar snabbare än blixten och allt flyter på riktigt bra. Privat hade jag visserligen stoppat i en SSD disk och dubblerat minnet men inte gjort något annat extra.

För spel eller video så hade jag kanske valt andra komponenter men inte för bilder.
 
ANNONS