Annons

Mov till vad då?

Produkter
(logga in för att koppla)

ps82

Aktiv medlem
Min kamera filmar i mov format, har tidigare konventerat till avi( divX och Xvid) men då jag kört in filmerna i PP cs3 och börjar klippa filmen så hänger sig programmet. Och man får starta om datorn. Ibland är det bara att fortsätta och redigera, ibland säger den att spar filen är korrupt och kan inte starta. Utan man får börja om från början. Vilket suger.

Har prövat med att fultanka ner lägre version av premiere för att se om det var felet, vilket det inte var utan hängde sig åter.

Datorn är : CPU 4 3,20gHz. 1,12gb ram, sp3, win xp pro.

Så frågan är, vilket format ska man konventera till för bästa redigering flöde, då filmerna ska läggas ut på tuben. Lr behöver jag uppdatera datorn till nyare kapacitet ?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Borde

12 GB ram borde räcka. Själv redigerar jag mov-filer (7D, 600D, 5DIII) utan problem med 4 Gb RAM på en laptop av billigare snitt. Använder Sony Vegas. Problemet ligger nog någon annanstans. Hoppas du får mer utförligt svar av någon som kan mer om detta.
 

ps82

Aktiv medlem
Hmm inte 12gb ram, kollade specen och det står 1,2 gb ram
Hmm får kolla upp vegas i 1a hand, innan man kollar på nyare dator.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det kan vara precis vad som helst. Själv råkade jag ut för liknande fel för några år sedan. Då var det en defekt minnesmodul som orsakade felet. Jag har dock även råkat ut för samma låsningar både före o efter det. Generellt så är videoredigeringsprogrammen inte i närheten så stabila som man skulle vilja. Dock är de MYCKET bättre i de senaste varianterna. Cs3 är inte ett av dessa om du frågar mig. Prova att ladda hem den senaste premiere express från Adobe och kolla om det fungerar bättre. Finns som 30 dagars. Kolla bara så att din "antika" dator sägs.
 

ps82

Aktiv medlem
Tack för tipset.
Till saken hör att det är lite slump generator över det hela. Ibland går det hur bra som hälst att redigera och inget händer från det att jag laddar in klippen till det ja skickar ut färdiga filmen, medans ibland hänger sig programmet så fort klippen är inlagda.

Den har bra fläktning så den blir inte överhettad.

Men ska sätta mig till rätta i solen och läsa på vilka codeac cs3 föredrar, kan ju vara problemet.

Har ni förövrigt något tips på en bra film redigerings dator kräver så man kolla över budgeten.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
gamla

Till min gamla stationära xp-dator med 2 GB ram var jag tvungen att konvertera filmen till mpeg för att få det att fungera bra. (Använde det välrenomerade gratisprogrammet MPEG STREAMCLIP )
http://www.squared5.com/
Lycka till!
 

Kimster

Aktiv medlem
P4 ? Xvid? mov-filer från en DSLR-kamera?? CS3? ...aaajj

..ja du, det finns en ganska bra förklaring till varför det inte funkar. Du har inte många rätt gällande faktorer som underlättar redigering.

P4 med 1.2(?) GB RAM är på tok för dåligt för att redigera "h.264-filer", vilket jag misstänker du har när du säger "mov-filer". Premiere Pro CS3 är inte det stabilaste programmet heller när det gäller de formaten.
(h.264 är kodeken som finns i de flesta DSLR-kamerors videofiler idag, väldigt hårt komprimerad och kan vara knepig att redigera med om man har undermålig datorprestanda)

Jag är oavsett inte ett dugg förvånad att det krånglar för dig.
Du kan gå många vägar. Antingen skaffar du ny hårdvara och helst också redigeringsprogram. Premiere Pro blev först väldigt stabilt från CS5 och uppåt (Dock kräver det 64bit OS. Dvs. Win7 64bit).. men det är sååå värt det. Har du pengar så, köp. Men Sony Vegas kan göra mycket också till en väldigt lättare prislapp. Se bara till att det en någorlunda aktuell version.

Ytterligare ett steg att förändra ditt flöde är att konvertera. Men du ska veta att det finns ingen magisk grej som bara trollar bort alla problem. Konvertera du (och då INTE till Xvid/Divx - de är de sämsta formaten du kan redigera i) så bör du göra det mot ett "redigeringsformat" t.ex. DNxHD, eller i sämre fall t.ex, MPEG2.
Det du då måste veta är att det kommer äta din hårddisk då filerna växer 3-4 gånger beroende på inställningar vid konvertering. Detta gör att din CPU får det mycket lättare att jobba, men istället kommer hårddisken ta en del. Dock är det idag billigt med hårddisk. Externt så bör den ha helst 7200rpm med Firewire eller ännu hellre USB3, men det tror jag du inte har med tanke på din väldigt gamla dator. USB2 funkar, om det inte är väldigt stora projekt.

MPEG Streamclip kan konvertera bra
Handbrake är en annan
Båda är gratis.
 

ps82

Aktiv medlem
Ta i redwood trä, sedan jag i dag börja konventera till ren avi, och inte xvid/divX som tidigare har den inte hängt sig. Utan flyttit på bra, nu handlar det ingen tung redigering utan mer klippa bort "dö" tid som fastnat.

Har kollat runt på lite kraft fullare dator, får se vad det leder med tiden.
 

Kimster

Aktiv medlem
Ta i redwood trä, sedan jag i dag börja konventera till ren avi, och inte xvid/divX som tidigare har den inte hängt sig. Utan flyttit på bra, nu handlar det ingen tung redigering utan mer klippa bort "dö" tid som fastnat.

Har kollat runt på lite kraft fullare dator, får se vad det leder med tiden.
Whatever works for you... så kör på.

Tänk på att AVI är ett gammalt format (vet inte vad du har för kodek i den) vilket kan innebära att om några år eller så, så kan stödet för att spela upp AVI försvinna. Det är inget framtidssäkert format iaf.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Whatever works for you... så kör på.

Tänk på att AVI är ett gammalt format (vet inte vad du har för kodek i den) vilket kan innebära att om några år eller så, så kan stödet för att spela upp AVI försvinna. Det är inget framtidssäkert format iaf.
Lär inte hända. Avi är bara ett container-format, precis som t ex mkv. Det är inte filformatet som är det intressanta utan vilken codec som videoslingan i filen använder.
 

Kimster

Aktiv medlem
Lär inte hända. Avi är bara ett container-format, precis som t ex mkv. Det är inte filformatet som är det intressanta utan vilken codec som videoslingan i filen använder.
mjo, jag är ganska övertygad, framförallt om man funderar på att överge Windows en dag... Och jag vet mycket väl om hur AVI fungerar. Nämnde kodek i parentesen.

Men ok, loong story --- AVI (container/wrapper/behållare) må vara populärt av gammal hävd, men faktum är att AVI är just ett gammalt format, byggt för det som då hette Video For Windows (idag typ nerlagt.. tadaa..) och med dåligt stöd för idag bl.a. moderna komprimeringsstandarder (aka codecs) och har dåligt "native" stöd på andra plattformar än Windows (likt Microsofts andra försök; .WMV-formatet), oavsett kodek.

Alltså "Filformat" generellt, är inte universellt. AVI är som ni säger "bara ett container-format", ja korrekt, men det innebär ju inte att den klara alla kodeks. Den klarar bara vissa kodeks. AVI har sina, MOV har sina, MKV har sina, MP4 har sina,...osv. Alla har de sina begränsningar. Vissa kan mer, vissa kan mindre. Vissa är nya och klarar moderna kodeks och spelar upp video idag, Vissa, t.ex. AVI tillhör kategorin "gammal", den utvecklades först i början på 90 talet, och har flera begränsningar. För de som gillar tekniska specar så bara googla lite.
Det går faktiskt att trycka in massa olika kodeks med hjälp av FourCC-hack, men det är lite hjärt-lungräddning på formatet tycker jag.

Hur många apparater idag skapar AVI-filer? Hur många inom mediaindustrin jobbar med AVI? .. Inte många, det finns en anledning till det. Och tittar man på hur konverteringsprogrammen ser ut idag, är det mycket "AVI to format X" och inte tvärtom efterfrågas, även det givetvis finns. Troligen mest för att man är van vid just AVI och känner sig trygg med det.

Jag skulle påstå att, AVI är idag främst en bärare av DivX/Xvid, som sen enligt min uppfattning är rena bärare av rippade biofilmer. Dvs. inget man har till att redigera med, eller t.ex. streama på nätet med.

Jag kan just nu bara minnas Nikon D3s/D300s som de senaste kamerorna som sparade i AVI. (vilket de fick lite skit för. Även fast det nog var MJPEG-kodeken man gnällde mest på) Matrox hade väl några burkar också som skapade AVI...? tror jag.. lämnar det osagt. Det var ett tag sen jag kollade. Sidan nu säger inte så mycket om AVI.
Jag googlade annars nyss och hittade någon obskyr liten konsument-videokamera som faktiskt gjorde AVI-filer med h264 i sig. ...kameran hade jag aldrig hört talas om innan, och den säljs av Lidl(?!). Det säger väl det mesta för mig iaf. Men den kanske är skitbra? :)


Den enda bra komprimeringen jag känner till med AVI (utöver kanske kanske möjligen MJPEG) är Cineform, som dock använder FOURCC-metoden. Bra format för övrigt att redigera i. Så har man Cineforms kodek installerad så rekommenderar jag den.



anyways.. long story short, --- AVI funkar fint idag med rätt kodek, framför allt på Windows. Men personligen skulle jag inte spara mina egna produktioner i det formatet, oavsett kodek.
:)
 

ZinneD

Aktiv medlem
[wall of text]

anyways.. long story short, --- AVI funkar fint idag med rätt kodek, framför allt på Windows. Men personligen skulle jag inte spara mina egna produktioner i det formatet, oavsett kodek.
:)
Jag skulle heller inte använda avi men så kör jag OS X också, vilket majoriteten inte gör :)
 

Falumas

Aktiv medlem
AVI/DivX, finns det något som inte stödjer det idag? Det är väl mer eller mindre standard för Linuxprylar, dvs Android, Videospelare för bilen etc.

Att det sedan lämpar sig lite sämre för redigering är en annan femma vilket har att göra med att det inte lämpar sig jättebra för att komprimera om för många gånger.

Själv kör jag nästan all min redigering i VMW.

/Karl
 

Kimster

Aktiv medlem
AVI/DivX, finns det något som inte stödjer det idag? Det är väl mer eller mindre standard för Linuxprylar, dvs Android, Videospelare för bilen etc.

Att det sedan lämpar sig lite sämre för redigering är en annan femma vilket har att göra med att det inte lämpar sig jättebra för att komprimera om för många gånger.

Själv kör jag nästan all min redigering i VMW.

/Karl
WMV? ..uhuh.. hur funkar det för dig? Jag tycker WMV är okej som uppspelningsformat (VC-1), inget mer.
 

ZinneD

Aktiv medlem
AVI/DivX, finns det något som inte stödjer det idag? Det är väl mer eller mindre standard för Linuxprylar, dvs Android, Videospelare för bilen etc.

Att det sedan lämpar sig lite sämre för redigering är en annan femma vilket har att göra med att det inte lämpar sig jättebra för att komprimera om för många gånger.

Själv kör jag nästan all min redigering i VMW.

/Karl
Det är h.264 som är gängse standard.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är h.264 som är gängse standard.
Mina mediaspelare i bilen klarar inte h.264 endast AVI/DivX. Så det var till att koda om alla mina filmer i WMV och h.264 till den. Väldigt få billiga mediaspelare fixar h.264 eftersom man måste betala för att använda den.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
WMV? ..uhuh.. hur funkar det för dig? Jag tycker WMV är okej som uppspelningsformat (VC-1), inget mer.
Det fungerar bra, kör bara WMV 9 oftast VC-1.
Kör man WMV så fungerar det i alla Windowsprogram utan att man behöver mecka med codecs, vilket är rätt skönt.

Enda nackdelen är att filerna brukar bli rätt stora, när man är klar kan man dock dra ner bitraten ordentligt och få en film med bra filstorlek.

/Karl
 

ZinneD

Aktiv medlem
Mina mediaspelare i bilen klarar inte h.264 endast AVI/DivX. Så det var till att koda om alla mina filmer i WMV och h.264 till den. Väldigt få billiga mediaspelare fixar h.264 eftersom man måste betala för att använda den.

/Karl
Jag talar om branschstandard på kodning av video. Att din mediaspelare inte klarar sådana filer förändrar ingenting.

DivX/Xvid förresten, det slutande man väl gemene man med i början på 2000-talet? Iaf för de som använde filer av högre kvalité.
 
ANNONS