Annons

C-41 e6

Produkter
(logga in för att koppla)

maqrsu

Ny medlem
Hej där! Jag är så jäkla lost bland filmer och färger och processer. Försöker lära mig, men det går segt. Har säkert lagt i fel forum, ber isåfall om ursäkt.

1. Om jag har förstått rätt så är C-41 den "vanligaste" framkallningsprocessen. Så om jag köper en filmrulle på ICA så är det en C-41? tex. fujifilm superia?

2. Men hur är det med s/v film? Det finns C-41 s/v film? Vad är liksom den vanligaste processen för sv film, E6?

3. Och vad är skillnaden i pris (både film och framkallningsmässigt), även kvalitet?

För jag minns att jag lämnade in en rulle till japan photo och den skulle kosta mig 350 kr att framkalla, för det var tvungna att skicka den till tyskland? Vad för sorts film hade jag då?

Vore så himla nice om nån kunde förklara detta väldigt enkelt för mig.

Tack tack,
 

wilper

Aktiv medlem
1, Jepp. C41. Du får färgnegativ, dvs bilderna har färgerna inverterade och de vänds rätt när bilden scannas eller används till papperskopior.
E6 används för att göra dia-bilder, dvs bilder med färgerna rätt från början som genomlyses med en projektor för att visa bilderna på duk, tex. Det är mer sällsynt att man använder E6 idag.


2. Ja, det finns svartvit film avsedd för att framkallas i C41 kemi. Tex Ilford XP2 Super. Annars är det vanligt att hemmapulare använder speciell svartvit film och kemi, ett exempel på sådan är D76. Om man stoppar vanlig svartvit film i färgkemi så blir det inga bilder alls.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej där! Jag är så jäkla lost bland filmer och färger och processer. Försöker lära mig, men det går segt. Har säkert lagt i fel forum, ber isåfall om ursäkt.

1. Om jag har förstått rätt så är C-41 den "vanligaste" framkallningsprocessen. Så om jag köper en filmrulle på ICA så är det en C-41? tex. fujifilm superia?
Om du nu hittar någon film på ICA är det sannolikt att det är C-41, men det står ju på förpackningen vilken process det ska vara för den här typen av filmer. Fuji Superia framkallas med C-41, ja. Det är den process som är standard för negativ färgfilm.

2. Men hur är det med s/v film? Det finns C-41 s/v film? Vad är liksom den vanligaste processen för sv film, E6?
Det finns några specialfilmer som är svartvita och gjorda för C-41. Det är dock inte det normala. E-6 är till för positiv färgfilm (dia). Jag tror inte att vanliga silverbaserad svartvit film (t ex T-Max, Tri-X, Neopan, HP-5+ osv.) har något namn på processen på samma sätt som de standardiserade C-41 och E-6. Det finns en uppsjö olika vätskor för ändamålet med lite olika egenskaper. Konventionell svartvit film är det som är enklast att framkalla hemma om man har rätt prylar.

3. Och vad är skillnaden i pris (både film och framkallningsmässigt), även kvalitet?
Det är väl bara att du ser efter hos de firmor som kan vara aktuella att lämna in filmen hos, vad gäller pris? Någon annan som har mer nutida erfarenheter får nog svara på vilka ställen som är bra.

För jag minns att jag lämnade in en rulle till japan photo och den skulle kosta mig 350 kr att framkalla, för det var tvungna att skicka den till tyskland? Vad för sorts film hade jag då?
Spontan gissning: Kodachrome innan både tillverkning och framkallning lades ned? Den var gjord för en ganska speciell process, som vartefter tiden gick kunde göras på färre och färre ställen. I och för sig tror jag att det var Schweiz på slutet, så du kanske hade någon annan film.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Framkallningen för negativ färgfilm och diapositiv är mindre tolerant än för svartvit film, bland annat för att undvika färgstick. Så därför har man standardiserat processerna.

Svartvit film har inte flera emulsionsskikt för olika färger, utan här gäller det mest att bara reducera de exponerade silversalterna till metalliskt silver, och det kan man göra med hjälp av olika framkallningsämnen såsom metol, hydrokinon, fenidon, p-aminofenol, katekol, pyrogallol, glycin (foto), askorbater, parafenylendiamin, amidol m.fl, ensamma eller i kombinationer.

Det finns experimentella entusiaster som framkallar svartvit film med kaffe, C-vitamin, paracetamol (Alvedon) eller till och med urin!

http://www.youtube.com/watch?v=zYjOqcbBEco

Till svartvit film använder jag oftast en framkallare med metol och hydrokinon, som jag blandar till själv av råkemikalier i mörkrummet efter ett gammalt Agfa-recept, som liknar Kodaks D-76 som man kan köpa i påsar. Det är en mycket bra standardframkallare som ger bra skärpa och fint korn. Jag brukar också använda framkallaren Agfa Rodinal, som ger ett lite grövre korn, men också högre kantskärpa.

Ibland när jag använt en speciell ortokromatisk film som får för hög kontrast i vanliga framkallare, så använder jag en framkallare med katekol som ger lägre kontrast och längre tonskala.

Så med färgfilmer vill man ju helst få så naturliga färger som möjligt, så processen gör sig bäst som standardiserad, men med svartvit film kan man variera mer i processen efter tycke och smak.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej där! Jag är så jäkla lost bland filmer och färger och processer. Försöker lära mig, men det går segt. Har säkert lagt i fel forum, ber isåfall om ursäkt.

1. Om jag har förstått rätt så är C-41 den "vanligaste" framkallningsprocessen. Så om jag köper en filmrulle på ICA så är det en C-41? tex. fujifilm superia?

2. Men hur är det med s/v film? Det finns C-41 s/v film? Vad är liksom den vanligaste processen för sv film, E6?

3. Och vad är skillnaden i pris (både film och framkallningsmässigt), även kvalitet?

För jag minns att jag lämnade in en rulle till japan photo och den skulle kosta mig 350 kr att framkalla, för det var tvungna att skicka den till tyskland? Vad för sorts film hade jag då?

Vore så himla nice om nån kunde förklara detta väldigt enkelt för mig.

Tack tack,
Hej.
Du har fått en massa bra svar redan på dina frågor. Vill dock tipsa om företaget Photax i Nybro som har en enkel och läsvärd info om s/v film m.m samt även om färg dito.
Du kan ladda hem den som PDF-fil : gå in på www.photax.se/. I vänster spalten har du "Faktasidor" tryck och där finns HANDBOK: En Hobby för dig . Bra att läsa i början.
Lycka till .
Ps.
Vill faktiskt slå ett slag för dom böcker som finns på biblan idag. Är inte allt för "mossiga" när man börjar.
Ett råd. Starta med svartvitt, gör allt så enkelt och lär in det så att det finns i "ryggraden". Sedan kan man blir mer "avancerad" och utrycket tillåts. Det var så jag började i mitten på 1960-talet. Där mina kunskaper kom via dom yrkesfotografer vid den tidning jag var vid då. Dom är mina "husgudar" även idag.
 

monotux

Aktiv medlem
Det finns även modern litteratur att rekommendera, särskilt då boken Way Beyond Monochrome (andra utgåvan, ISBN 9780240816258) som tar upp det allra mesta man kan tänkas vilka veta. Även boken Mörkrumsteknik För Fotografer (ISBN 91-971181-7-6) rekommenderas varmt.
 

millhouse

Aktiv medlem
Det finns även modern litteratur att rekommendera, särskilt då boken Way Beyond Monochrome (andra utgåvan, ISBN 9780240816258) som tar upp det allra mesta man kan tänkas vilka veta. Även boken Mörkrumsteknik För Fotografer (ISBN 91-971181-7-6) rekommenderas varmt.
Hej
Visst finns det moderna litteratur. Men möjligen att Way Beyond Monochrome , som är omfattande och kanske inte direkt är för en helt nybörjare. Kostar en slant, har själv ett ex. Det tar en tid att läsa igenom 536 sidor som fodrar att man kan lite mer.
Mörkrumsteknik För Fotografer som kom 1990 är kanske lite enklare att använda. Även denna i mitt fotobibliotek. Det bara blir så när man har fotografering som en "last".
Frågar är om inte Pär Lundqvist Foto min hobby, sista upplaga 1998 är ett bättre alternativ .ISBN 91-27-35095-9.
Ja, listan kan kanske göra längre.
 
ANNONS