Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

seochtamed

Aktiv medlem
upplysning.se hittar ingen Ida-Sofia Bergström i Piteå, det gör det ju mera misstänkt genast.
Fyra andra finns dock. Fråga om bilder med dagstidning där datum, dagens syns. Jag skulle avstå helt.
 

Photocon

Aktiv medlem
upplysning.se hittar ingen Ida-Sofia Bergström i Piteå, det gör det ju mera misstänkt genast.
Fyra andra finns dock. Fråga om bilder med dagstidning där datum, dagens syns. Jag skulle avstå helt.
Annonsen även inlagd samma dag om I-S.B registrerade sig som medlem. Kan vara en indikation som väcker misstankar.

Annars vore det ett fynd. Speciellt för någon som bor i Piteå och kan kolla om objektiv och säljare är OK.
Har dock mina starka tvivel, men vill inte direkt misstänkliggöra någon. Säljaren kanske behöver snabba pengar och därför säljer billigt. Det skulle i så fall vara den enda rimliga förklaringen.

Jag skulle hur som helst avstå.
 

peranders

Aktiv medlem
Intressant: Annonsören har ett telefonabonnemang i Piteå och på denna adress bor en Bergström men inte med det förnamnet. Kollar man med Ratsit så finns ingen i hela Sverige med det namnet, det är väl konstigt.
 

afe

Aktiv medlem
Googlar man annonstexten hittas den i en annons på Tradera från januari. Har rapporterat annonsen till redaktionen.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Visst, jag kanske uttryckte mig lite hårt. Ber om ursäkt för det.

För det första är det köparna som bestämmer priset auktioner på Tradera, inte säljaren. Säljaren väljer bara utropspris.

För det andra är nätauktioner mer psykologi än ekonomi. Om man sätter ett utropspris som motsvarar marknadsvärdet så kommer många potentiella köpare bara tänka "då kan jag lika gärna köpa på vanlig annons till fastpris" och scrolla vidare i listan.

Ett lågt utropspris däremot triggar köparnas hopp om att göra ett klipp. När budgivningen hettar till övergår det ibland till en ren tävling istället, där omdömet ersätts av en irrationell känsla av vilja "vinna". I slutändan är ju det vinnande budet bara 15-50:- högre än det näst högsta (beroende på prisnivå), så man tänker lätt att "bara 30:- till så kanske den är min!". Då är det lätt att bli fartblind, och det räcker med två sådana köpare för att slutpriset ska bli högre än marknadsvärdet.

Det är inte ovanligt att dyra kapitalvaror läggs ut med 1:- som utropspris. Om det är en eftertraktad vara kommer slutpriset ändå hamna runt marknadsvärdet.
Och sen bjuder "Kalle" på "Bosses" vara och vinner den tråkigt nog.
Bosse lägger ut varan på nytt och Kalle är med och budar igen.
Överstiger priset vad Bosse kan tänka sig att släppa den för blir den såld på riktigt till den som bjuder över Kalle, som då hjälpt Bosse att slippa sälja varan till underpris.
Har sett fenomenet flera gånger och anmält detta till Tradera, utan resultat...
 

ducedo

Aktiv medlem
Vet inte vad som hänt med länken.
Den gick till nån Samsung bla bla för 5000:-.
Den är borta.
Tradera skickar automatiskt vidare besökaren till kategorin när annonser försvinner. Ofta frustrerande för mig men ganska vettigt ur ett SEO-perspektiv (länkkraft) eller för att helt enkelt erbjuda alternativ till den potentiella köparen.

Sidan är fortfarande tillgänglig genom Google cache.

Säljaren har fått negativt omdömde efter att leverans av en vunnen och betald telefon uteblev och kontot är nu inaktiverat. Visar vikten av att läsa omdömen.
 

azus

Aktiv medlem
Jag är nog trött & missar nåt men vad är det som man ska vara vaksam på?
Ett enda omdöme som är negativt, han har tydligen inte levererat varan. Han har ute kameran för 5000, köp nu, när nypris för huset ligger på 13000 hos vettiga butiker.
Det är ett "är det för bra att vara sant så är det nog det" läge.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Inte alls samma annons som tidigare, och inte är den borttagen heller.

Det här är ju en annons med en annan kamera (NX10 + 18-55), annat pris (1.990 kr.), annan ort (Göteborg) och annan säljare, som inte har bara 1 omdöme utan 56 positiva och 2 negativa (vilket förstås inte alls innebär någon slags "säkerhetsgarantI" från min sida, jag vet inte ett skvatt om denna säljare).
 

afe

Aktiv medlem
Inte alls samma annons som tidigare, och inte är den borttagen heller.

Det här är ju en annons med en annan kamera (NX10 + 18-55), annat pris (1.990 kr.), annan ort (Göteborg) och annan säljare, som inte har bara 1 omdöme utan 56 positiva och 2 negativa.
Nej, Tradera visar den annonsen eftersom den råkar vara i samma kategori som den borttagna. Du kanske inte märkte att du inte hamnade direkt på annonssidan ...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Den här tycker jag känns konstig.
En Canon EF 200-400/4 L IS USM Extender 1,4x för 66k istället för 117k.

Canon 200-400mm f4 L IS USM med inbyggd 1,4 x extender,
Kartongen var just öppnat för att kontrollera och innehåll och därefter återförslutas. Perfekt skick.

Proffsobjektiv som använts privat.
Motljusskydd , lens cap, rear lens cap, transportväska , kvitto, garanti och alla tillbehör följer med.
http://www.blocket.se/malmo/Canon_EF_200_400mm_F4_L_IS_USM_Objektiv_60251541.htm?ca=23_3&w=1
 
ANNONS