Annons

Stand development, Tmax 100 & 400, vilken vätska?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Tänkte testa på "stand development", eftersom jag till naturen är slarvig och dålig på att hålla koll på tid. Känns som en rätt schysst lösning med stand development då ju! Nu är frågan vilka kemikalier jag behöver. På de engelska sidor jag har besökt rekomenderas Rodinal, men jag har inte hittat den eller något som är samma sak. Jag letar främst i Göteborg, men kan tänka mig att beställa på nätet också. Jag fotar svart-vitt med Kodak Tmax.

Har hittat en som heter Tetenal Paranol S. Är den bra för stand development, eller blir det bara jättedåligt?

Alla tips mottages tacksamt, eftersom jag inte har jättebra koll på allt det här än!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Rodinal finns inte längre till salu. Det finns till salu men under andra namn.
Calbe R09 har jag för mig är samma sak.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Adonal är samma Rodinal som Agfa sålde till slutet. Den heter Adonal eftersom Adox inte har rätt att kalla den "Rodinal" i Europa. Men man har fått rättigheterna i USA, så där heter den nu Rodinal igen. Adonal är lite dyrare än andra varianter, men Adox använder renare kemikalier.

Resten, som Calbe R09, APH R09 osv är inte riktigt samma. Calbe R09 använde t.ex. rodinalreceptet från tiden kring andra världskriget.
 
Jag ska testa adonal då! Men i väntan på "bra" kemikalier tog jag det jag hittade på hyllan typ. Kodak tmax framkallare som hade liksom krympt ihop, och en urgammal fix. Körde vatten som stoppbad bara och sköljning med vatten och diskmedel i slutet. En timma semi-stand och filmen blev helt okej! Har ännu inte scannat eller förstorat men vid första anblick blev det faktiskt oväntat bra!
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag ska testa adonal då! Men i väntan på "bra" kemikalier tog jag det jag hittade på hyllan typ. Kodak tmax framkallare som hade liksom krympt ihop, och en urgammal fix. Körde vatten som stoppbad bara och sköljning med vatten och diskmedel i slutet. En timma semi-stand och filmen blev helt okej! Har ännu inte scannat eller förstorat men vid första anblick blev det faktiskt oväntat bra!
Skönt att det gick bra! Liten chansning där med framkallaren. Fixkoncentrat brukar hålla ganska länge.

Rodinal/Adonal håller i många år, även när den är mörk som kaffe. Ekonomisk också. Jag späder Rodinal 1+50, så en flaska räcker till 50 filmer. Det blir ca 3 kr per film. :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Agfa rekommenderade Rodinal för ståframkallning (borde väl vara det rätta ordet på svenska?) redan för 100 år sedan. Det har blivit en fluga på senare år, men det är alltså inget nytt. :))
 

Bilagor

Äkta rodinal brukar dyka upp på ebay ibland, hade tur senast och fick två flaskor från italien när jag köpte storformats fixering.
Är dock svag för adox R9 då den kommer i sån återvinningspåse du brukar få till tvättmedel,
då man ju spär ut den 1:25/50/100 brukar jag köra ner den i mjölkdunkar rätt omgående.
Har även sett folk använda motsvarande camping tankar (50-100l).

Se till att du rister om dom lite innan bara. (tankarna vill säga men även rodinalen/r9an då den ofta stått sen minst 90 talet.)
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Compard r09 finns också, vilket jag använder :)
Jag skulle rekomendera den av en anledning, den finns att köpa på macodirect.de i en softpack-förpackning vilket är bra mot hållbarheten. Problemet med r09 som med många (de flesta?) framkallare är att dem försämras gradvis av lång exponering mot luft och det är bra att ha framkallaren antingen i en helt full burk, eller en behållare som krymper med innehållet - därav rekomenderar jag den.

http://www.macodirect.de/chemistry-blackwhite-film-developer-compard-compard-shot-500ml-softpack-p-2189.html
 
ANNONS