Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag uttryckte mig fel. När det gäller datoranvändare så tror jag Windows kommer fortsätta vara det dominerande OS:et på desktop och laptops.

Det jag menade är att när man ser hela "IT-användningen" så har Windows tappat sitt grepp, allt fler och fler användare går ju över till att nästan enbart använda mobiler och plattor och där är Windows tyvärr inte så starkt.

Själv är jag som sagt hängiven Windows användare - kör det även på telefonen.
Det är vi helt överens om!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du kommit någonstans med detta? Jag tycker samma sak, men trodde det var något jag ändrat vid fototillfället eftersom jag bytt blixtsystem och dessutom arbetsprocess.

Jag har översatureringen även i PS.
Ola jag har också slitit mitt hår. I mitt fall är det Spyder 4 som strulat och varit hemskt instabilt. Först blev det lila och sedan grågrönt i övermått. Nu är det för mycket gult istället. Funderar fortfarande om jag ska testa 1 Display Pro istället för Datacolors Spyder 5.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den diskussionen föreslår jag att du tar i en egen tråd. Det har inget med att gå tillbaks från Windows 10 till Windows 7 att göra (eller vice versa).
Nu tycker jag att du har en väl snäv syn på detta Anders. I sak tycker jag du har rätt men folk upplever ju trots allt att det hänt saker sedan de uppgraderade. Att det i sig inte är OS:ets fel är ju en sak men det kan ju upplevas så när exv. ett kalibreringssystem inte avpassats till just förutsättningarna detta nya OS ger. Det äger väl sin relevans att ta upp detta här så att folk fattar att detta faktiskt kan vara ett problem. I övrigt håller jag med om att fortsatt diskussion kring kalibreringsproblem med Windows 10 borde tas i en särskild diskussion då de kan bli ganska omfattande.
 

AWid

Aktiv medlem
............... I mitt fall är det Spyder 4 som strulat och varit hemskt instabilt. Först blev det lila och sedan grågrönt i övermått. Nu är det för mycket................
Som jag skrivit tidigare i tråden tycker jag W10 är ett riktigt stort lyft. Vid uppgraderingen (ren installation) kändes Spyder 4 lite instabilt. Tog då hem senaste drivrutinen och ominstallerade mjukvaran. Därefter har Spydern fungerat perfekt både för interna skärmen (bärbar) och den externa skärmen.
Men nu tillbaka till ämnet:) I den här tråden verkar de flesta invändningarna mot W10 handla om gränssnittet. Och hur man upplever det är naturligtvis helt subjektivt. Själv gillar utseendet och vet dessutom att man kan anpassa det i väldigt stor utsträckning till egna önskemål. (För den som har svårt för utveckling finns t o m möjlighet att köra med DOS-promt och DOS-kommandon:). Men för min del är stabiliteten och prestandahöjningen ändå de största skälen att uppgradera. Hela hanteringen av program och kringutrustning har blivit riktigt smidig. Inte minst uppstarten har blivit riktigt snabb.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare i tråden tycker jag W10 är ett riktigt stort lyft. Vid uppgraderingen (ren installation) kändes Spyder 4 lite instabilt. Tog då hem senaste drivrutinen och ominstallerade mjukvaran. Därefter har Spydern fungerat perfekt både för interna skärmen (bärbar) och den externa skärmen.
Men nu tillbaka till ämnet:) I den här tråden verkar de flesta invändningarna mot W10 handla om gränssnittet. Och hur man upplever det är naturligtvis helt subjektivt. Själv gillar utseendet och vet dessutom att man kan anpassa det i väldigt stor utsträckning till egna önskemål. (För den som har svårt för utveckling finns t o m möjlighet att köra med DOS-promt och DOS-kommandon:). Men för min del är stabiliteten och prestandahöjningen ändå de största skälen att uppgradera. Hela hanteringen av program och kringutrustning har blivit riktigt smidig. Inte minst uppstarten har blivit riktigt snabb.
Jag har också tagit hem senaste mjukvaran (det är ju inte bara drivrutinen det handlar om) och jag gör inte vågen för den för den är heller inte OK i min dator. Enligt Datacolor skulle den ju just åtgärda en color cast problem men jag tycker inte de nått ända fram med den fixen tyvärr.

Jag har inga allvarliga problem med gränssnittet även om jag tycker det är skittråkigt som det mesta i dessa tider när det gäller gränssnitten. Det är ju inte bara Microsoft som har fått minimalistnoja. Phase One har ju fått en hel del skit de med för gränssnittet i Capture One och jag kan väl hålla med om det med. En del grejor är så pyttiga i den mjukvaran att det förmodligen är ett problem för en del med även modesta synproblem men å andra sidan fick ju även de silvriga mer sobra gränssnitten med knappar i relief kritik för att ha för dålig kontrast på sin tid när man gick från ett gränssnitt till stor del i svart/vitt.

Däremot tycker jag fortsatt att Microsoft faktiskt känns veliga i sitt Windowsbygge. Under Start-knappen finns Inställningar som är "det nya Windows" och parallellt finns Kontrollpanelen. Jag har svårt att se vad "Inställningar" skulle tillföra annat än viss förvirring. Edge har jag också svårt att se som en förbättring. "Aktuella händelser"-menyn under start är väl det nya och det som känns mest "telefon" och en del av det är tyvärr mest reklam för sånt jag inte är intresserad av. Det enda jag har nytta av här är väl väderappen som är helt OK. Mer och mer sånt har det tyvärr blivit över tid men det är Microsoft inte ensamt om. Det räcker med att man installerar Adobe Acrobat så får man hela Google i knät om man inte ser upp,fast man inte bett om det. Sånt är oacceptabelt tycker jag när det gäller produkter man betalar för men genom att man ger bort Windows 10 så kanske man tycker det är fritt fram för den här typen av marknadsföring som många tydligen lärt sig leva med.

Men jag tror en del av marknadsfolket inte alls vet vad de håller på med. Var på semester i Tanzania och surfade in på Expressen.se. Mobilsiten är så svårt besudlad med reklam redan när sidan öppnas att det var svårt att överhuvudtaget komma vidare med den halvusla förbindelse jag hade. Det ledde till att jag aldrig gick in på sidan och valde konkurrenten istället. Jag antar att det inte är vad Expressen ville uppnå med den helt dysfunktionella reklamen. Jag undrar om de faktiskt fattar att de tappar besökare på det här sättet.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har också tagit hem senaste mjukvaran (det är ju inte bara drivrutinen det handlar om) och jag gör inte vågen för den för den är heller inte OK i min dator. Enligt Datacolor skulle den ju just åtgärda en color cast problem men jag tycker inte de nått ända fram med den fixen tyvärr.
Tråkigt att höra att det inte funkar som det gör hos mig. Men med olika hårdvara från början blir väl förutsättningarna olika. Jag kanske haft tur:)

Däremot tycker jag fortsatt att Microsoft faktiskt känns veliga i sitt Windowsbygge. Under Start-knappen finns Inställningar som är "det nya Windows" och parallellt finns Kontrollpanelen. Jag har svårt att se vad "Inställningar" skulle tillföra annat än viss förvirring.
De vågade säkert inte ta bort "Kontrollpanelen". De förutsåg säker ett jäkla liv i alla forum (inkl detta) om den gamla invanda kontrollpanelen skulle försvinna. Ett nytt "Startknappsgate" ville väl ingen ha. Annars håller jag med om att det är ett onödigt "dubbelkommando".

Edge har jag också svårt att se som en förbättring. "Aktuella händelser"-menyn under start är väl det nya och det som känns mest "telefon" och en del av det är tyvärr mest reklam för sånt jag inte är intresserad av.
Det har väl alltid funnits bättre "externa" webbläsare än Windows inbyggda. Själv använder jag Firefox som numer är riktigt snabb och resurssnål sedan 64-bitarsversionen kom. Klossarna under "Aktuella händelser" (ett namn du kan ändra) går att plocka bort. Behåll bara "Väderappen" om du gillar den.

.................... Var på semester i Tanzania och surfade in på Expressen.se. Mobilsiten är så svårt besudlad med reklam redan när sidan öppnas att det var svårt att överhuvudtaget komma vidare med den halvusla förbindelse jag hade. Det ledde till att jag aldrig gick in på sidan och valde konkurrenten istället. Jag antar att det inte är vad Expressen ville uppnå med den helt dysfunktionella reklamen. Jag undrar om de faktiskt fattar att de tappar besökare på det här sättet.
Men det är väl inte Windows fel:) Annars håller jag med dig om det perversa reklambombardemanget som framför allt dagstidningar ägnar sig åt. Och Expressen är nog värst. Här hemma använder jag Adblock Plus som åtminstone filtrerar bort merparten av skiten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tråkigt att höra att det inte funkar som det gör hos mig. Men med olika hårdvara från början blir väl förutsättningarna olika. Jag kanske haft tur:)


De vågade säkert inte ta bort "Kontrollpanelen". De förutsåg säker ett jäkla liv i alla forum (inkl detta) om den gamla invanda kontrollpanelen skulle försvinna. Ett nytt "Startknappsgate" ville väl ingen ha. Annars håller jag med om att det är ett onödigt "dubbelkommando".


Det har väl alltid funnits bättre "externa" webbläsare än Windows inbyggda. Själv använder jag Firefox som numer är riktigt snabb och resurssnål sedan 64-bitarsversionen kom. Klossarna under "Aktuella händelser" (ett namn du kan ändra) går att plocka bort. Behåll bara "Väderappen" om du gillar den.


Men det är väl inte Windows fel:) Annars håller jag med dig om det perversa reklambombardemanget som framför allt dagstidningar ägnar sig åt. Och Expressen är nog värst. Här hemma använder jag Adblock Plus som åtminstone filtrerar bort merparten av skiten.
Det värsta med Spyder 4:an är att den är så instabil och oförutsägbar nu. Det gör ju att man knappt vågar peta på grejorna. Helst skulle man ju vilja ha möjlighet att testa ett annat kalibreringssystem men det är väl omöjligt utan att köpa grisen i säcken. Det rör sig ju inte om några jättepengar men tusenlappar är ju tusenlappar och jag har ju ingen lust att kasta bort dem om de inte ger den effekt man vill ha.

Jag får testa Adblock Plus jag med tror jag. Jag kör flera olika läsare då de är bra på olika saker. Skulle dock önska att operativen är rena från en massa reklamsmörja och erbjudanden. Däremot skulle jag tycka det vore ett lyft om de hade möjligheter att skydda mot oönskad reklam men det går ju inte att sitta på flera stolar samtidigt och då har Microsoft valt att sitta på reklamstolen och tjäna lite pengar på sin gratisprodukt också. Så helt gratis är det ju heller inte eftersom reklamstörningsfaktorn också kan upplevas som ett pris man helst inte vill betala. Det är Microsofts "fel" vad de tillåter av reklam och reklamkrokar i Windows men självfallet kan de inte lastas för Expressens förfärliga site. Men för mig som konsument är de två fall av störande reklam.
 

Photocon

Aktiv medlem
Detta är väl egentligen inte Microsofts fel, men för att instämma i klagosången så spelar det ingen roll vilken webbläsare man har verkar det som.

Själv kör jag Firefox och Chrome. Grejen är att om jag söker efter en specifik kamera eller annan produkt så får jag som regel den info jag önskar, men jag får "betala" med att reklam för de sökta produkterna och liknande sådana dyker upp i annonsform i vilken sajt som helst.

Senast hade min bättre hälft sökt efter speciella klädesplagg på min ena dator då hennes bärbara inte fanns till hands. Vad händer?

Jo, jag loggar in mig på DP Review och nog fasiken dyker de plaggen upp där. Inte som popup utan som små annonser. Likadant om jag går in på FS.

Så inga webbläsare är gratis på det viset. De skyfflar info som kommer som oönskad "återbäring". Jag har blockerat så mycket jag kan, men det slinker igenom i alla fall.

Verkar dock som om Google Chrome är värst därvidlag.

Annars håller jag med om att Firefox blivit väldigt bra och snabbt i 64-bitarsversionen.

Men som sagt var: Inte Windows-tians fel.

Edit: precis när jag tryckte på knappen för att publicera inlägget dök på denna sida upp reklam för Amazon.de ang 2 kameror jag sökt på.
 

bildsten

Aktiv medlem
Använd tangentkombinationen ctrl + skift + del och fundera på de erbjudanden som dyker upp där samt installera AdBlock+ i Firefox så slipper du riktad reklam.
Själv har jag FF inställt att spara kakor så länge FF är igång men när jag stänger så raderas all historik.
Det finns nackdelar med mina instälningar, dock inte värre än jag har haft de här inställningarna i många år. Jag tillåter heller inte webläsarna att spara lösenord sedan nästan 20 år.

Tangentkombinationen funkar delvis även i IE men där blir det kvar kakor någonstans verkar det som.
 

bildsten

Aktiv medlem
Tack för tipset. Har tidigare hört att AdBlock slöar datorn, men det får det vara värt i så fall.
Det är ingenting jag märkt. Numera kan du inaktivera AdBlock snabbt genom att klicka med mushjulet på ikonen i menyraden på FF, eller som jag, klicka på den med mittknappen vid musplattan.
 

afe

Aktiv medlem
Vill ni diskutera annonser, så gör det i en egen tråd och håll den här till ämnet, tack!

/Mod
 

afe

Aktiv medlem
Raderat mer OT. Tråden handlar INTE om reklam på olika sidor, adblock och liknande. Håll er till ämnet!!!

Fortsatta inlägg utanför ämnet kommer att tas bort, och skärper ni er inte kan det komma att delas ut både varningar och skrivspärrar.

Synpunkter på moderering tas i forumet fotosidan.se (t.ex. i tråden som heter "trådar som spårar ur", eftersom en del lyckats få denna tråd att spåra ur.

/Mod
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är lite kul med nya OS också ibland. Märkligt nog så är det inte bara så att vissa mjukvaror som funkat tidigare helt plötsligt visar sig vara inkompatibla med framtiden. Det funkar ibland precis tvärtom.

Min favorit bildläsare är Nero Photosnap Viewer och den får man installerad med Nero 7 om man vill. Annars är väl CD/DVD-brännarapplikationen Nero Burning ROM huvudapplikationen i sviten.

Redan i Windows 7 var installationsprogrammet inkompatibelt med den Windows-versionen men med lite handpåläggning så kunde man trots detta få in just Photosnap Viewer. Döm om min förvåning för nu med Windows 10 finns inga problem alls med den installationen.

Ibland får man ju för sig att inkompatibilitet är för evigt men det behöver tydligen inte alltid vara fallet.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Microsoft gör sig skyldig till avtalsbrott...

Microsoft gör sig skyldiga till avtalsbrott…
Jag köpte en 3-användarlicens på Win 7 Ultimate för några år sedan. Har fått en hel del uppdateringar men i år har det, oombett, kommit diverse pop-upper med uppmaningar att installera win 10. Jag har svarat nej på alla dessa pop-upper men fick så småningom ett förslag på tidpunkt när uppdateringen skulle ske. Där stod att det datum man valde sedan inte kunde ändras och man uppmanades att ha datorn ansluten till Internet vid den godkända (?) tidpunkten. Redan innan den föreslagna tidpunkten såg jag att Microsoft började utföra en installation av Win 10 på min dator. Jag väntade tills uppdateringen hade påbörjats och tvångsbröt då datorn genom att trycka länge på strömknappen. Startade därefter datorn igen och fick då besked om att datorn slagits av på ett felaktigt sätt. Valde då att använda senast fungerande uppdatering. Efter några omstarter och ”reparationer” så funkar Win 7 nu som tidigare. Enda skillnaden är nu att jag, vid start, får upp ett val, Win 7, som jag alltså väljer… Numera får jag inte, ständigt, upp det gula utropstecknet och inte heller några olagliga pop-upper. Vågar dock inte, numera, ha datorn på ens i läge låst eftersom jag numera uppfattar Microsoft som ett banditföretag som kan ge sig på min dator och förstöra den när som helst…
Finns det något annat operativsystem man kan använda där Photoshop funkar, t ex Linux. Funderar då på att köpa en ny laptop där jag installerar allt från början och när jag fått detta att fungera så kommer jag att avbryta all kontakt med det kriminella företaget Microsoft.
Jag har arbetat på flera företag inom IT- och säkerhetsbranschen och där har ledstjärnan alltid varit ”att vi ska vara bäst och med ärliga metoder”. Så var parollen inom Microsoft för tjugo år sedan men nu har de tydligen bytt parollen till ”lura på användarna våra skitprodukter eftersom vi inte är förmögna att numera göra några bra produkter!”
Orsaken till att Microsoft, gratis, vill försöka tvinga in folk i Win 10 är givetvis att de kommer att införa reklam i Win 10.
/Harald
 

iSolen.se

Guest
Microsoft gör sig skyldiga till avtalsbrott…
Jag köpte en 3-användarlicens på Win 7 Ultimate för några år sedan. Har fått en hel del uppdateringar men i år har det, oombett, kommit diverse pop-upper med uppmaningar att installera win 10. Jag har svarat nej på alla dessa pop-upper men fick så småningom ett förslag på tidpunkt när uppdateringen skulle ske. Där stod att det datum man valde sedan inte kunde ändras och man uppmanades att ha datorn ansluten till Internet vid den godkända (?) tidpunkten. Redan innan den föreslagna tidpunkten såg jag att Microsoft började utföra en installation av Win 10 på min dator. Jag väntade tills uppdateringen hade påbörjats och tvångsbröt då datorn genom att trycka länge på strömknappen. Startade därefter datorn igen och fick då besked om att datorn slagits av på ett felaktigt sätt. Valde då att använda senast fungerande uppdatering. Efter några omstarter och ”reparationer” så funkar Win 7 nu som tidigare. Enda skillnaden är nu att jag, vid start, får upp ett val, Win 7, som jag alltså väljer… Numera får jag inte, ständigt, upp det gula utropstecknet och inte heller några olagliga pop-upper. Vågar dock inte, numera, ha datorn på ens i läge låst eftersom jag numera uppfattar Microsoft som ett banditföretag som kan ge sig på min dator och förstöra den när som helst…
Finns det något annat operativsystem man kan använda där Photoshop funkar, t ex Linux. Funderar då på att köpa en ny laptop där jag installerar allt från början och när jag fått detta att fungera så kommer jag att avbryta all kontakt med det kriminella företaget Microsoft.
Jag har arbetat på flera företag inom IT- och säkerhetsbranschen och där har ledstjärnan alltid varit ”att vi ska vara bäst och med ärliga metoder”. Så var parollen inom Microsoft för tjugo år sedan men nu har de tydligen bytt parollen till ”lura på användarna våra skitprodukter eftersom vi inte är förmögna att numera göra några bra produkter!”
Orsaken till att Microsoft, gratis, vill försöka tvinga in folk i Win 10 är givetvis att de kommer att införa reklam i Win 10.
/Harald
Jag har också ultimate men är inte berättigad till gratis uppgradering.

Konstigt.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Har du inte fått ikonen "Skaffa Windoes 10"

Har du inte fått ikonen "Skaffa Windows 10" längst ner till höger bredvid dolda ikoner ?
Dessutom är det tydligen så att Win 10 är inlagd på alla datorer fr o m Win 7 om man har automatiska uppdateringar aktiv. Aktiveringen måste dock användaren godkänna enl. Microsoft men det följer man alltså inte. Dessutom är det så att de lägger upp pop-upper som man inte kan komma ur och det tolkar Microsoft som om man godkänt att Win 10 ska installeras och att alla andra licenser slutar man att göra anspråk på och kan ej hänvisa till det licensavtal som gäller för t ex Win 7 Ultimare... Så där beter sig inte ett seriöst företag!
Du kan ju vara evigt tacksam att du sluppit Microsofts kriminella verksamhet fast var inte för säker. Rätt vad det är så sitter du kanske med Win 10... Jag tog för säkerhets skull en extra SSD-kopia av c: vilken jag kan sätt in om Microsoft fortsätter att djävlas
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Microsoft gör sig skyldiga till avtalsbrott…

.............Finns det något annat operativsystem man kan använda där Photoshop funkar, t ex Linux. Funderar då på att köpa en ny laptop där jag installerar allt från början och när jag fått detta att fungera så kommer jag att avbryta all kontakt med det kriminella företaget Microsoft.
Jag har arbetat på flera företag inom IT- och säkerhetsbranschen och där har ledstjärnan alltid varit ”att vi ska vara bäst och med ärliga metoder”. Så var parollen inom Microsoft för tjugo år sedan men nu har de tydligen bytt parollen till ”lura på användarna våra skitprodukter eftersom vi inte är förmögna att numera göra några bra produkter!”
Orsaken till att Microsoft, gratis, vill försöka tvinga in folk i Win 10 är givetvis att de kommer att införa reklam i Win 10.
/Harald
Linux är nog inte alternativet om du vill köra Adobe-program men du får väl köpa en Mac då.

Jag har själv lyft detta med oombedd crapware-reklam i Windows 10 inte minst. Väldigt irriterande är det men det är ju inte bara Microsoft som ägnar sig åt sånt. Även Apples Itunes har jag haft problem med i Windows och för att inte tala om Google som hakar på sina grejor så fort man vill uppdatera Acrobat Reader t.ex.

Jag tycker absolut att denna diskussion hänger ihop med det erbjudande och den marknadsföring och de installationsrutiner vi nu ser i bl.a. fallet Windows 10 som rätt "pushigt" trycker sig på folk på liknande sätt som en grekisk inkastare till någon halvtaskig taverna på någon grekisk ö eller för den delen automatiserad begagnad bilhandlare a la Steve Ballmer.

Men folk har ju bäddat för dessa affärsmodeller själva genom att konsekvent rata de företag och erbjudanden som försöker använda andra affärsmodeller än gratis på Internet. Så på det mesta av kvalitetsjournalistik som nu hänger på repen inte minst i Storbritannien där en del gör enorma förluster nu som uppmärksammats av exv. DN för några dagar sedan.
 

Tell

Aktiv medlem
Protip: Stäng av allt som har med windows update att göra så slipper ni allt sånt där skräp. Dom där uppdateringarna gör ju ändå ingen nytta så varför krångla med skiten?
 
ANNONS