Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Protip: Stäng av allt som har med windows update att göra så slipper ni allt sånt där skräp. Dom där uppdateringarna gör ju ändå ingen nytta så varför krångla med skiten?
Och det kallar du för ett professionellt tips??

Tror du på allvar att de uppdateringar som släpps till Windows "inte gör någon nytta" och att det bara är krångel? Då jobbar du sannolikt inte professionellt med datorer, eller?
 

Tell

Aktiv medlem
Och det kallar du för ett professionellt tips??

Tror du på allvar att de uppdateringar som släpps till Windows "inte gör någon nytta" och att det bara är krångel? Då jobbar du sannolikt inte professionellt med datorer, eller?
Jag jobbar inte med dom nä, men har sen jag var i tidiga tonåren byggt o skruvad en hel mängd datorer. Så jag skulle kalla mig tämligen proffessionel i mina datorkunskaper och hur jag använder min dator (win8.1 för stunden, men du skulle knappt känna igen det).
Stänger iaf alltid av windows update efter varje installation och skippar även virusskyddet i dom flesta fall. Har aldrig haft några större datorproblem. :) Rätt skönt också att slippa vänta på att datorn ska installera uppdateringarna o greja varje gång man startar eller stänger av den..
 

jeduven

Aktiv medlem
Jah har en W7-dator som jag absolut inte vill uppgradera till W8 eller W10 av kompalibitetsskäl. Strax efter det att W10 kom fick jag av nån konstig anledining ständiga uppmaningar om att uppdatera W7 till W10. Sökte på nätet om lösningar för att slippa tvångsuppdatera W7. Hittade en lösning som innebar en del raderande i windows register med regedit. Gorde det och sen dess är det frid och fröjd. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad jag sökte efter. Nåt med delete update to Windows 10...typ.

Tillägg: Har även en dator med W10 som jag låter uppdatera automatiskt. Inget fel i de men tyvärr blir uppdateringarna lika ordägligt dryga som med Äpplets iOS...
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag jobbar inte med dom nä, men har sen jag var i tidiga tonåren byggt o skruvad en hel mängd datorer. Så jag skulle kalla mig tämligen proffessionel i mina datorkunskaper och hur jag använder min dator (win8.1 för stunden, men du skulle knappt känna igen det).
Stänger iaf alltid av windows update efter varje installation och skippar även virusskyddet i dom flesta fall. Har aldrig haft några större datorproblem. :) Rätt skönt också att slippa vänta på att datorn ska installera uppdateringarna o greja varje gång man startar eller stänger av den..
Det är fullt möjligt att det fungerar för dig men att ge rådet till andra att slå av windows update tycker inte jag är speciellt professionellt.

Att köra utan virusskydd - samma sak där, funkar det för dig så visst, men som generellt råd vore det vansinnigt - tycker jag.

Nåväl, detta är kanske OT ändå.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Been there , done that. Wind 10 utestängde mig från fotosidan.
Drivrutinerna till min Cannon i9100 gick ej att använda.
Allmänt konstig över lag.
Degraderade utan problem till Wind 7.
Skrivaren funkar dessvärre inte alls som den gjort i alla år.

Lycka till!
 

Tell

Aktiv medlem
Det är fullt möjligt att det fungerar för dig men att ge rådet till andra att slå av windows update tycker inte jag är speciellt professionellt.

Att köra utan virusskydd - samma sak där, funkar det för dig så visst, men som generellt råd vore det vansinnigt - tycker jag.

Nåväl, detta är kanske OT ändå.
Ja du ser ju vad gott det verkar göra för folk, blir påtvingad win10 bara sådär.. Nä på riktigt, jag har verkligen aldrig sett nån poäng med att ha det igång. På vilket sätt har nån dator funkat bättre lixom?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Protip: Stäng av allt som har med windows update att göra så slipper ni allt sånt där skräp. Dom där uppdateringarna gör ju ändå ingen nytta så varför krångla med skiten?
Visst, men det är väl skit att om man vill prenumerera på autopatchar att man inte ska kunna göra detta?? Tycker inte du det?? Varför ska autopatchar hamna på samma nivå som reklamen? Har har ju någonting skitit sig ordentligt. Även en vanlig användare ska väl kunna slippa detta och inte bara severinstallationerna. jag slår vad om att Microsoft aldrig utmanar den användargruppen på samma sätt som klientinstallationerna. Skulle de göra på samma sätt med servrarna så skulle de åka ut rakt av.

Vad ska det finnas en windows update för om folk inte kan använda den?
 

larsborg

Aktiv medlem
Ja du ser ju vad gott det verkar göra för folk, blir påtvingad win10 bara sådär.. Nä på riktigt, jag har verkligen aldrig sett nån poäng med att ha det igång. På vilket sätt har nån dator funkat bättre lixom?
Denna töntiga tuppfäktning leder till ingenting, nixon!
Var och en använder väl det OS, som passar ens egna behov, eller?
 

Tell

Aktiv medlem
Visst, men det är väl skit att om man vill prenumerera på autopatchar att man inte ska kunna göra detta?? Tycker inte du det?? Varför ska autopatchar hamna på samma nivå som reklamen? Har har ju någonting skitit sig ordentligt. Även en vanlig användare ska väl kunna slippa detta och inte bara severinstallationerna. jag slår vad om att Microsoft aldrig utmanar den användargruppen på samma sätt som klientinstallationerna. Skulle de göra på samma sätt med servrarna så skulle de åka ut rakt av.

Vad ska det finnas en windows update för om folk inte kan använda den?
Ja verkligen skevt hur dom tvingar på folk det. :\

Denna töntiga tuppfäktning leder till ingenting, nixon!
Var och en använder väl det OS, som passar ens egna behov, eller?
Jo var o en gör väl det, förutom dom som kör windows update o blir påtvingad win10 tydligen :)

Jeje, jag lämnar nu. Ville bara uttrycka mig om det (enligt mig) konstiga fenomenet att uppdatera sitt OS. Varför laga nåt som inte är trasigt tänker jag :)
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag betalar gärna för programvaror och uppdateringar...

Jag betalar gärna för programvaror och uppdateringar... och tar själv betalt för sådana men det jag inte accepterar är det fifflande och falskspel som Microsoft håller på med. OK, det var ett misstag att lägga in automatiska uppdateringar. Har ändrat detta så att ingenting kan laddas ner utan mitt godkännande.(Frågan är varför man ska tro på Microsoft i det fallet? De har troligen en massa fjantig dold programvara som kan förstöra min dator vilket ögonblick som helst!!!) Jag betalade 2000 för en 3-användarlicens för Win 7 Ultimate. Om Microsoft vill begränsa säkerhetsuppdateringarna så kan de ju informera om detta och ta betalt för detta. Jag kör processtyrning på Win XP men har den inte ansluten till nätet p.g.a. Microsofts astronomiska priser för att sälja säkerhetsuppdateringar.
Kanske är det en lösning att övergå till Mac men jag trivs inte i den miljön, jag känner mej då satt under förmyndare men det förmyndarskapet är kanske bättre än Microsofts numera ohederliga och oseriösa agerande.
Skulle gärna vilja veta hur man får bort Microsofts Win 10-fjanterier, vilka register det gäller etc.
Hälsningar
Harald

Linux är nog inte alternativet om du vill köra Adobe-program men du får väl köpa en Mac då.

Jag har själv lyft detta med oombedd crapware-reklam i Windows 10 inte minst. Väldigt irriterande är det men det är ju inte bara Microsoft som ägnar sig åt sånt. Även Apples Itunes har jag haft problem med i Windows och för att inte tala om Google som hakar på sina grejor så fort man vill uppdatera Acrobat Reader t.ex.

Jag tycker absolut att denna diskussion hänger ihop med det erbjudande och den marknadsföring och de installationsrutiner vi nu ser i bl.a. fallet Windows 10 som rätt "pushigt" trycker sig på folk på liknande sätt som en grekisk inkastare till någon halvtaskig taverna på någon grekisk ö eller för den delen automatiserad begagnad bilhandlare a la Steve Ballmer.

Men folk har ju bäddat för dessa affärsmodeller själva genom att konsekvent rata de företag och erbjudanden som försöker använda andra affärsmodeller än gratis på Internet. Så på det mesta av kvalitetsjournalistik som nu hänger på repen inte minst i Storbritannien där en del gör enorma förluster nu som uppmärksammats av exv. DN för några dagar sedan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Och det kallar du för ett professionellt tips??

Tror du på allvar att de uppdateringar som släpps till Windows "inte gör någon nytta" och att det bara är krångel? Då jobbar du sannolikt inte professionellt med datorer, eller?
Håller med, Tell:s kommentar och hållning håller ju inte alls. Vi behöver och är beroende av OS:patchar så varför inte hålla den kanalen ren så vi slipper detta elände.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jah har en W7-dator som jag absolut inte vill uppgradera till W8 eller W10 av kompalibitetsskäl. Strax efter det att W10 kom fick jag av nån konstig anledining ständiga uppmaningar om att uppdatera W7 till W10. Sökte på nätet om lösningar för att slippa tvångsuppdatera W7. Hittade en lösning som innebar en del raderande i windows register med regedit. Gorde det och sen dess är det frid och fröjd. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad jag sökte efter. Nåt med delete update to Windows 10...typ.

Tillägg: Har även en dator med W10 som jag låter uppdatera automatiskt. Inget fel i de men tyvärr blir uppdateringarna lika ordägligt dryga som med Äpplets iOS...
Men tyvärr är ju det ingen lösning för framtiden. Vi har tyvärr inget annat val än att åka med på sikt eller möjligen byta OS tillverkare.
 

alfin

Aktiv medlem
Håller med, Tell:s kommentar och hållning håller ju inte alls. Vi behöver och är beroende av OS:patchar så varför inte hålla den kanalen ren så vi slipper detta elände.
Det har väl bara hänt en gång mig veterligen, i deras iver att få oss att uppgradera till W10 och den patchen gick ju att ta bort.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Vaddå ta bort...?

Efter 4:e maj i år så slängde Microsoft upp pop-upper som inte gick att klicka sig ur. Om man stängde av datorn så registrerade Microsoft att man godkänt uppgradering till Win 10. Man fick då upp en ny pop-up med ett datum om när uppgraderingen skulle ske. Där stod att det valda datumet inte kunde ändras och man uppmanades att ha datorn påslagen med internet ansluten vid den tidpunkten. Det fanns alltså inte någon möjlighet att avsäga sig uppdateringen till Win 10. Jo, det fanns och finns en möjlighet. Om man låter uppgraderingen starta men avbryter den genom att tvångsbryta datorn så tar Microsoft själv bort Win 10 uppmaningen i registerna för de tror då att en uppgradering skett. Nästa gång man startar datorn kan man välja att starta senaste fungerande version etc.
/Harald
 

AFJ

Aktiv medlem
På mina datorer har inte Windows 10 "tvångsinstallerats" (har väl fem-sex stycken som jag använder regelbundet).

Jag hade dock en kund som råkat ut för detta. Installationen drog igång igår. Jag gav henne rådet att inte godkänna licensvillkoren för Win 10 och det verkar ha fungerat, installationen rullades tillbaka.

Att stänga av en dator mitt i en installationsprocess kan vara riskabelt.

Får se om det kommer fler supportfrågor om detta, inte omöjligt...
 

Tomasz

Aktiv medlem
... Jag gav henne rådet att inte godkänna licensvillkoren för Win 10 och det verkar ha fungerat, installationen rullades tillbaka.
...
Det där är ju rent genialiskt! "Hit them where it hurts" alltså en juridisk pungspark, det enda som amerikaner förstår.
 

alfin

Aktiv medlem
Efter 4:e maj i år så slängde Microsoft upp pop-upper som inte gick att klicka sig ur. Om man stängde av datorn så registrerade Microsoft att man godkänt uppgradering till Win 10. Man fick då upp en ny pop-up med ett datum om när uppgraderingen skulle ske. Där stod att det valda datumet inte kunde ändras och man uppmanades att ha datorn påslagen med internet ansluten vid den tidpunkten. Det fanns alltså inte någon möjlighet att avsäga sig uppdateringen till Win 10. Jo, det fanns och finns en möjlighet. Om man låter uppgraderingen starta men avbryter den genom att tvångsbryta datorn så tar Microsoft själv bort Win 10 uppmaningen i registerna för de tror då att en uppgradering skett. Nästa gång man startar datorn kan man välja att starta senaste fungerande version etc.
/Harald
Därför att du inte vet hur enkelt man avinstallerar den patchen som triggar detta. Känt sedan mitten på förra året. Dessvärre minns jag inte vad den heter, men du kan säkert googla dig fram till det.
 

iSolen.se

Guest
Efter 4:e maj i år så slängde Microsoft upp pop-upper som inte gick att klicka sig ur. Om man stängde av datorn så registrerade Microsoft att man godkänt uppgradering till Win 10. Man fick då upp en ny pop-up med ett datum om när uppgraderingen skulle ske. Där stod att det valda datumet inte kunde ändras och man uppmanades att ha datorn påslagen med internet ansluten vid den tidpunkten. Det fanns alltså inte någon möjlighet att avsäga sig uppdateringen till Win 10. Jo, det fanns och finns en möjlighet. Om man låter uppgraderingen starta men avbryter den genom att tvångsbryta datorn så tar Microsoft själv bort Win 10 uppmaningen i registerna för de tror då att en uppgradering skett. Nästa gång man startar datorn kan man välja att starta senaste fungerande version etc.
/Harald
En av datorerna hemma är Win 7 Pro och visst, poppuppen kommer men inte installeras något automatiskt.
 
ANNONS