Annons

Stulen kamera återfunnen, ägare sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

EJM68

Aktiv medlem
Enda att gå på nu är serienumret och de prylar som man registrerat hos Nikon.
Lite mer finns nog att gå på. Tillverkarna vet vilka serienummer handlare mottager. De flesta näthandlare registrerar vilka produkter och serienummer kunderna köper.
Även när vi köper begagnat via nätet har vi hygglig koll på vilka som är köpare och säljare.
Spårbarheten vid köp över disk antar jag är bland det sämre.
 

apersson850

Aktiv medlem
Åtminstone i mina Canon-kameror kan man lägga in ägarens namn. Det kan förstås en tjuv ändra, men då får man anta att det är någon som bryr sig tillräckligt för att ta reda på hur man gör. Det är inget som syns med mindre än att man ansluter en dator till kameran och kör rätt programvara. Däremot syns ägarens namn i Exif i alla bildfiler.
 

Ventures

Aktiv medlem
Åtminstone i mina Canon-kameror kan man lägga in ägarens namn. Det kan förstås en tjuv ändra, men då får man anta att det är någon som bryr sig tillräckligt för att ta reda på hur man gör. Det är inget som syns med mindre än att man ansluter en dator till kameran och kör rätt programvara. Däremot syns ägarens namn i Exif i alla bildfiler.
Nikon har sådant också men försvinner inte det om man resettar kameran?

Om en skummis som inte vet något om kameror försöker sälja en stulen kamera så brukar det märkas redan i annonstexten att något inte stämmer. Då blir det ingen affär. Svårare att avgöra bluffen om det är en påläst tjuv.

Jag tänkte mig att man borde ha någon diskret namnskylt med kontaktuppgifter ifall någon ärlig person skulle hitta min kamera. Det hjälper förstås inte mot stöld.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Nikon har sådant också men försvinner inte det om man resettar kameran?

Om en skummis som inte vet något om kameror försöker sälja en stulen kamera så brukar det märkas redan i annonstexten att något inte stämmer. Då blir det ingen affär. Svårare att avgöra bluffen om det är en påläst tjuv.

Jag tänkte mig att man borde ha någon diskret namnskylt med kontaktuppgifter ifall någon ärlig person skulle hitta min kamera. Det hjälper förstås inte mot stöld.
Finns betydligt diskretare, säkrare och enklare sätt.

DNA märk era prylar så kan polisen kolla vem som äger dem.

Kolla länken

https://eurosec.se/stoldmarkning/markdna/?gclid=EAIaIQobChMI0O7i-KPz1wIVCmQZCh2SAg6OEAAYAiAAEgLnSPD_BwE

Med vänlig hälsning Biffen
 
ANNONS