Annons

Stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

TomasKronberg

Aktiv medlem
Där har jag ett enkelt synsätt, Dont fix what aint broken...
Exakt! På jobbet hade vi två falanger när det gällde datorer: de som hela tiden uppgraderade och de som inte gjorde det förrän det var nödvändigt. Gissa vilka som hade mest problem? Och då pratar jag inte om säkerhetsuppdateringar, där behöver man uppdatera.

Nu har jag nog hamnat lite utanför tråden igen.
/T
 

martinot

Aktiv medlem
Moderna versioner av LR (och PS) kräver 64-bitars operativsystem. Jag har 8 GB RAM i min bärbara och det är för lite för att det ska vara snabbt.
Jo, i princip alla moderna datorer kör 64-bitarsssystem, så det är inte några problem.

Tyvärr så har minnespriserna rasat i höjden och dubblats de sista 1-2 åren, så var "sweet spot" (ursäkta svengelskan) ligger är ju lite varierande. Idag så hade jag nog rekommenderat 16 GB RAM för de flesta som skall redigera foto (för Word så räcker 4GB fint). För 1-2 år sedan hade jag nog rekommenderat 32 GB bara för att det var så billigt, men idag är läget lite annorlunda.

Tror att 16 GB RAM kan nog vara ett vettigt mål för TS att kika på.

8 GB kan vara lite snålt/långsamt, och 32GB lite dyrt (iaf. i dagsläget) och kanske onödigt för de flesta. Kan enkelt fyllas på i framtiden om man ser till att ha kvar lediga minnesplatser i datorn.
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns även 8-bitars processorer att köpa, sitter i kylskåp och annat smått och gott.
/T
Givetvis, men det är inget som du kör Lr på (eller Windows eller macOS på för den delen).

För alla praktiska syften så är det i stort sätt endast 64-bitars processorer som säljs på marknaden för persondatorer (och även för många nyare plattor och telefoner, även om det är utanför ämnet).

Tror inte det kommer vara ett problem eller begränsning som TS behöver tänka på.

(Tom. min superbilliga 2-1 leksaksdator jag köpte för två lax på MediaMarkt kom med 64-bitars Atom och 64-bitars Windows.)
 

martinot

Aktiv medlem
Det håller jag med om. Jag har för mig jag betalade 2400 för mina32GB.
Priserna har som jag påpekat innan ökat extremt (i princip mer än dubblerats) de sista 1-2 åren. Det är extremt dyrt med mycket minne i dagsläget.

Kommer säkert ändras på sikt (bla. Samsung kommer att starta upp en ny minnesfabrik i slutet på året, och med produktion under början av nästa år).

Mitt råd; köp inte absolut mer minne än vad du behöver i dagsläget (om det inte är bärbara eller andra enheter med fastlödda minnen som inte kan bytas), men se till att gärna ha ett par lediga minnesplatser kvar för framtida kompletteringar när priserna gått ner på "normala" nivåer.
 

martinot

Aktiv medlem
Men inom kontexten att du ska köpa en komplett dator inklusive skärm för 15k max så känns det en aning felprioriterat att lägga 4200 kr av dessa på bara arbetsminnet och sedan pruta på resten av hårdvaran.
Exakt.

Absolut. Men det är inte heller något jag har rekommenderat TS att göra. Kikar du i på kundvagnen jag länkade till i ett tidigare inlägg så är mitt val 16Gb till TS nya dator vilket är förnuftigt med tanke på prestanda kontra kostnad.
Låter som en vettig rekommendation för TS.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, minnespriserna är lite märkliga. Den stationära dator jag byggde för sex år sedan har 32 GB minne och det var mycket billigare då än det är nu.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Nu har jag varit inne på Komplett och satt ihop ett paket:

Komplett Gaming Musmatta M
Stötsäker kartong
Cooler Master MasterBox Lite 5
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i7-7700 Kaby Lake Processor
akasa AK-959CU Komplett Edition
MSI B250M Bazooka, Socket-1151
Crucial DDR4 2400MHz 16GB
MSI GeForce GT 1030 2GB OC
WD Black 256GB M.2 PCIe SSD
WD Desktop Blue 2TB 3.5"
Windows 10 Home OA
Garanti 3 års inskicksgaranti

Pris 12.257:-

Samtidigt var jag inne på Dell och kikade på den här bärbara:

i7-8550U processor (8 MB cacheminne, upp till 4,0 GHz)
Windows 10 Home, 64-bitars
17,3-tums LED-skärm med FHD (1 920 × 1 080) bakgrundsbelysning och antireflexbehandling
16 GB, DDR4, 2 400 MHz, upp till 32 GB
2 TB SMR + 256 GB SSD
AMD Radeon 530-grafik med 4 GB GDDR5-grafikminne

Pris 10.790:-

Jag kan inte se detaljerna om det t.ex. är PCI SSD. Länk till datorn:
http://www.dell.com/sv-se/shop/barbara-dell-datorer/inspiron-17-5000/spd/inspiron-17-5770-laptop/cn77004

Någon som har kommentarer om dessa förslag?

// Thomas
 

HenryB

Aktiv medlem
Nu har jag varit inne på Komplett och satt ihop ett paket:

Komplett Gaming Musmatta M
Stötsäker kartong
Cooler Master MasterBox Lite 5
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i7-7700 Kaby Lake Processor
akasa AK-959CU Komplett Edition
MSI B250M Bazooka, Socket-1151
Crucial DDR4 2400MHz 16GB
MSI GeForce GT 1030 2GB OC
WD Black 256GB M.2 PCIe SSD
WD Desktop Blue 2TB 3.5"
Windows 10 Home OA
Garanti 3 års inskicksgaranti

Pris 12.257:-

Samtidigt var jag inne på Dell och kikade på den här bärbara:

i7-8550U processor (8 MB cacheminne, upp till 4,0 GHz)
Windows 10 Home, 64-bitars
17,3-tums LED-skärm med FHD (1 920 × 1 080) bakgrundsbelysning och antireflexbehandling
16 GB, DDR4, 2 400 MHz, upp till 32 GB
2 TB SMR + 256 GB SSD
AMD Radeon 530-grafik med 4 GB GDDR5-grafikminne

Pris 10.790:-

Jag kan inte se detaljerna om det t.ex. är PCI SSD. Länk till datorn:
http://www.dell.com/sv-se/shop/barbara-dell-datorer/inspiron-17-5000/spd/inspiron-17-5770-laptop/cn77004

Någon som har kommentarer om dessa förslag?

// Thomas
Den kundvagnen jag skapade åt TS är vassare. Ta bort skärmen och det blir snarlikt pris. Den i7:a du har i ditt paket är förra generationens. När det gäller SSD-diskar så hade jag hållt mig till Samsung eller Intel då det är dom största tillverkarna i världen när det gäller kretsar. Dom kan sin sak helt enkelt.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Inet paket

Den kundvagnen jag skapade åt TS är vassare. Ta bort skärmen och det blir snarlikt pris. Den i7:a du har i ditt paket är förra generationens. När det gäller SSD-diskar så hade jag hållt mig till Samsung eller Intel då det är dom största tillverkarna i världen när det gäller kretsar. Dom kan sin sak helt enkelt.
Missade att det var skärm med i det paketet! Då slutar det på 11.500:-.
Ingår det grafikkort och nätverk i paketet? Jag kan inte se att det finns med.

Om jag trots allt skulle välja en bärbar - är det ett ok paket från Dell?
 

HenryB

Aktiv medlem
Missade att det var skärm med i det paketet! Då slutar det på 11.500:-.
Ingår det grafikkort och nätverk i paketet? Jag kan inte se att det finns med.

Om jag trots allt skulle välja en bärbar - är det ett ok paket från Dell?
Nätverkskort för kabel ingår. Intel HD graphics 630 är inbyggt i processorn och bör räcka gott. Om du redigerar film så kan ett grafikkort vara att överväga. Prova först.
 

Martin F

Aktiv medlem
Hej på er!

Är själv i processen med att köpa ny dator. Jag kör en hel del PS, LR och panoramabilder på upp till 1Gb filstorlek (TIFF) samt mycket astrofotoprogram som kör processortunga beräkningar för brusreducering mm.

Jag har landat i att kosta på mig en i7-8700K och ASUS Prime Z370-A men resten är lite svårare. Min budget ligger på ca 15 tusen exkl skärm och med en 250Gb SSD ocg 6Tb snurrdisk så får jag inte ihop till 32 Gb RAM även om jag skulle vilja. Jag hade tänkt köra ett GTX 1050 2Gb grafikkort men det kanske är bortkastade pengar för mina ändamål?

Skulle jag klara att köra LR och PS utan externt grafikkort och satsa på 32 Gb RAM istället, trots att det är ap-dyrt just nu? Jag sitter i dagsläget med 8 Gb så 16 känns ju lite klent :)

Kan man kombinera 2*8+2*16 Gb RAM eller måste det vara lika stora moduler?
 

PerK

Aktiv medlem
Lagom är bäst

Har nyligen köpt ny stationär, en HP. (Har tidigare haft två Acer som båda gått sönder efter tre år....) Har en 42mpix kamera och kör okomprimerad RAW = mycket data.
- Har 32GB RAM, men ser att jag aldrig använder mer än 12 GB
- Valde en i5 processor, men ser vid analys att i7 skulle varit bättre.
- SSD är bra för programvaran, har 256 MB men 128 skulle räcka.
- Bilderna ligger på andra, vanliga, disken. Provade ha dem på SSD:n men ingen större tidsskillnad.
Bildskärmen är viktig! Har en Benq 2700. MYCKET bra! När jag hårdvarukalibrerat ger den mer är Adobe RGB färgrymd. Färgerna är mycket korrekta och kontrasten toppen. Bildkvalitet som dom dubbelt så dyra Eizo och NEC men till halva priset (nästan). Enormt bra för både redigering och visning.

Kolla på Prisjakt efter bästa priser när du vet din spec. Med mina rekommendationer blir det mer än 15000 tyvärr.
 

EJM68

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köra ett GTX 1050 2Gb grafikkort men det kanske är bortkastade pengar för mina ändamål?
Enligt några andra trådar behövs Nvida Quadro för att få ut 30 bitars färgdjup ur Photoshop förutsatt att skärmen också har stöd för det.
Om din skärm inte har stöd för 30 bitar (3x 10) färgdjup bör Intels inbyggda GPU vara tillräckligt bra och då kan du strunta i ett extra grafikkort.
Om du tycker behovet av ett bättre grafikkort finns kan du köpa ett senare.
 

HenryB

Aktiv medlem
Hej på er!

Är själv i processen med att köpa ny dator. Jag kör en hel del PS, LR och panoramabilder på upp till 1Gb filstorlek (TIFF) samt mycket astrofotoprogram som kör processortunga beräkningar för brusreducering mm.

Jag har landat i att kosta på mig en i7-8700K och ASUS Prime Z370-A men resten är lite svårare. Min budget ligger på ca 15 tusen exkl skärm och med en 250Gb SSD ocg 6Tb snurrdisk så får jag inte ihop till 32 Gb RAM även om jag skulle vilja. Jag hade tänkt köra ett GTX 1050 2Gb grafikkort men det kanske är bortkastade pengar för mina ändamål?

Skulle jag klara att köra LR och PS utan externt grafikkort och satsa på 32 Gb RAM istället, trots att det är ap-dyrt just nu? Jag sitter i dagsläget med 8 Gb så 16 känns ju lite klent :)

Kan man kombinera 2*8+2*16 Gb RAM eller måste det vara lika stora moduler?
Inget problem att få med det i den kundvagn jag länkade till och landa på ~15k. Skippa grafikkort och kör med det inbyggda. Uppstår behov senare kan du köpa då. Du kan också nöja dig med 2*8gb och köpa mer sen när minnen förhoppningsvis blir billigare. Men blanda inte minnesmoduler och tillverkare, det är ett lotteri. Dom arbetar parvis för bästa prestanda.
 

Martin F

Aktiv medlem
Har nyligen köpt ny stationär, en HP. (Har tidigare haft två Acer som båda gått sönder efter tre år....) Har en 42mpix kamera och kör okomprimerad RAW = mycket data.
- Har 32GB RAM, men ser att jag aldrig använder mer än 12 GB
- Valde en i5 processor, men ser vid analys att i7 skulle varit bättre.
- SSD är bra för programvaran, har 256 MB men 128 skulle räcka.
- Bilderna ligger på andra, vanliga, disken. Provade ha dem på SSD:n men ingen större tidsskillnad.
Bildskärmen är viktig! Har en Benq 2700. MYCKET bra! När jag hårdvarukalibrerat ger den mer är Adobe RGB färgrymd. Färgerna är mycket korrekta och kontrasten toppen. Bildkvalitet som dom dubbelt så dyra Eizo och NEC men till halva priset (nästan). Enormt bra för både redigering och visning.

Kolla på Prisjakt efter bästa priser när du vet din spec. Med mina rekommendationer blir det mer än 15000 tyvärr.
Tack, bra input där! Då känns det som att jag är hyfsat rätt ute ändå med en nyare i7 och 16Gb minne.
Skärm beställde jag igår, en Dell UP2716D. Ska klara 100% av AdobeRGB.
 

Martin F

Aktiv medlem
Inget problem att få med det i den kundvagn jag länkade till och landa på ~15k. Skippa grafikkort och kör med det inbyggda. Uppstår behov senare kan du köpa då. Du kan också nöja dig med 2*8gb och köpa mer sen när minnen förhoppningsvis blir billigare. Men blanda inte minnesmoduler och tillverkare, det är ett lotteri. Dom arbetar parvis för bästa prestanda.
Det lutar åt att jag gör precis så, hoppar över grafikkort. Jag har valt följande
i7-8700K
Asus Prime Z370-A
2*8 Gb 2666 MHz Corsair RAM (blev rekommenderade dessa till mitt moderkort)
500 Gb Samsung EVO 860 (960 är för dyr för vad jag tror att den extra nyttan är)
6 Tb WD Red (för lagring)
Gold-klassat nätagg på 650W
Fractal Design R5 chassi
mm.

Landar på strax över 15.

Jag har kollat mina prestandasiffror när jag kör min normala användning och det är betydligt oftare CPU som bottnar ur och ligger på 80-90%
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Kan man kombinera 2*8+2*16 Gb RAM eller måste det vara lika stora moduler?
Kör på samma moduler...

Jag uppgraderade vid årsskiftet till något liknande som du nämner (8700K samt Asus moderkortet), dock med ett groteskt overkill-kort för ändamålet (1080ti). Men tänkte att det säkert blir bra om man tar paus och spelar harpan :)

Jag har 16 GB Corsair Vengeance LPX minnen och en Samsung 960 EVO. Datorn är - kort sagt - riktigt jäkla apsnabb och jag har inga känningar av för lite RAM så länge jag inte sitter med många och feta filer från 5DS i Photoshop samtidigt och meckar i lager...

Glöm inte att beställa en fetare processorkylare...
 

Martin F

Aktiv medlem
Kör på samma moduler...

Jag uppgraderade vid årsskiftet till något liknande som du nämner (8700K samt Asus moderkortet), dock med ett groteskt overkill-kort för ändamålet (1080ti). Men tänkte att det säkert blir bra om man tar paus och spelar harpan :)

Jag har 16 GB Corsair Vengeance LPX minnen och en Samsung 960 EVO. Datorn är - kort sagt - riktigt jäkla apsnabb och jag har inga känningar av för lite RAM så länge jag inte sitter med många och feta filer från 5DS i Photoshop samtidigt och meckar i lager...

Glöm inte att beställa en fetare processorkylare...
Det är de minnen jag valt. Jag kör troligen på be quiet Pure Rock som kylare. Tyngre än så går inte att få monterat om datorn ska skickas. Den ska räcka enligt Inets support, som jag pratat med.
 
ANNONS