Annons

Hur gör man en bra fotbollsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fotboll, en sport med fart, kraft och spänning. Men ack så svår att återberätta i stillbilder. Frusna ögonblick av en ständig rörelse. Hur fångar man en perfekt pass? Hur kan man visualisera lagets dialog och samverkan? Och så vidare.

En sak är hur bilderna kan visualisera farten - eller inte. En spelare som springer, men på bilden har en fot i marken, ser nästan ut att sitta fast. Rörelsen blir lika fryst som bilden. Men om båda fötterna är i luften blir intrycket ett annat.

Det finns många fler aspekter av bra fotbollsbilder. Vad är era erfarenheter och tankar?
 

Bilagor

acke

Avslutat medlemskap
Kul ämne!

Javisst blir det mer action i bilden om man fryser spelare i luften. Det får gärna stänka lite svett också.

Ett annat sätt är att experimentera med panorering och långa slutartider för att ge intryck av rörelse. Det kräver dock övning och lite tur att få till. 19 av 20 panoreringsbilder brukar gå direkt i papperskorgen.

Tyvärr har jag sällan plåtat fotboll, så jag har inga bildexempel.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ett vanligt kännetecken för publicerade proffsbilder är t ex att det är bilder där spelarna har diverse olika ansiktsuttyck, gör gester, är i "närstrid" eller att tränaren fått en halv hjärnblödning och är asförbannad på något och gestikulerar vilt och ser förbannad ut etc.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fota inte bara en spelare utan fota dom i sammanhang där action händer.
Fler bilder/s möjliggör att du fångar ansiktsuttryck och händelsen där det ser bäst ut.
Försöker fota med så kort skärpedjup som möjligt och ha relativ kort slutartid ändå. Typ 1/320-1/500s. Fryser det mesta av rörelsen utom eventuellt armar, ben och boll. På det sättet upplever jag att man får mer känsla av action.
 

acke

Avslutat medlemskap
Regnväder är idealiskt om man vill illustrera kämpande fotbollsspelare, förutsatt att man är utrustad för att klara blötan. Blöta och leriga spelare brukar göra sig bra på bild. :)
 

juckeyy

Aktiv medlem
Har bara fotat fotboll en gång så kan nog inte bidra så mycket med erfarenheter men rent generellt som några nämnt ovan, olika gester/grimaser av spelarna bidrar mycket till en bra bild. En bild rent bakifrån när någon springer ger ju inte direkt så mycket, men samma bild från sidan där man kan se löpsteget, fokuset och målmedvetenheten, gör väldigt mycket. Nedan är 3 bilder från första gången jag fota fotboll, inga superbilder men ändå okej.

Tar gärna kritik på dessa också!
 

Bilagor

acke

Avslutat medlemskap
Om jag plåtade fotboll så skulle jag försöka hitta annorlunda bildvinklar och perspektiv. Jag gissar att man lätt snöar in på att plocka snäva utsnitt med långt teleobjektiv. Att ställa sig bakom mål med vidvinkligare glugg bör kunna ge något annorlunda. Eller ligga platt på marken och fota i grodperspektiv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Jag gissar att man lätt snöar in på att plocka snäva utsnitt med långt teleobjektiv. [...]
Ja jag kör mycket med snäva utsnitt. Mest för att de flesta som kollar mina fotbollsbilder gör det på telefonens lilla skärm. Det tajta utsnittet av en närstudie är största skillnaden på mina bilder och de andra föräldrarnas bilder som är tagna med mobilen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om jag plåtade fotboll så skulle jag försöka hitta annorlunda bildvinklar och perspektiv. [...].
Alla professionella fotbollsfotografer jag sett sitter på en liten campingstol. Ibland har de också riggat en fjärrstyrd kamera bakom mål,
Själv sitter hag oftast direkt på marken. Det blir lite mer kraft i bilderna så jämfört med om jag står upp.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Regnväder är idealiskt om man vill illustrera kämpande fotbollsspelare, förutsatt att man är utrustad för att klara blötan. Blöta och leriga spelare brukar göra sig bra på bild. :)
Själva regnet är svårt att fånga så att känslan förmedlas tycker jag. Kort slutartid ger en massa stillastående prickar (regndropparna). Man kanske borde prova med längre slutartid.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja visst är det så!
Bifogat exempel, påkallat lång slutartid beroende på dålig belysning och äldre kamera med max ISO på 6400.
Dagens fotbollsbilder på tidningarnas sportsidor är ofta intetsägande och fantasilösa, tycker jag. Hur ofta ser man exempelvis bilder med rörelseoskärpa, liknande den du visar ovan?
 

acke

Avslutat medlemskap
Om man fotograferar en match med fotbollsspelare "in action", måste då bollen alltid synas i bild? Kan det bli en bra bild utan boll?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om man fotograferar en match med fotbollsspelare "in action", måste då bollen alltid synas i bild? Kan det bli en bra bild utan boll?
Det kan det nog. Har en match varit tuff med många tjuvnyp så skulle en bild på en tröjdragning och ett frustrerat ansiktsuttryck fungera även för publicering.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Tar gärna kritik på dessa också!
Jag tycker att mittenbilden störs väldigt mycket av den röriga bakgrunden.
Den hade vunnit på ett grundare skärpedjup vilket är svårt att uppnå med tanke på ditt avstånd till spelaren och hans relativa närhet till bakgrunden.
Alternativt att du hade placerat dig på en annan plats där du hade fått annan bakgrund (som i sista bilden (vilken i och för sig också hade vunnit på ett grundare skärpedjup)).
 
Med ett alias som avslöjar min idrottsliga hemvist (Fotbollslasse) så kanske jag kan tycka och tänka lite kring detta ämne. Här på Fotosidan har jag verkligen inte laddat upp många fotbollsbilder jämfört med hur många 10 000-tals bilder jag lagt ut sedan 2010 i bildgallerier från allt från lokala serier upp till damallsvenska matcher.

  • Rent generellt vill jag förorda så låg position som möjligt bredvid fotbollsplanen.
  • Ju tajtare bilder desto bättre men inga regler utan undantag. Förstås.
  • Ansiktsuttryck är något jag jagar vid fotbollsplanen. Här gäller det dock att visa hänsyn till den man fotar, publicera med omsorg och efter noggrant övervägande.
  • Bakgrunden spelar stor roll. På hysteriskt fula stads-anläggningar är det oftast stängsel, målstolpar och annat skräp i bakgrunden vilket gör att de "goaste" fotbollsbilderna som jag har tagit är från lantligt belägna planer med björkbackar, trädridåer m.m. i bakgrunden.
  • Roliga rörelser med annorlunda kroppshållning där armar och ben spretar sticker ut ur mängden.
  • De högre serierna på herrsidan bjuder på mer atletiska och närapå akrobatiska idrottare medan damfotbollen och i fallande skala ungdoms- och barnfotbollsspelarna blir mycket mer statiska i sitt rörelsemönster. (Jag är ungdomsledare på flicksidan och högaktar damfotbollen mer än herrfotbollen, så ingen tror att jag dissar damfotbollen!)
  • Hellre regn, dis, snö, kvällssol, motljus än sommarvarma dagar mitt på dagen med spel på en värmedallrande konstgräsplan. (Det sistnämnda är nog det knepigaste jag kan tänka mig för att få till snygga fotbollsbilder.)

Numera är mina bildgallerier (oftast drygt 100 bilder per match) till hälften fyllda med action-bilder och den andra hälften är spelarbilder som jag kan tänka mig att den enskilda individen kan uppskatta. I ärlighetens namn har jag inte en aning om vad de lokala fotbollsspelarna tycker om innehållet i gallerierna. Vill man ha reaktioner på bilder får det bli via Facebook eller Instagram.

Det får bli mina 50 öre kring frågeställningen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man fotograferar en match med fotbollsspelare "in action", måste då bollen alltid synas i bild? Kan det bli en bra bild utan boll?
Det finns nog många exempel på bilder där man inte behöver ha bollen i bild. Alla målfirarbilder exempelvis. Även om jag oftast vill ha med bollen.
Men jag tycker att exempelvis denna bild funkar utan boll. Man känner ändå att den är på väg. Eller hur?
 

Bilagor

ANNONS