Annons

Resestativ, Manfrotto

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Har länge funderat att skaffa en helt OK resestativ...efter lite letande hade bestämt mig för Manfrotto Beefree... nu fick jag e-post att man hade kampanj på Beefree, dvs man får JOBY GORILLAPOD 5K STAND ...

https://www.manfrotto.us/special-offers/free-joby-gorillapod-5k?utm_source=bm23&utm_medium=email&utm_term=Image+-+Free+Video+Bag!&utm_content=Manfrotto+Our+Best+Offers+for+July&utm_campaign=+Special+Offer:+Manfrotto+July+2018&_bta_tid=156739564921392162007890737831788798185432140797120523413481554053913928235476107144755964011937442053&_bta_c=dvus8j15i39wedjp74zac31kzkljb

Om man växlar till svensk sida finns inte denna erbjudande?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har länge funderat att skaffa en helt OK resestativ...efter lite letande hade bestämt mig för Manfrotto Beefree... nu fick jag e-post att man hade kampanj på Beefree, dvs man får JOBY GORILLAPOD 5K STAND ...

https://www.manfrotto.us/special-offers/free-joby-gorillapod-5k?utm_source=bm23&utm_medium=email&utm_term=Image+-+Free+Video+Bag!&utm_content=Manfrotto+Our+Best+Offers+for+July&utm_campaign=+Special+Offer:+Manfrotto+July+2018&_bta_tid=156739564921392162007890737831788798185432140797120523413481554053913928235476107144755964011937442053&_bta_c=dvus8j15i39wedjp74zac31kzkljb

Om man växlar till svensk sida finns inte denna erbjudande?
Förefaller vara ett erbjudande på en amerikansk sida, dvs , erbjudandet gäller bara "over there", som jag tolkar det.
 

smislo

Aktiv medlem
Tack Karin...bordsstativ vill jag inte ha, det har jag bestämt...det andre känns lite för klen med bara 130cm i höjd...jag ska titta lite närmare på några andra stativ från Manfrotto, har SC i Malmö...
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Köp inte manfrotto. Jag har fått dåliga vibbar från dem. De har egen standard på snabbplattor, mycket plast och känns väldigt dyra för vad du får. 3 legged thing eller Benro skulle jag säga är två betydligt bättre företag o köpa ifrån. Gitzo finns självklart med men är dyrt som stryk. Men jag skulle hålla mig borta ifrån manfrotto, jag är jävligt skeptisk till deras grejer. Minns det ifrån när jag själv letade stativ.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Köp inte manfrotto.
Instämmer till fullo ! Mitt senaste inköp av ett (väldigt lätt) resestativ blev Sirui T-024X. Kostade inte gratis, men väger strax under 1 kg, (med kulled). Klarar (enligt spec.) upp till 6 kg, men jag kommer nog inte hänga på mer än max 2 kg. Väldigt lätt som sagt, och stabilitet därefter, men bättre ett stativ (som är lätt), än inget stativ...
 

snap01

Aktiv medlem
ok jag kör samma kamera fuji o använder faktiskt ett ännu mindre sirui stativ väger typ 1 kg. Ser likadan ut som den du visar i länken. Den funkar men har sina begränsningar o det är höjden. Sedan är du tvungen att använda trådutlösare för att få garanterat skarpa bilder. https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012420212/sirui/stativkit-med-t-005kx-aluminium-c-10s-kulled

fördel med det lilla stativet är att det är pyttelitet o funkar om du kan tänka dig att jobba knästående typ på 70 cm höjd. Annars ett bra stativ som är gitzo klass o som är större samma size som sirui är Benro kolfiber väger 1,6 kg bra arbetshöjd. Det är detta stativ påminner mycket om mitt gitzo kolfiber för 8500kr.
http://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Stativ___Kulleder/Fotostativ_utan_huvud/Benro_stativ_TMA28A_Mach3?id=52TMA28A

Gå in o kolla på olika storlekar på stativ, jag har rätt många stativ ibland känner jag bara för att ta med ett litet o kör man trådutlösare o lätta kameror som fuji, så funkar det oftast.

Jag tycker att benro har bättre känsla i skruvvreden än siru men bägge funkar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack Karin...bordsstativ vill jag inte ha, det har jag bestämt...det andre känns lite för klen med bara 130cm i höjd...jag ska titta lite närmare på några andra stativ från Manfrotto, har SC i Malmö...
Allt beror på hur portabel du vill vara och i vilken miljö du ska fota i.
Jag har Sirui k025x som väger in sig på 800g inkl kulhuvudet och är 30cm i transportläge och max 130cm arbetshöjd.
Den klarar 4kg vikt (kulhuvudet klarar 6kg).
På den körde jag A7R3 ihop med 70-200/4 och körde Pixelshift med lite kortare slutartider.

Helt suveränt att ta med sig på mindre seriösa fotoresor (typ semester med familj odyl) än min mer stabilare resestativ som är i kolfiber och väger 1.4 kg utan kulhuvudet och är 50cm i transportläge.
Om man är äkta vandrare och räknar varje grupp så finns sirui i kolfiberversion och väger då endast 700g istället för 800g. Men då är det mer än dubbla priset.

/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Allt beror på hur portabel du vill vara och i vilken miljö du ska fota i.
Jag har Sirui k025x /Stefan
Vad man inte bör glömma bort i sammanhanget är att mittpelaren på det stativet du hänvisar till, inte går att fälla ner, bara skruva loss (sedan kan man fästa stativhuvudet direkt på stativet, s a s), en klar nackdel kan jag tycka.

Men visst, det stativ jag rekommenderade kostar dubbelt, kan fås (jag fick i vart fall), för ~500 :- lägre pris på Amazon, än i Sverige. Jag betalade (inkl.frakt och skatter), = ~2 000 :-
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad man inte bör glömma bort i sammanhanget är att mittpelaren på det stativet du hänvisar till, inte går att fälla ner, bara skruva loss (sedan kan man fästa stativhuvudet direkt på stativet, s a s), en klar nackdel kan jag tycka.
Hur menar du att det är en nackdel? Tror en del uppskattar att man sätter kulhuvudet direkt på stativet. De stabilaste stativen har ingen mittpelare utan kulhuvudet fästes direkt på. Jag har inte tyckt att det varit en nackdel trots mina andra stativ har mittpelare som går att skjuta upp och ner.

/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur menar du att det är en nackdel?
I det här specifika fallet blir stativet betydligt kortare om man tar bort mittpelaren, och det är väl lågt nog (kan jag tycka). Dessutom kan man inte justera höjden på mittpelaren, utan det finns bara två lägen; Av eller på.
De stabilaste stativen har ingen mittpelare utan kulhuvudet fästes direkt på.
/Stefan
Är väl medveten om det, men då talar vi om stativ som är betydligt högre från början, än de vi talar om här, antar jag ?
 
ANNONS