Annons

Imac

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att köpa en Imac, är det någon som har erfarenhet och hur mycket ska man kosta på sig när det gäller processorn 2,3, 3,0 el 3,4 GHz, hårddisk 1 eller 2 TB med konfigurering fusion drive eller ssd på 256 el 512 GB ?

Jag har ca 35 000 bilder o använder både Macs program bilder o Lightroom.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Tänk på att det ryktas om att en ny version av iMac dyker upp snart. Kan vara värt att vänta och se vad som presenteras.
Mvh
Fredrik
 
Ok Frekeman , jo den som nu finns har väl några år på nacken, kan säkert vara idé att vänta, tack för tipset.

Budget frågar Per, tja jag vill köpa en bra dator för bilder till rimlig kostnad, dvs ok att lägga en peng om det motsvarar behoven och vad jag har användning för, jag vill inte betala för superprestanda som jag inte använder.

Jag hade tänkt mig en Imac egentligen just för bilder och jag är mest intresserad av 21,5 tums skärmen men sen finns det ju massor av tillval och det är då problemen kommer. Säkerligen ungefär samma tillval på den Imac som finns på Apples hemsida men antagligen samma på den som kommer att komma.

Har lite svårt att förstår skillnaden i just bildbehandling med 2,3, 3,0 och 3,4 GHz processor, skillnad 3 tusen. Kan tänka mig att för enbart bildbehandling spelar processorn inte så stor roll.

Sen blir det tillval minne 8, 16 resp 32 GB, jag antar att bara för bilder räcker det med 8 och kör man andra program o film så kanske man ska ha större minne.

Sedan har vi tredje valet och det är lagring 1 TB på fusion drive men sen blir det tillägg för 256 GB ssd, 512 GB ssd el 1 TB ssd och sistnämnda innebär ett tillägg på 7 700 kr.

Det här låter som när man ska köpa bil, hyfsat grundpris men sen tillägg för det mesta. Ja det blir till att fundera lite på det här men jag är tacksam för alla tips.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Har lite svårt att förstår skillnaden i just bildbehandling med 2,3, 3,0 och 3,4 GHz processor, skillnad 3 tusen. Kan tänka mig att för enbart bildbehandling spelar processorn inte så stor roll.
Grundmodellen på 2,3 GHz är den minst prisvärda av dagens Imacar. Det är bara 27-tummarna som du kan installera RAM på egen hand. På 21,5-modellerna måste du konfigurera allt som du vill ha dem direkt vid köp. Nya modeller lär som sagt vara på gång.
 

BeBest

Aktiv medlem
Jag tror du med tiden fortfarande vill ha bästa möjliga bildskärm och bästa möjliga kapacitet beträffande internminne och processor eftersom det som idag är bäst är tämligen genomsnittligt om något år. Då känns det bra att veta att det verktyg man sitter vid fortfarande duger till allt det man vill få utfört då.
Bildredigeringsprogrammen blir mer kapabla och kräver för varje år mer utrymme och hastighet. Så det du tycker du kanske klarar dig med idag kan bli en irriterande bromskloss om 3 år.
Beträffande lagring håller jag med om SSD och komplettering med snabb och rymlig extern disk, samt även mollagring vilket medger att du lätt kan visa dina alster på andra ställen än hemma med hjälp av något bärbart komplement.
Imac har inte så stora möjligheter att uppdatera hårdvaran när datorn väl är köpt så man får försöka föreställa sig hur länge man står ut med den och vilka behov man kommer att få under tiden. Dessa framtida krav måste man ta höjd för redan vid inköpet.
Då jag köpte min Imac för 4 år sedan hade jag inte möjlighet att välja annat än snikmodellen och den fungerar bra än men det det finns stunder då jag tycker skon känns trång numera. Datorn gör sitt jobb och får fortsätta något år till men dagens uppgifter kräver mer än vad motsvarande gjorde 2014.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har lite svårt att förstår skillnaden i just bildbehandling med 2,3, 3,0 och 3,4 GHz processor, skillnad 3 tusen. Kan tänka mig att för enbart bildbehandling spelar processorn inte så stor roll.

Sen blir det tillval minne 8, 16 resp 32 GB, jag antar att bara för bilder räcker det med 8 och kör man andra program o film så kanske man ska ha större minne.

Sedan har vi tredje valet och det är lagring 1 TB på fusion drive men sen blir det tillägg för 256 GB ssd, 512 GB ssd el 1 TB ssd och sistnämnda innebär ett tillägg på 7 700 kr.
Tvärtom. I alla fall för Lightroom.
Är det nåt man skall mata det programmet med så är det en snabb processor.

Glöm 8, jag hade utan tvekan valt 32.

Har väl inte så mycket att tillföra för diskar men jag har en synpunkt o en sanning.
Hur mycket disk du än köper så kommer man till ögonblicket när disken är full.
Min synpunkt är att man skall ha sina bilder på en dedikerad disk/ar för bara det. Den har man backup på.
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Imac, är det någon som har erfarenhet och hur mycket ska man kosta på sig när det gäller processorn 2,3, 3,0 el 3,4 GHz, hårddisk 1 eller 2 TB med konfigurering fusion drive eller ssd på 256 el 512 GB ?

Jag har ca 35 000 bilder o använder både Macs program bilder o Lightroom.
Det är alltid trevligt med en snabb CPU men det är inte totalt avgörande för upplevelsen. Tillräckligt med minne är viktigare, annars blir datorn trist och svarar sämre. Inte under 16 GB, då fungerar både stillbilds- och videoredigering.

Hur stor disken är spelar ingen roll, den kommer ändå att vara för liten efter ett tag. Det enda som fungerar är att lagra bilder och video utanför på lösa diskar eller allra bäst i NAS. 512 SSD tycker jag är den bästa kompromissen och det har aldrig begränsat mig? Fusion drive har jag svårt att tro på, skulle inte välja det själv.

Apple är väldigt duktiga på att ta betalt på allt som inte är grundmodeller. Men det är svårt att göra något åt. Man kan knappast ändra på något själv i efterhand, skärmarna är fastlimmade på modeller från 2012 och framåt, att stoppa i minnen efteråt innebär att nästan allt måste rivas ut ur chassit, i varje fall på 21.5", att gräva i datorn själv bryter säkert garantin?

På iMac Pro som är 27" finns ingen lucka för att ändra på minnen själv till skillnad från iMac 27", kan ha att göra med den mer avancerade kylningen. Kanske blir verklighet även på de ryktade nya modellerna?

Har själv funderingar på något nyare än jag har nu då jag vill komma åt Retinaskärmen, större än 21.5" har jag inte plats för. Letar man efter begagnat är det väldigt sällsynt med 21.5" modeller som har mer än 8 GB minne, och då är det inte intressant.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa en Imac, är det någon som har erfarenhet och hur mycket ska man kosta på sig när det gäller processorn 2,3, 3,0 el 3,4 GHz, hårddisk 1 eller 2 TB med konfigurering fusion drive eller ssd på 256 el 512 GB ?

Jag har ca 35 000 bilder o använder både Macs program bilder o Lightroom.
Jag har en Imac som har några år på nacken med 16 Gb internminne (27 tums) och med en Fusiondrive disk som är rapp och fungerar kanonbra, kopplat till en Time Capsule för säkerhetskopiering. Det har inte varit några som helst problem med grejerna under åren. Bildredigerar mest i Capture One och Fotoshop med RAW-filer.

Jag har för mig att min dator var en "mellanprocessor-modell" när det begav sig. Idag är ju allt bättre och en mellanmodell med lite mer minne än levererat, så är saken biff. Min dator kommer bytas framöver, men idag har jag inga som helst problem med prestandan.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har en Imac som har några år på nacken med 16 Gb internminne (27 tums) och med en Fusiondrive disk som är rapp och fungerar kanonbra, kopplat till en Time Capsule för säkerhetskopiering. Det har inte varit några som helst problem med grejerna under åren. Bildredigerar mest i Capture One och Fotoshop med RAW-filer.

Jag har för mig att min dator var en "mellanprocessor-modell" när det begav sig. Idag är ju allt bättre och en mellanmodell med lite mer minne än levererat, så är saken biff. Min dator kommer bytas framöver, men idag har jag inga som helst problem med prestandan.
Har faktiskt varit ganska små och marginella förbättringar av CPU:erna de senaste åren. Inte alls så stora som man kan inbilla sig. Skulle misstänka att din processor är helt OK även med moderna mått mätt. 16 GB RAM är också väldigt bra och helt OK för de flesta typerna av bildredigering.

Den största uppgraderingen man kan göra är att byta ut en dator med Fusion Drive (som är en SSD-disk och mekanisk HD i samma enhet) till en dator med en modern renodlad och snabbare m2 PCI-X-baserad SSD. Kan snabba upp arbetsflödet påtagligt. Stora SSD är dock fortfarande rätt dyra (speciellt hos Apple).
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Har faktiskt varit ganska små och marginella förbättringar av CPU:erna de senaste åren. Inte alls så stora som man kan inbilla sig. Skulle misstänka att din processor är helt OK även med moderna mått mätt. 16 GB RAM är också väldigt bra och helt OK för de flesta typerna av bildredigering.

Den största uppgraderingen man kan göra är att byta ut en dator med Fusion Drive (som är en SSD-disk och mekanisk HD i samma enhet) till en dator med en modern renodlad och snabbare m2 PCI-X-baserad SSD. Kan snabba upp arbetsflödet påtagligt. Stora SSD är dock fortfarande rätt dyra (speciellt hos Apple).
Jag har testat en ny Imac med detta. Skillnaden mellan en Fusiondrive och att kanske lägga 7.000 kr extra är inte vettigt tycker jag. Dessa kombi-diskar fungerar utmärkt och är snabba - i praktiken. Det är i huvudsak SSD-delen som jobbar. Den stora uppgraderingen för en stillbildsfotograf är ju skärmarna, som är ännu bättre på de nya modellerna.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har testat en ny Imac med detta. Skillnaden mellan en Fusiondrive och att kanske lägga 7.000 kr extra är inte vettigt tycker jag. Dessa kombi-diskar fungerar utmärkt och är snabba - i praktiken. Det är i huvudsak SSD-delen som jobbar. Den stora uppgraderingen för en stillbildsfotograf är ju skärmarna, som är ännu bättre på de nya modellerna.
Jo, Apple tar, tyvärr, rätt mycket mer betalt för rena SSD än andra tillverkare. Blir inte riktigt så prisvärt då kan jag hålla med om (om man inte kan byta utan Apples inblandning).

Skärmen ser jag inte som en stor sak att uppgradera till (då man oftast ändå kör med en extern hårdvarukalibrerbar skärm oavsett).

Så kör du vidare på din nuvarande iMac med "gott samvete"! 🙂
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jo, Apple tar, tyvärr, rätt mycket mer betalt för rena SSD än andra tillverkare. Blir inte riktigt så prisvärt då kan jag hålla med om (om man inte kan byta utan Apples inblandning).

Skärmen ser jag inte som en stor sak att uppgradera till (då man oftast ändå kör med en extern hårdvarukalibrerbar skärm oavsett).

Så kör du vidare på din nuvarande iMac med "gott samvete"! 🙂
Vilken Imac använder du?
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag kör fortfarande en mid 2010 27” som på den tiden var toppmodellen och upplever den som helt OK till Lightroom och Photoshop av senaste modellen. 1080p i Premiere funkar också hyfsat. 4K får den kämpa med. Då är minnet maxat till 16Gb och en SSD installerad på den tomma SATAn. Tycker ändå att det var mycket dator för pengarna då den gär sitt jobb 8 år senare. Har också en 21.5” från 2014 som var instegsmodell. Den känns faktiskt inte lika rapp. Min lärdom är att tänker du använda en Mac länge, maxa processor, RAM och grafikkort.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kör fortfarande en mid 2010 27” som på den tiden var toppmodellen och upplever den som helt OK till Lightroom och Photoshop av senaste modellen. 1080p i Premiere funkar också hyfsat. 4K får den kämpa med. Då är minnet maxat till 16Gb och en SSD installerad på den tomma SATAn. Tycker ändå att det var mycket dator för pengarna då den gär sitt jobb 8 år senare. Har också en 21.5” från 2014 som var instegsmodell. Den känns faktiskt inte lika rapp. Min lärdom är att tänker du använda en Mac länge, maxa processor, RAM och grafikkort.
Håller med i det mesta, men skulle skippat att satsa på grafikkort (begränsad nytta) och istället snabbast och störst SSD (mer nytta när man browsar och läser mycket bilder).
 

t595sp

Aktiv medlem
Jag kör också med en gammal iMac 27" mid 2011. 16 Gb Ram, I5 på 3,1 Ghz, 1Tb snurrdisk samt en 512Gb SSD (i stället för den optiska driven). Funkar fortfarande väldigt bra för bildredigering och videoredigering upp till full HD. Kör Affinity Photo och Da Vinchi Resolve 15 utan större problem.

Nu har ju iMac mid 2011 och äldre gått ur tiden med support för nyare os så på sikt får man nog skaffa en nyare maskin. Men man blir ändå lite positivt överraskad att dessa gamla maskiner fortfarande hänger med så pass bra i praktiken för normala göromål.
 
ANNONS