Annons

Skärpa på månen i fuktig luft..

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
..ska man inte räkna med.
Tyckte nymånen hade trevligt orange färg ikväll och tänkte få med lite snygga kratrar i skuggkanten.
Det visade sig hopplöst att få någon skärpa då färgen troligast berodde på att luften är väldigt fuktig så det var nog för mycket "daller" i vägen.
Använde 70-200 (VR avslagen) på stativ och 1,4 teleförlängare (=280mm), som vanligen inte påverkar skärpan nämnvärt. 1/80s, f6,3, ISO400.
 

Bilagor

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
..ska man inte räkna med.
Tyckte nymånen hade trevligt orange färg ikväll och tänkte få med lite snygga kratrar i skuggkanten.
Det visade sig hopplöst att få någon skärpa då färgen troligast berodde på att luften är väldigt fuktig så det var nog för mycket "daller" i vägen.
Använde 70-200 (VR avslagen) på stativ och 1,4 teleförlängare (=280mm), som vanligen inte påverkar skärpan nämnvärt. 1/80s, f6,3, ISO400.
Tycker det är fint med en slöjad måne utan den skärpa man vanligtvis ser på många bilder. Härlig färg och skön stämning...

Ännu en "fuktig" månbild, Iso 1000, 1/30s f5
 

Bilagor

torbeno

Aktiv medlem
..ska man inte räkna med.
Tyckte nymånen hade trevligt orange färg ikväll och tänkte få med lite snygga kratrar i skuggkanten.
Det visade sig hopplöst att få någon skärpa då färgen troligast berodde på att luften är väldigt fuktig så det var nog för mycket "daller" i vägen.
Använde 70-200 (VR avslagen) på stativ och 1,4 teleförlängare (=280mm), som vanligen inte påverkar skärpan nämnvärt. 1/80s, f6,3, ISO400.
Jag fick samma bekymmer som du, slet mitt hår testade olika inställningar men då var jag alltså inte ensam om att misslyckas. För ögat var månen så snygg så.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Japp, stackning är när man slår ihop flera bilder till en. Det är brukligt att göra det när man fotar med längre brännvidder på större avstånd och särskilt när man riktar kameran mot universum.

/stefan
 
ANNONS