Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgbyte ljusskylt Photoshop - nybörjarfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blander

Aktiv medlem
På mitt jobb finns en stor ljusskylt på väggen med företagets logga. Den ska vara klart röd, men blir alltid gul när man fotograferar den. Vad värre är, det är stört omöjligt att få den röd i Photoshop. Har testat färgersättningspensel samt nytt lager nyans/mättnad. Som bäst lyckas jag göra skylten rosa, trots att jag väljer 100% rött som ny färg. Vad gör jag för fel? Nog måste man väl kunna dra på en helt ny färg, som inte påverkas av den bakom?
 

Mats G

Aktiv medlem
På mitt jobb finns en stor ljusskylt på väggen med företagets logga. Den ska vara klart röd, men blir alltid gul när man fotograferar den. Vad värre är, det är stört omöjligt att få den röd i Photoshop. Har testat färgersättningspensel samt nytt lager nyans/mättnad. Som bäst lyckas jag göra skylten rosa, trots att jag väljer 100% rött som ny färg. Vad gör jag för fel? Nog måste man väl kunna dra på en helt ny färg, som inte påverkas av den bakom?
Det kan man säkert göra på många sätt. Att det blev rosa kan bero på att ljusheten var hög. Ljus röd är rosa.
Gör en markering på texten, sedan kan du via "nyans mättnad" välja "färga" (en liten kryssruta) sedan är det bara dra i spakarna!
 

Blander

Aktiv medlem
Det kan man säkert göra på många sätt. Att det blev rosa kan bero på att ljusheten var hög. Ljus röd är rosa.
Gör en markering på texten, sedan kan du via "nyans mättnad" välja "färga" (en liten kryssruta) sedan är det bara dra i spakarna!
Nja, det är nåt skumt. Gör som du beskriver, ljushet 0. Men får inte till rejält rött. Överhuvudtaget beter sig nyansreglaget märkligt. Har jag det på grönt, då blir det en ljusröd färg på ljusskylten. Drag jag det längst till vänster till rött, blir ljusskylten blå.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ibland hjälper det att dra ner högdagrar för att få en riktigare röd. Man kan också i kurvan (den som brukar vara ett S) att enbart välja justering av rött och dra i kurvan
 

Mats G

Aktiv medlem
Nja, det är nåt skumt. Gör som du beskriver, ljushet 0. Men får inte till rejält rött. Överhuvudtaget beter sig nyansreglaget märkligt. Har jag det på grönt, då blir det en ljusröd färg på ljusskylten. Drag jag det längst till vänster till rött, blir ljusskylten blå.
Nja, du har nog inte gjort som jag föreslagit...
Har du valt "färga" så blir det svart om du väljer ljushet 0, "rött" är typ vid ljushet 40, mättnad typ max.
 

Blander

Aktiv medlem
Har fortsatt experimentera, nu med ersättningspenseln. Problemet med den är att jag inte lyckas täcka bakgrundsfärgen helt. Vill ersätta ljusgult sken med klarrött, men resultatet blir rosa.
 
ANNONS