Annons

Meteoritexplosion på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

To

Medlem
Hej! Var ute fotade när jag plötsligt se en större meteoritexplosin. Jag fick en hygglig bild på den, och bilden har nu blivit publicerade i en dagstidning.
Nu har har en forskare hört av sig och vill ha bilden till en konferens i Canada samt publicering på en webbsida. Han säger att de inte ha möjlighet att betala för bilden.

Hur skulle ni göra? Vilket prisförslag skulle vara lämpligt?
 

Highweiss

Aktiv medlem
Har inga råd angående priset - kan vara lite svårt att förhandla om han sagt att han inte har möjlighet att betala för bilden...?

Men jag tror att jag talar för oss alla när jag säger: vi vill se bilden!!!
 

ganska

Aktiv medlem
om han verkligen inte har några pengar skulle jag nog ge honom bilden grattis tror jag!

//Mvh Viktor (som också vill se bilden)
 

ormestad

Aktiv medlem
OK, intressant! Hörde du nåt?

Måste erkänna att jag är lite besviken, hade nog väntat mig lite mer ragnarök... Men jag har väl sett för mycket på film! ;)
 

petervis

Aktiv medlem
Tommy_bl skrev:
Hej! Var ute fotade när jag plötsligt se en större meteoritexplosin. Jag fick en hygglig bild på den, och bilden har nu blivit publicerade i en dagstidning.
Nu har har en forskare hört av sig och vill ha bilden till en konferens i Canada samt publicering på en webbsida. Han säger att de inte ha möjlighet att betala för bilden.

Hur skulle ni göra? Vilket prisförslag skulle vara lämpligt?
....en forskare som inte har möjlighet att finansiera sin forskning är oseriös... stå på dig. och desutom så säljer fotografer ytterst sällan sina bilder utan de säljer endast visningsrätt eller bubliceringsrätt av sina alster.

ta kontakt med www.blf.se (bildleverantörernas förening) för att få råd med prissättningen.

men vänliga fotohälsningar Peter Weisheit
 
Senast ändrad:

Gatufoten

Aktiv medlem
Tommy_bl skrev:
Hej! en konferens i Canada samt publicering på en webbsida. Han säger att de inte ha möjlighet att betala för bilden.

Ja vill han inte betala så .. å andra sidan om du vill få äran att publiceras och låter dem få det gratis. Då kostar det inte ett öre för dem att ditt namn sätts ut tydligt.= där har du förhandlingsläge.

En organisation snodde en bild av mig och när jag såg det så ringde jag förstås. Men ändamålet var ju bra så vi kom överens att de fick behålla bilden förutsatt att de använde Copy med hänvining till mig, något jag nog tjänade mer på. Dels gjorde jag tydligt att de får en riktigt omfång om de sen använder bilden till något annat sammanhang
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Re: Re: Meteoritexplosion på bild

petervis skrev:
....en forskare som inte har möjlighet att finansiera sin forskning är oseriös... stå på dig. och desutom så säljer fotografer ytterst sällan sina bilder utan de säljer endast visningsrätt eller bubliceringsrätt av sina alster.
Det är lite märkligt egentligen. Så här kan det låta:

"Ja, då gör vi en broschyr som kan skickas ut om det där. Ni två kan väl skriva texten . Här är en liknande broschyr som de gjort i Oslo. Ni kan väl översätta och använda det mesta av det. Tillstånd? Ähhh, det är det ingen som märker. Sen behöver vi bilder. Vet ni några? Vi kan väl leta här förresten. JA, här är ett par bilder, de är ju färglada och fina Släng in dom, det är inte så noga, det blir så tråkigt med bara text. Ja så var det fixat. Kostnad? Ja trycket och papper går på 35 000 kr. Sen ska ni väl behöva en dag var för skrivandet det blir 10 000 för texten för det kostar det i arbetstid . Sen Gullan i växeln är ju rätt haj på det där med dator. Hon får fixa detta med texterna och bilderna till trycket. Det tar väl några timmar så släng in 5000 kr. Porto kostar 20 000. Ja, då var det klart då. vi fixar det för 70 000 kr.
Va, vill en kille ha en tusenlapp för de där bilderna? Bilder kan väl vem som helst ta
Ähh, säg att det har vi inte råd med.för budgeten är spikad nu"
 
Senast ändrad:

pial

Aktiv medlem
Re: Re: Meteoritexplosion på bild

petervis skrev:
....en forskare som inte har möjlighet att finansiera sin forskning är oseriös...
Nejdå, så behöver det VERKLIGEN inte vara. Forskare har oftast inte mycket kosing att röra sig med, bara. Låt honom använda bilden tycker jag, med ditt namn angivet såklart och inom gränser som ni kommer överens om. I alla fall till konferensen, publicering på websidan är kanske mer tveksamt med tanke på risken att bilden sprids olovligt om den finns på nätet.
 

ormestad

Aktiv medlem
Jag håller definitivt med Pia.
Inom vissa områden finns mycket pengar till anslag och inom andra områden finns det mindre, och självklart har väl inte det någonting att göra med hur seriösa forskarna är!
Dock kanske man ska tillägga att kostnaden för att köpa publikationsrättigheter till en bild ofta säkert är försvinnande liten mot de andra utgifterna i forskningsbudgeten...
Jag håller med om att det kanske skulle kunna vara vettigt att tillåta att bilden visas gratis på konferensen (självklart med ditt namn väl synligt!), men att de får betala för eventuell web/tryckpublikaiton.
 

Chano

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag är förbaskat trött på de som vill ha bilder utan att betala.
Jag har lagt mig på någon mellannivå.
De som ofta hör av sig om bilder får inget gratis längre.
Att dom sedan inte får bilder i sina tidninar skiter jag i.
Jag är inte beroende av att sälja bilder men ändå.
En viss samhörighet med de som lever på bilder känner man ju.
Jag skulle inte ha lagt ut bilden här om jag var dig.
Nu är den redan visad och mindre värd.
Det finns inga bilder på det du visar och därför skullle jag ha hållit på den.
Förr eller senare kommer dom och vill betala för att visa bilden till andra.
Försök ta bort den från den här sidan och stå på dig.
Sälj den dyrt!!
Mvh/-Anders
 

petervis

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Meteoritexplosion på bild

pial skrev:
Nejdå, så behöver det VERKLIGEN inte vara. Forskare har oftast inte mycket kosing att röra sig med, bara. Låt honom använda bilden tycker jag, med ditt namn angivet såklart och inom gränser som ni kommer överens om. I alla fall till konferensen, publicering på websidan är kanske mer tveksamt med tanke på risken att bilden sprids olovligt om den finns på nätet.
....i så fall borde Hotell,konferansverksamheter, flygbolag,resturanger, ja...name it... sponsra alla forskare som deltar på konferanser...
...varför är inte fotografer värda att få betalt för sin arbetstid och sina kostnader??
/Peter
 

ormestad

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Meteoritexplosion på bild

petervis skrev:
....i så fall borde Hotell,konferansverksamheter, flygbolag,resturanger, ja...name it... sponsra alla forskare som deltar på konferanser...
Tänk om det ändå vore så väl!
 

Chano

Aktiv medlem
Vad du än bestämmer dig för så behåll din rätt till bilden. Sätt inte ut den på nätet.
Den kan komma att bli ovärderlig i sin tid.
Mvh/-Anders
 

Jarlen

Aktiv medlem
Tommy_bl skrev:
Hej! Var ute fotade när jag plötsligt se en större meteoritexplosin. Jag fick en hygglig bild på den, och bilden har nu blivit publicerade i en dagstidning.
Nu har har en forskare hört av sig och vill ha bilden till en konferens i Canada samt publicering på en webbsida. Han säger att de inte ha möjlighet att betala för bilden.

Hur skulle ni göra? Vilket prisförslag skulle vara lämpligt?
Jag är inte sådär jätteinne på det här med att ta betalt för bilder och sånt, men däremot är jag jättenyfiken på att höra mer om tillfället då bilden togs??? Var var det någonstans, lät det nått? På vilket avstånd befann du dig uppskattningsvis? Helt otroligt häftigt tycker jag. Upplevelsen måste ha varit värt betydligt mycket mera än de eventuella inkomsterna av bilden eller?


Berätta gärna lite mer om händelsen!!

Mvh

Jalle
 
Senast ändrad:

Chano

Aktiv medlem
Berätta inget mer utan sälj din bild och berättelse.
Se bara vilken nyfikenhet som frodas här.
det är en superberättelse du har.
Ta fast den nu innan den är värdelös.
Låt andra ta kreddit av din berättelse ute i världen men ta betalt.
Tror du att han som vill ha din bild betalar för att åka till Canada och berätta. Aldrig. Han åker betalt och kommer att göra pengar på din bild och berättelse.
Mvh/-Anders
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Re: Re: Meteoritexplosion på bild

petervis skrev:
....i så fall borde Hotell,konferansverksamheter, flygbolag,resturanger, ja...name it... sponsra alla forskare som deltar på konferanser...
...varför är inte fotografer värda att få betalt för sin arbetstid och sina kostnader??
/Peter
Bästa inlägget hittills.
För det är sant; fotografiet är fortfarande tämligen värdelöst i många kretsar och ses som något man kan bjuda på, det är en ära att få visa sina bilder och att man ska visa tacksamhet över att någon överhuvudtaget är intresserad av dem.
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Vad jag såg av bilden när den låg här skulle jag vilja säga att den var tämligen värdelös i de flesta krestar utom möjligen för forskning.

Inget ont. Jag förstår att den antagligen är mycket bättre i orginalkvalite än den du la ut i tråden. Dessutom är det knappast någon dussinbild. Vilket gör den unik. All credit för den skull.

Kolla upp vad det är för en konferens. Det är ju inte säkert att det ens är någon tillställning med betalande åhörare. Det kan ju faktiskt vara så att han inte kommer att tjäna en krona till sin forskning genom att delta. Att publicera den på hemsidan kanske är onödigt men kolla upp vad det är den ska användas till egentligen. Du kanske kan göra en god gärning för vetenskapen och kanske till och med få credit för det.

Dom flesta forskare har det inte så enkelt att få anslag att räcka till. Det är visserligen bättre inom naturvetenskap än t.ex. samhällsvetenskap.

Den allra största delen av forskningen i sverige idag bedrivs inte i vinstdrivande syfte. Dess resultat kommer världen till nytta och ger i bästa fall nya anslag till dom som gjort framsteg.

Men som sagt kolla upp vad han ska ha den till. Vill han bara ha den för att den var snygg/cool skall du helt klart ta betalt för den men om den faktiskt är intressant ur rent vetenskaplig synvinkel skulle iaf jag fundera på att dela med mig.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Grattis till en helt ok bild! :)

Själv satt jag i en fiskebåt med två kompisar på jakt efter stora fiskar då vi plötsligt i ögonvrån fick se det kraftiga ljuset och vände blicken dit. Klart mäktigt! Syntes otroligt bra mot himlen fastän det var så pass ljust ute.

Ångrar bara att jag inte hade kameran i högsta hugg som du hade, jag satsade på andra hugg ;-)
 

petervis

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Meteoritexplosion på bild

Calle S skrev:
Bästa inlägget hittills.
För det är sant; fotografiet är fortfarande tämligen värdelöst i många kretsar och ses som något man kan bjuda på, det är en ära att få visa sina bilder och att man ska visa tacksamhet över att någon överhuvudtaget är intresserad av dem.
tack Calle för ditt stöd i min åsikt.
utan att gå allt för djupt i diskussioner bör det vara en tankeställare att yrkesgrupper inom Media snart inte har ett existensberättigande för att den branchen håller på att avregleras till det yttersta. igenom att "folk på väg in" jobbar gladigen gratis för uppmärksamhet, berömmelse och hoppet om framtida uppdrag.
tycker vi att det är ok så bör även andra yrkesgrupper snart göra sig beredd på att gå samma väg.
Vilket man väl knappast som konsument eller arbetstagare förväntar sig i dagens läge.
många yrkesarbetare ser till att forskarnas konferans fungerar enligt plan och önskemål.
t.ex. transportarbetare från pilot till taxiförare, städare, resturanganställda, hotellpersonal m.m.... och samtliga får av någon anledning betalt för sitt jobb....
tack för ordet.
 
ANNONS