Annons

Plåta handboll

Produkter
(logga in för att koppla)

najna

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Behöver bra råd och tips om hur jag ska lyckas ta riktigt snygga sportbilder, gäller främst handboll just nu. Har fotat ganska lite sport tidigare men tycker att det är enormt roligt. På söndag ska jag plåta en hanbollsmatch för en lokaltidning och skulle va bra om jag kunde få lite tips inför detta. Typ var man ska befinna sig kring planen, slutartider och dylikt. Ska alltså vara inomhus. Man kan knappast generalisera hur man ska fota olika sportgrenar men några små tips längs med vägen skulle uppskattas. Har en d10 med ett 75-300mm objektiv.

Tack på förhand/
Nina
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Kör på bl 5,6 eller 8 och välj ett ISO som gör att du kommer ned i snabba tider som tex 1/800sec.

Testa på plats vilka tider du får på resp ISO, säkerligen behöver du minst ISO 800.

Försök issolera situationer med zoomen där det händer saker och gärna från en position/perspektiv där läktaren är låg.

Glöm inte att bollen ofta är viktig att få med!

Undvik kanske sistuationer där det klumpar ihop sig med spelare,, förutom vid utsnitt vid straffgränsen.

Ett läckert utsnitt vid straffgränsen med boll och kanske matchvinnare i bilden är väl en bra bildidee`!


/Mvh Niclas,
 

danielstenholm

Aktiv medlem
najna skrev:
Hej alla!
Behöver bra råd och tips om hur jag ska lyckas ta riktigt snygga sportbilder, gäller främst handboll just nu. Har fotat ganska lite sport tidigare men tycker att det är enormt roligt. På söndag ska jag plåta en hanbollsmatch för en lokaltidning och skulle va bra om jag kunde få lite tips inför detta. Typ var man ska befinna sig kring planen, slutartider och dylikt. Ska alltså vara inomhus. Man kan knappast generalisera hur man ska fota olika sportgrenar men några små tips längs med vägen skulle uppskattas. Har en d10 med ett 75-300mm objektiv.

Tack på förhand/
Nina
Det är rätt svårt att plåta inomhussport eftersom det brukar vara väldigt mörkt i hallarna.
Ta ditt ljusstarkaste objektiv med dig. Skulle tro att ditt 75-300 objektiv är alldeles för ljussvagt. I nya Arena Skövde kör jag på ISO 800, F1.8 och får då ca 1/400. Då ska man komma ihåg att det är en ny hall med nya lysrör. Plåtar ibland i en äldre hall och får där betydligt sämre tider. Ca ett steg långsammare.
Så om jag ska ge några tips, ta ditt ljusstarkaste objektiv (har du inget riktigt ljusstarkt så kan jag tipsa om Canon 50/1.8 för runt 1100 kr nytt. Duger hyfsat till handboll.), ställ kameran på bländarprioritet, "Av" på exponeringsmodellsratten, och använd det ISO som behövs.
Testa att köra både ISO 1600 och ISO 3200 för att se vilken kompromiss som är bäst; snabba tider -> högre ISO -> mer brus, eller mindre brus -> lägre ISO -> långsammare tider.

Jag brukar stå vid kortlinjen, så nära målet som jag vågar.

Lycka till!

Mvh

Daniel
 

najna

Avslutat medlemskap
Tack för tipsen! Känner mig lite mer säker nu. Det gäller väl bara att öva, öva, öva!

Hare bra!
 

starnut

Aktiv medlem
Reagerade lite innan idag då jag kollade på sporten, det var någon handbollsmatch (vet inte vilken) på båda kortsidor stod ett antal fotografer alla pådundrandes med blixt rakt i ansiktet på anfallaren som kom fri, detta vid flera tillfällen. Blir säkert bättre bilder, men är det så uppskattat av spelarna?
 

Highweiss

Aktiv medlem
Ett tips - såg en bra handbollsbild här på FS som var tagen med 50/1.8! Fotografen stog snett bakom målet. Äh, hittar inte bilden nu... men nånstans på FS finns den...!
 

starnut

Aktiv medlem
...äh det finns ju bara ett antal hundra? tusen bilder på fotosidan, men nån stans här är den ;)

går ju att söka rätt bra iofs
 

ekequist

Aktiv medlem
Angående blixt på idrottevenemang är min uppfattning att det både är respektlöst mot utövarna och ger sämre bilder att använda blixt. Det är trots allt inte så att utövarna är där för att vi fotografer ska få så bra bilder som möjligt.
Av samma anledning tycker jag att det är helt fel och respektlöst när ett TV-bolag har reporter och kameraman i t.ex. ett lags bås under en hockeymatch och intervjuar spelare mellan bytena.

Vi som arbetar med att raportera/fotografera/filma måste respektera utövarna till 100%. Som sagt, det är inte utövarna som är där för vår skull.

Som jag skrev i börja nav inlägget tycker jag även att blixt ger sämre bilder. Visst är det "lättare" att frysa ett ögonblick genom att använda blixt, men det blir ett platt, onaturligt och stelt ljus (ofta med kraftigt underexponerad bakgrund) som ialla fall inte tilltalar mig.

Hade bra allihopa och lycka till med fotandet!:)

/Martin
 

ekequist

Aktiv medlem
Japp, där ser vi skillnaden direkt. Bilden utan blixt ser mycket naturligare ut och även om man inte fryser ögonblicket i lika hög grad som man kan göra med blixt tycker jag att bilden utan blixt är mycket mer tilltalande. För mig är saken solkar. Självklart finns det kanonbra bilder där just blixten gör bilden bra (t.ex. stroboskopeffekt på cyklist eller dyl.), men de bilderna räknar inte jag som "vanliga" sportbilder.

Hade bra allihopa!

/Martin
 
ANNONS