Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersutskrift från Canon 300 D

Produkter
(logga in för att koppla)

rasmus b

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en digital systemkamera och det lutar starkt åt en Canon 300 D. Jag räknar dock med att skriva ut många av de bilder jag tar via fotolabb och undrar därför om det finns några skäl till att inte införskaffa en 300 D med tanke på utskriftskvalitté, exempelvis i jämförelse bilder från en analog systemkamera.

Då jag funderar på att köpa en begagnad kamera undrar jag även vad som är rimligt att betala för en begagnad Canon 300 D?
 

videochild

Aktiv medlem
Jag ser inget själ att inte skaffa en 300D! Jag tycker att det blir väldigt bra bilder av min 10D och en 300D är ju ungefär lika bra... Lägg gärna några extra kronor på ett bra objektiv det blir roligare i längden...

Däremot tror jag att det betyder mycket vilket labb du använder...

De ligger mellan 6000 - 7000 kr, mer skulle jag inte betala...
 

petervis

Aktiv medlem
är det någon som har gjort 50x75 förstoringar från sin 300D ?... vilket labb använde ni och vilken kvalité fick ni?
 

Galdr

Aktiv medlem
Hejsan,

Canons EOS 300D ger i allra högsta grad bilder som är kvalitetsmässigt godkända för utskrift.

Om du ska ha så 'stora' utskrifter som 75x50 (jag förutsätter att du pratar Cm...) så blir det nog till att köra i RAW bildformat.

Jag har däremot gjort ett par utskrifter i A4 här hemma, på en Epson Foto R200, på Epsons fotopapper, och det ser väldigt väldigt bra ut, men det är ju lite storleksskillnad, det är det.
 

GertLind

Aktiv medlem
Jag har gjort 21 X 30från min istDS. Det blev skitbra. Kameran har 6.1 Mpix. EOSen har väl samma upplösning.

Nästa gång skall jag prova större. Kan ju inte bli mer än dåligt :)
 

prozac

Avslutat medlemskap
Jag har kört ut 100x70 cm från 6 Mpix.

Tänk på fotograferingen istället d är viktigare resten ordnar sig nog =)
 
ANNONS