Annons

Tips ang. fotojobb

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas84

Medlem
Hej

Jag har ett fotojobb på gång där jag ska plåta porträttbilder på personalen på ett företag. Dessa bilder ska sedan ut på deras hemsida etc. etc.

Jag skulle vilja ha tips på hur en sån presentationsbild kan se ut. Jag är lite nybörjare på porträttfoto nämligen.

Bidlerna ska alltså in under en kategori som typ "Här är vi som jobbar på företaget". Ungefär.

Hoppas nån kan tipsa mig om teknik, och kanske eventuellt pris för jobbet också. Det kommer väl att handla om ca 20-25 bilder åt ett medelstort företag. Antar att dom vill ha exclusivitet på bilderna.
 

Thomas84

Medlem
Jag har studiobakgrund, samt att jag kommer att ha studioblixtar. Kommer att fota på arbetsplatsen. Är renodlade porträtt.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
ok, se över hur mycket tid du kan få med varje person. Jag skulle säja minimum 15 min/skalle om du har någon som kan vara assistent.

Expermimentera fram en grundljusättning som fungerar. Tex. en bouncer på 45 graders vinkel snett ovanifrån, och en reflektor på skuggsidan. Sedan får du anpassa efter person.

Förmodligen kommer du att jobba med halvprofiler. Se till att personen känner sig bekväm.

bästa brännvidden är 85mm (/1.6 =50mm). Genom att använda ett kort tele kan du komprimera ansiktet vilket gör näsor och annat mindre framträdande. Tänk på skuggorna från näsa och ögonbryn.

Mörka människor kommer behöva en helt annan ljusättning, där handlar det om att modellera genom reflektioner.

Fixa gärna en TV som du direkt kan visa bilderna på. Det viktigaste är att personen i fråga blir nöjd med bilden.

Knata dig iväg till närmaste bibla och låna Lennart Nilssons bok Porträttfotografering.
 

Thomas84

Medlem
Tack så mycket för tipsen!

Det gav mig lite mera kött på benen.
Bra idé med Lennarts bok. Det ska jag definitivt göra.

Tack igen!
 

christian veltman

Aktiv medlem
Jag skulle ställa mig frågan vilken typ av företag det är. Vad har dom för profil?
Vad säljer dom?
Hur stort är företaget?

Beroende på skulle jag försöka tala ett bildspråk som passar just detta företag och deras profil.

Själv tycker jag att bakgrunder ibland tenderar att ge intryck av skolfoto om de inte är mästerligt ljussatta.
 
ANNONS