Annons

Vilken kompakt digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Ska använda kameran mest på resor och med uv hus så ja kan ta kort under vattnet.

Funderat på IXUS 75 eller Sony W90.


Någon som har några tips?


Min budget max 3000 exl. uv hus



MVH Christian
 
Senast ändrad:

Danlo

Avslutat medlemskap
Fattar inte att folk rekommendrar något annat än Fujis F serie! Fantasiskt lågt brus och bildkvalité, på gränsen till revolutionerande. De som rekommenderar något annat är uppenbarligen inte pålästa.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Fuji F31fd!! 2995 kr inkl minne och väska. Inget annat än ett kap. UW-hus kostar 1495 :- Bättre kompakt får du inte i dagsläget.

mvh
cf
 

defuncta

Aktiv medlem
Det blev en Canon Ixus 950is... Hoppas jag blir nöjd med den. Beställt

Ixus 950is
Minne 2 gb extream 3
Väska



mvh Christian
 

.Z.

Aktiv medlem
fuji F31 är guds gåva till mänskligheten, rekommenderar den dock ej till alla då dess handhavande är mycket speciellt & kräver lite eftertanke. Själv så älskar jag min F31 & har allvarligt talat inte haft så kul med någon annan kamera under 30 års fotande, min DSLR ligger alltsomoftast & snyftar i sitt skåp, svartsjuk som bara den :)

lycka till med din Canon, domär duktiga på att bygga kompakter!

//L
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Håller med "Fujis kompaktkameror har minst brus"

Hoppas Christian blir nöjd med Ixus ändå


Jag har både Ixus och Fuji F11, men Ixus ligger i lådan och samlar damm medan Fuji används till nästan allt, otroligt att Fuji kameran har nästan lika lågt brus som systemkameror.

En bild säger mer än tusen ord, Fuji - Ixus
http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/page13.asp


Tänk om Fuji kunde uppdatera med en F32
Lika lågt brus som F31
RAW format
Facedetection 2: att se ansikten från sidan
Bildstabilisering CCD skift
Bracketing 3 bilder med olika bländare
Styra avtryckaren med fjärrkontroll

En sån kompaktkamera skulle va överlägsen



MVH
.
 

SINGO

Aktiv medlem
Dom har ju uppdaterat med både F40 och F50! F50fd verkar vara närmst.. Manuella inställningar men inte Raw.
 

AFJ

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Fattar inte att folk rekommendrar något annat än Fujis F serie! Fantasiskt lågt brus och bildkvalité, på gränsen till revolutionerande. De som rekommenderar något annat är uppenbarligen inte pålästa.
Eller så fotar de sällan utan blixt i dåligt ljus eller så vill de ha en kamera med en optisk sökare...

Som vanligt är det väl så att ingen kamera är bäst på allt.

Jag hade själv gärna valt en Fuji komapkt när jag köpte för ett år sedan eftersom jag läst så mycket gott om brusprestandan. Då kunde jag dock inte hitta någon som hade manuella inställningar och optisk sökare samt bildsttabilisering varför det fick bli en Canon A710 IS istället. Ett val som jag blev nöjd med, men visst brusar det irriterande mycket på höga ISO.

Mvh
Anders
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Fattar inte att folk rekommendrar något annat än Fujis F serie!

En orsak är "PENGAR" för försäljarna, många butikskedjor erbjuder grundlön + provision, desto dyrare kamera ju mer vinst och oftast högre provision, Ixus 950 är dyrare än Fuji F31 så då vill de helst sälja Ixus som ger mer pengar (jag har jobbat som service tekniker åt en butikskedja).

En annan orsak är nog att det är inte så många som orkar läsa igenom en massa tester som visar vilken kompakt kamera som har lågt brus, snabbhet, lång batteritid.

Andra vet inte vad brus är.

Sen finns det dom som tycker menyer och utseende är viktigare än lågt brus och bildkvalitet.


Vi bor ju i ett någorlunda fritt land, så då får ju människor ha olika åsikter vad som är viktigast.


MVH
.
 

defuncta

Aktiv medlem
Min kamera ska jag ha mycket på semester och under vattnet tillsammans med uv hus.

Då till min fråga? Ska jag skicka tillbaks ixusen o köpa en Fuji F31fd.

För de verkar som att 950is inte är bra.

Vad säger ni proffs?


mvh Christian
 

Mozo

Avslutat medlemskap
defuncta skrev:
Min kamera ska jag ha mycket på semester och under vattnet tillsammans med uv hus.

Då till min fråga? Ska jag skicka tillbaks ixusen o köpa en Fuji F31fd.

För de verkar som att 950is inte är bra.

Vad säger ni proffs?


mvh Christian
Som jag skrev tidigare så finns det ett UW hus till F31:an. Där jag jobbar kostar det 1495 :-

Den kombinationen slår IXUSEN kan jag säga! Dessutom har du igen nytta av en optisk sökare när du plåtar under vattnet. Det blir enbart bökigt. Så valet är lika klart som vattnet du ska simma i ;-)

Vet att man inte får göra reklam för där man jobbar. Men vi har både kamera och UW-hus inne. Det står dig givetvis fritt att handla var du vill, men hör av dig till mig så talar jag om var jag jobbar. Är dock hemma och är förkyld just nu :-(

cf

p.s. Ixusen är inte dålig, men fujin är mycket bättre! d.s.
 

.Z.

Aktiv medlem
jag älskar min F31 men är lite försiktig med att rekommendera den till alla. Vet inget om Ixusen trådskaparen köpt men rent generellt så brukar canons kompakter vara mer lättanvända än fujis F-serie som är lite mysko i sin hantering, dock fantastisk när man vant sig.

Dessutom så funderar jag på om F31 verkligen är bättre än nämnda ixus vid iso100, över det så slår ju fujin allt men för de som inte har bruk för högre känsligheter så kanske det inte har nån betydelse. hade en F30 tidigare & tyckte den klippte högdagrarna fult vid kraftiga kontraster,F31 är bättre där men inte lik bra som vissa andra, även F-serien har sina fläckar. Trots det så är den för mig ett smärre underverk!

//L
 

perperub

Aktiv medlem
Mozo skrev:
Fuji F31fd!! 2995 kr inkl minne och väska. Inget annat än ett kap. UW-hus kostar 1495 :- Bättre kompakt får du inte i dagsläget.
Jag ville bara påpeka att F31fd är betydligt billigare än så. Billigast på prisjakt är webhallen med 2095kr. Länk:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133693

Jag har en själv en F31fd som jag är mycket nöjd med. Mycket tackvare de finfina skarpa bilderna, men även de manuella inställningsmöjligheterna.

Lycka till!

Mvh/Pär
 

Mozo

Avslutat medlemskap
perperub skrev:
Jag ville bara påpeka att F31fd är betydligt billigare än så. Billigast på prisjakt är webhallen med 2095kr. Länk:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133693

Jag har en själv en F31fd som jag är mycket nöjd med. Mycket tackvare de finfina skarpa bilderna, men även de manuella inställningsmöjligheterna.

Lycka till!

Mvh/Pär
Oj, dom kan knappast ha någon som helst marginal på den kameran...

Köp den där givetvis!

cf
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Larsa Zingmark (.Z.) skrev:
jag älskar min F31 men är lite försiktig med att rekommendera den till alla.

... fujis F-serie som är lite mysko i sin hantering, dock fantastisk när man vant sig.

//L
Vad menar du med att den är lite mysko i sin hantering?

Jag är på väg att handla en kompakt och tittar en hel del på just Fuji.
 

pial

Aktiv medlem
Tre Ess skrev:
Vad menar du med att den är lite mysko i sin hantering?
Jag har en F30 och jag vet vad Larsa menar. Den har vissa egenheter som gör att det är bra att veta en del om hur kameror funkar för att få ut bästa möjliga bilder ur den.

Tex har den en tendens att överexponera lite, som jag brukar motverka mha exponeringskompensation (detta ska dock vara fixat på F31, tror jag?). Den är också lite för glad i att använda höga iso. Visserligen ÄR den verkligen mycket bättre på höga iso än nån annan kompakt jag sett, men i auto-läge vill den gärna använda det i onödan, med resultatet att bilderna blir brusigare än de behövt vara. Även detta går utmärkt att undvika genom att ställa in iso manuellt.

Så alltså, för att få ut bästa möjliga bildresultat i vissa situationer krävs det att man fipplar lite med inställningarna. Detta är dock inget problem när man väl lärt känna kameran lite, eftersom alla inställningar man behöver finns där.

Dessutom vill jag tillägga att detta gäller inte alls alltid, för det mesta funkar det ändå bra att bara knäppa på. Jag har lånat ut kameran flera gånger till andra som bara använt autoläget, och deras bilder har också blivit bra.

/Pia

PS. Till trådskaparen: jag har uv-huset till min F30, och det är bra och enkelt att använda, bra knappar och man kommer åt alla kontroller lika enkelt som utan huset. Lite svårt att se på skärmen under vattnet, men det tror jag inte att man kommer ifrån med någon kompakt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Som Pia skriver + att den är lite småavig i menyer m.m. Detta är dock inget problem när man vant sig, då älskar man den lilla kameran!
Som pia skrev så överexponerade F30 ngt, har haft den men har nu F31 & det problemet är löst med den. Dessutom så upplever jag det som att F31 är duktigare på kontrastomfånget, klippe inte högdagrarna så fult som F30. Man ska dock vara medveten om att kontrastomfång inte är dessa kamerors styrka. F31 är också lugnare i brusreducering än F30, ngt mer brus vid 800-1600 Asa men skarpare. F30 kunde bli väl så luddig vid högre känsligheter, dock vida överlägsen allt i kompaktvärlden!

//L
 
ANNONS