Annons

Vem ska få bli medlem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte höra med er som är intresserade av gatufoto om det bör finnas något hinder för medlemskap i gatugotogruppen? Exempelvis att man inte har några gatufotobilder på fs eller kanske inga bilder på fs alls.

Tillsvidare ser jag inget problem med att närmast summariskt godkänna samtliga ansökningar, men för framtiden kan frågan bli relevant.

U
 

mannbro

Aktiv medlem
Jag ser gärna ett "snällt" intagningsförfarande snarare än ett exkluderande, men samtidigt kanske de som ansöker - genom bilder eller på annat sätt - bör visa att de har en viss förståelse för vad gatufoto är.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Ska det inte räcka med att man har ett intresse för gatufoto och vill lära sig mer om det? Alla har väl börjat på noll någon gång och vi lär oss ju olika snabbt på olika sätt. "Förståelsen" måste ju få tillåtas växa fram efterhand. Dessutom kan man ju ha lite olika uppfattning om och synvinklar på vad som är gatufoto också och det kan ju vara väldigt berikande. Efter ett tag upptäcker man kanske att detta är en genre man verkligen är intresserad av eller så visar det sig att det är någon annan genre som drar mer och då kan man ju gå med i den gruppen i så fall.
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Det är väl mer än troligt, att samma problematik kritik-poolerna har idag med bildkommentarer av ringa värde för utvecklandet, kommer att uppstå ju större gruppen blir. Jag tror att det är Ulfs befarelse, om jag tolkar honom rätt.

Idag är allt en stor soppa, där "godbitarna" blir svårare och svårare att finna bland allt annat. Så verkar många känna, även denna grupp. Kort uttryckt, där jag spetsar till det o yttersta i ren fiktionsanda.

- Hur inspirerande och utvecklande skulle Picasso uppleva det med en grupp av några tusen hötorgsmålare omkring sig att dela intresset med???

Redaktionens initiativ med dessa nya grupper är till stor del ett försök att bibehålla resurserna, de kunniga fotograferna, kvar på fotosidan.se. Den senare tiden har intresset hos denna grupp blivit alarmerande svag, med följd att de försvinner från detta community. Hela idén med fotosidan.se är att fotografer ska kunna utvecklas. Försvinner kunskapen, försvinner också förmågan att lära mindre kunniga fotografintresserade som finns här.

Den inspirationskälla alla behöver kan denna grupp kunniga stå för. Dels genom goda bildbedömningar och konkreta konstruktiva råd, samt bistå med bilder av högre klass att jämföra sina egna med. Det är viktigt för de med ambitioner att utvecklas, att redaktionen med tydlighet visar var dessa goda referenser finns att hitta på detta community. Och de befintligt kunniga, behöver utrymme bland sina gelikar för att utvecklas ännu mer.

Själv är jag ett blåbär i korpenligan. Den stora mängd bilder som öser in, känns lätt trög att ta sig igenom. Många vänder på klacken - jag ofta. Bättre strukturering är av nödvändighet.

Jag är personligen emot att alla som är intresserade automatiskt blir medlem i en motivgrupp, utan att bevisa sin kunskap som blivande resurs i gruppen.

I framtiden lär det behövas olika divisioner/klasser i intressegrupperna. Men det är en annan historia.
 

Anders Östberg

Guest
Intressant, frågan dyker upp med jämna mellanrum. Vem ska rangordna fotografer och bedöma vem som är värdig att vara med i olika grupper?

Och en annan fråga, om "ässen" drar till andra ställen, vilka är dom platserna, vore bra info att få. Kanske det är mer intressant att flytta dit än att vara kvar på Fotosidan med alla "hötorgskonstnärer". ;-)
 

ulltand

Aktiv medlem
Vadå.Ska man bli invald???
Jag som klickat på flera grupper utan en tanke på att några ska välja in mig.
 

mannbro

Aktiv medlem
Tre Ess skrev:
Det är väl mer än troligt, att samma problematik kritik-poolerna har idag med bildkommentarer av ringa värde för utvecklandet, kommer att uppstå ju större gruppen blir. Jag tror att det är Ulfs befarelse, om jag tolkar honom rätt.
Jag vågar inte tolka vad Ulf menar, men själv tycker jag inte att det är så märkvärdigt.

Alla börjar från noll, och ska man kunna bli bättre bör man ju kunna få hjälp i kritikpooler och forum, så jag tror (och hoppas) inte att nybörjare ska exkluderas.

Om man däremot inte ens är beredd att bemöda sig med att ta reda på vad gatufoto är eller beredd att visa det i bild eller i en kort text i ansökan innan man ansöker om medlemsskap så är man nog egentligen inte speciellt intresserad.

Jag är själv inte speciellt duktig på gatufoto utan räknar mig som nybörjare, men älskar genren (dock kanske egentligen mer att titta på än att själv fota även om det blir lite gatufoto då).
 
Senast ändrad:

Tre Ess

Aktiv medlem
Jag väntade mig kommentarer av det slaget.

Innan intressegrupperna uppstod gick det att söka bilder inom en viss motivgrupp för betraktelse och bildbedömning. Med andra ord skulle man kunna säga att dessa fungerade som intressegrupper, öppna för alla utan krav.

Kan någon av de ifrågasättande författarna i tråden förklara poängen med införandet av intressegrupperna, om de ska fungera likadant?
 

Anders Östberg

Guest
Nej, varför ska vi spekulera om varför grupperna finns och hur dom ska fungera? Det borde väl Fotosidan och värdarna för grupperna klargöra, just för att inte den här diskussionen ska behöva uppstå. Ange tydliga intentioner och regler i starten så kan folk förhålla sig till dom istället för till vad dom tror eller vill att det ska vara.
 

mannbro

Aktiv medlem
Tre Ess skrev:
Jag väntade mig kommentarer av det slaget.

Innan intressegrupperna uppstod gick det att söka bilder inom en viss motivgrupp för betraktelse och bildbedömning. Med andra ord skulle man kunna säga att dessa fungerade som intressegrupper, öppna för alla utan krav.

Kan någon av de ifrågasättande författarna i tråden förklara poängen med införandet av intressegrupperna, om de ska fungera likadant?
Det går ju fortfarande att titta på bildpoolerna i grupper som man inte är medlem i. Om jag fattat rätt (vilket iofs inte behöver vara fallet, men det är vad jag utgått ifrån i mina inlägg) så är väl egentligen enda begränsningen icke-medlemmar har att de inte kan lägga upp bilder i poolen.
 

millimeter

Aktiv medlem
mannbro skrev:
Det går ju fortfarande att titta på bildpoolerna i grupper som man inte är medlem i. Om jag fattat rätt (vilket iofs inte behöver vara fallet, men det är vad jag utgått ifrån i mina inlägg) så är väl egentligen enda begränsningen icke-medlemmar har att de inte kan lägga upp bilder i poolen.
Ja, man kan titta på bilderna utan att vara medlem i gruppen! (Åtminstone kan jag :))

De två stora poängerna med grupperna är:

1. Bildflödet minskar. Gatufotogruppen är hittills väldigt hanterbar. Mycket skönt.

2. De som publicerar bilder har fått anstränga sig *lite* för att göra det. Som sagt så bör man åtminstone kunna kräva att folk tar reda på vad gatufoto ungefär innebär (läsa en textsnutt, visa exempelbild o dyl.). Det ska man vara ganska strikt med, tycker jag.

Gruppen ska naturligtvis vara öppen (och välkomnande!) även för nybörjare (som jag själv), men det måste vara upp till varje medlem att inte publicera bilder i gatufotogruppen bara för att man fyllt sin kvot i de vanliga kritikpoolerna.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Intressegrupperna är tillför att man skall summera ihop intresserade fotografer inom en viss genre och på så vis lättare få ett utbyte av likasinnade.

Likaså är det ett sätt att adressera "dilemmat" med medlemmar upplever Fotosidan.se som för stor och att man blir anonym.

Gruppernas praktiskt skillnad på bilduppladdning är att man bara kan ladda upp till gruppens bildpool om man är medlem. Alla kan fortfarande se och kommentera.

Att behöva ansöka är för att det skall krävas lite för att gå med. Så man inte "slentrian går med" men kanske egentligen inte är så engagerad i genren. Att tillhöra den typen av fotograf är ju helt ok, eftersom Bildkritiken fortfarande är helt öppen och där det är mest flöde.

Vi har ju satt en begränsning i hur många grupper man kan vara med, också för att man skall välja med omsorg.

Nästa steg är att se till att Gruppvärdarna och medlemmar får verktyg och möjligheter att aktivera och informera sin grupp.

(ps Att duktiga (och dåliga) fotografer lämnar har vi hört sen dag ett i princip. Säkert sant. Men det behöver inte vara ngt sjukdomstecken. Vilken förening eller grupp orkar men alltid engagera sig i!?)
 

alf109

Aktiv medlem
Tycker det verkar funka bra som det funkar nu. Att sätta upp hinder och smakpoliser redan vid "ansökan" tror jag inte på, det är väl inte en "elitklubb" vi vill ha? Sen tycker jag det är befriande att slippa "bildkritik" som ofta blir lite av "en blind försöker leda en blind". Som sagt en nära nog öppen intagning och en polvärld med lite "hårdare nypor" som kan avvisa bilder som klart inte passar i intressegruppen.
 

yellow

Avslutat medlemskap
Artificiell skrev:
Hej,

Tänkte höra med er som är intresserade av gatufoto om det bör finnas något hinder för medlemskap i gatugotogruppen? Exempelvis att man inte har några gatufotobilder på fs eller kanske inga bilder på fs alls.

Tillsvidare ser jag inget problem med att närmast summariskt godkänna samtliga ansökningar, men för framtiden kan frågan bli relevant.

U
I princip bör det väl inte finnas några större hinder mer än ett genuint intresse för gatufoto. Ser fortfarande inga fel med en liten ansökan och några bilder som visar att detta står mig nära fotografiskt. Jag menar, för att söka in till konstskola krävs alster. Genuint intresse. Inte alls elitiskt. För eller senare faller dem ut som inte har intresse för gatufotografering. Saker och ting brukar lösa sig självt. mvh Barbro
 

Artificiell

Aktiv medlem
Tack för bra tankar och kommentarer. Alla som ansöker är naturligtvis välkomna och sedan får vi försöka hjälpa varandra att hålla efter stilen, så att andemeningen hedras ;)

Förslag på annan ingress eller andra ändringsförslag välkomnas också!

U
 

bassa

Aktiv medlem
Anne -Lie ,och Picasso

Läste Anne- Lies inlägg om Picassos,inspiration,bland hötorgsmålarna.Det.var nog snarare tvärt om. Att dom konventionella målarna ansåg att Picasso med sitt nytänkande kubistiska måleri hindrade deras inspiration,och kände rädsla och hot när en konstnär,med ett ideal,att måla som ett barn,plötsligt ville blanda sig i leken. Det är nog närmast omöjligt att avgöra vilka som bör eller inte bör vara med, i en pool,på fotosidan
Mvh Bengt
 

Grimmer

Aktiv medlem
elohim skrev:
Och bara de som kan stava och genomgått ett språktest ska få skriva i forumet.
Nej, men bara de som är intresserade av foto bör skriva här. Annars så skulle det inte vara någon mening med att läsa i forumet.
Dra paralellen till bildpoolsdebatten.
 

Kenneth T

Aktiv medlem
Med olika ställda krav för å bli medlem i någon av de olika grupperna så ökar också riskerna för att det ska bli en klubb för inbördes beundran av några stycken få utvalda i gruppen, varvid resten hamnar vid sidan av.
Och jag har svårt att tänka mej att det var avsikten från början med en gruppbildning.
Personligen så avvaktar jag nog innan jag "söker medlemsskap" för att se vad det blir av det.
 
ANNONS