Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

RGB skrev:
Kanske ett minimikrav att ladda upp 25 nya bilder per månad vore lagom? Annars får man avstå medlemskap i skolan.
Men är inte poängen med gruppindelningen på fotosidan just att det ska bli ett skonsammare bildflöde?
 

Artificiell

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

Graal skrev:
Tycker det hade en viss relevans ändå, att inte bara gamla bilder läggs upp i gruppens bildpool. Men det är upp till var och en att göra som den vill och du har ju också en poäng i att det blivit nya förutsättningar nu. Bilder som tidigare försvunnit i den stora inflödsmassan kanske kan få en ny renässans när de exponeras mera. Säkert har massor av bra bilder glidit mångas ögon förbi.
Många bra tankar, Nils.

Känner själv att det blir svårt att helt plötsligt börja producera helt nya ögonstenar. Särskilt som det tar några år att skrapa ihop en sisådär 20-30 riktigt bra bilder.

Visst, jag kommer att försöka hitta nya bilder att ladda upp på DHS, men ser samtidigt en mening med att också visa upp några av mina 'äldre' bilder. Dels för att det var dem som gjorde att jag blev utvald, dels för att dessa kan tjäna som inspiration, men även för att vissa av dem - i den allmänna störtfloden av bilder - har fallit mellan stolarna...

Vad tycker ni andra?
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Grattis till en ny grej på sidan... hmm.

Många har det varit som har önskat en bättre kvalitet på kommentarer till amatörfotograferna för att de ska kunna utvecklas, och kritikpoolerna var kanske lite svåra att förstå sig på, och man lade inte alltid bilderna i den pool man bäst passade in i. Men.. visst hade det varit trevligt om de som bäst passade in i den gamla "hård kritik" hade orkat ta sig tid för de fotografer som befann sig i nybörjar-poolen, för visst är det väl ändå så att en mer erfaren fotograf besitter kunskap som är ovärderlig för en nybörjare.

Vad händer nu med det här nya? Jag skulle gissa på att jag kan dra en parallell till diskussionerna som gått heta i forumen tidigare om att det bara är skräp i kritikpoolerna, och att man vill slippa se vissa kategorier av bilder.. nu med den här "högre skolan" så kommer de fint utvalda fotograferna antagligen kika i den poolen och strunta i resten av fotosidans flöde av bilder.. så de bättre fotograferna hjälper varandra och nybörjare och amatörer fortsätter att hjälpa varandra.

Jag ska väl också passa på, innan tomaterna börjar hagla, att jag har så pass mycket självinsikt att veta att jag inte passar in i den här nya klubben så det här är inget inlägg av en avundsjuk jag, utan en mest funderande jag.
 

Tre Ess

Aktiv medlem
25 nyinlagda bilder på fotosidan eller 25 nytagna bilder?

Det beror ju på hur fotografen arbetar med olika projekt och
stilar. En nytagen bild behöver inte automatiskt vara bättre.

Vi kan väl avvakta litet och se vilka fotografer som tackat ja till
Davids inbjudan och vilka bilder som kommer upp allt eftersom.

Jisses! Kan vi inte låta det få gå en tid innan det sablas ner?!
Ge dom en chans att komma igång.


PS. Det kan nog läggas upp en hel del äldre bilder utan att många
reagerar. De har inte orkat plöja igenom det stora flödet förut, är nya
medlemmar eller har inte funnit dessa fotografer av ovan nämnda
anledningar. DS
 

RGB

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

millimeter skrev:
Men är inte poängen med gruppindelningen på fotosidan just att det ska bli ett skonsammare bildflöde?
Mitt inlägg syftade till hur man säkerställer att nyckelhålskriterierna efterlevs. Annars faller väl hela idéen?

Och några jättemängder av bilder kommer väl inte att visas i sällskapets pool eftersom det bara är en begränsad mängd medlemmar som får visa sina bilder där?

ulricahdesign skrev:
Vad händer nu med det här nya? Jag skulle gissa på att jag kan dra en parallell till diskussionerna som gått heta i forumen tidigare om att det bara är skräp i kritikpoolerna, och att man vill slippa se vissa kategorier av bilder.. nu med den här "högre skolan" så kommer de fint utvalda fotograferna antagligen kika i den poolen och strunta i resten av fotosidans flöde av bilder.. så de bättre fotograferna hjälper varandra och nybörjare och amatörer fortsätter att hjälpa varandra.
Du hann före mej...

/john
 

nonno

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag tycker det är bättre att du isf frågar David om hans urval för jag kan inte svara på det.

Är det däremot en cv eller meritlista av något slag du vill ha kan du kontakta mig via mail.
Jag har inte ifrågasatt vilka som blivit inbjudna, mer vilka som inte blivit det - dvs den kategori som jag sedan tidigare skrivit att jag saknar. Jag hoppas att det ska komma något positivt ur ett sådant här "sällskap" om sammansättningen blir bra och personerna har bilder att visa. Det är viktigt att det blir en blandad mix av bilder som är högkvalitativa. Om någon inbjuden inte har bilder i sina album, är det väl bara att fixa till den delen - borde ju finnas mycket att välja på.
/Nonno
 
Senast ändrad:

Magnus W

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

RGB skrev:
Kanske ett minimikrav att ladda upp 25 nya bilder per månad vore lagom? Annars får man avstå medlemskap i skolan.
Whoa!

25 bilder i månaden!
Det är alltså 300 bilder per år. Jag har fotograferat seriöst sedan 1974 ungefär, och jag skulle ha förbannat svårt att välja ut 300 bilder totalt som jag är helt nöjd med, som jag kan stå för och som känns som representativa för mitt fotograferande. 50 bilder kanske, 100 njaaa ...

Jag är positivt inställd till DHS, men nu lägger du väl ändå ribban på fel nivå.

Och, jo jag är lite avundsjuk på de invalda, men inte missunsam. Viktig skillnad.

Jag ser DHS som en fantastisk möjlighet att hitta inspiration och ledsaga mig i ett sökande efter bättre bilder -- i bästa fall.

Tyvärr ser jag risken att det i värsta fall blir en undangömd parentes på Fotosidan. Låt oss hoppas på det bästa.

Och en orsak till att inte ställa krav som "25 bilder per person per månad"; det blir en fullkomlig störtflod av bilder att betrakta och ta ställning till. Mycket hellre då raka motsatsen -- en bild per person per månad. En bild som inte kan raderas med mindre än att man avslutar sitt medlemskap. Det skulle tvinga till eftertanke om vilka bilder man väljer att lägga upp, vilka bilder man tycker är representativa för sig själv och medföra (hoppeligen) att endast gräddan av produktionen publiceras på HDS.

-- MW
 

millimeter

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

RGB skrev:
Mitt inlägg syftade till hur man säkerställer att nyckelhålskriterierna efterlevs. Annars faller väl hela idéen?

Och några jättemängder av bilder kommer väl inte att visas i sällskapets pool eftersom det bara är en begränsad mängd medlemmar som får visa sina bilder där?

Vi vet ju inte ännu hur många medlemmer DHS kommer att innehålla. Teoretiskt sett skulle det kunna bli en exponentiell tillväxt, om alla medlemmar utnyttjar sina möjligheter att bjuda in.

Men om det skulle stabilisera sig på t ex 40 medlemmar så innebär det 1000 bilder per månad, eller 30 per dag i DHS. Personligen tycker jag det är rätt mycket bilder om man verkligen ska titta på alla och ägna dem uppmärksamhet (vilket ju poängen med gruppindelningen är). Men varför bara 40 medlemmar, tänk om det slutar med 80 aktiva medlemmar, eller 200. Då börjar det dra iväg.

Visst, man kan sätta en gräns till 10 bilder/månad eller något lägre tal, men personligen tror jag det är kontraproduktivt och onödigt byråkratiskt. Låt då hellre de duktiga fotografer som är med i DHS få producera i sin egen takt, precis som alla andra gör.

Och som sagt så är det nog väldigt få fotografer som kan spotta ur sig 25 bra bilder per månad.

Jag tycker inte heller att de medlemmar i DHS som jag känner till är särskilt dåliga på att publicera bilder, tvärtom är det många av dem som har ett stort antal bilder på fotosidan. Det är jag glad för.
 

Tre Ess

Aktiv medlem
nonno skrev:
Jag har inte ifrågasatt vilka som blivit inbjudna, mer vilka som inte blivit det - dvs den kategori som jag sedan tidigare skrivit att jag saknar...
David Elmfeldt skrev redan igår kl 14:07, att tre stycken med
naturfotograf-profil inte svarat. Om dessa tre naturfotografer
hade gjort det och i sin tur bjudit in andra, kunde antalet varit
tredubblat vid det här laget. Varför fortsätta ifrågasättandet?


... Om någon inbjuden inte har bilder i sina album, är det väl bara att fixa till den delen - borde ju finnas mycket att välja på.
Ursäkta min rättframhet, men du låter missunnsam i dina inlägg.
Lätt att vara kaxig när man inte är i situationen själv.

Kanske de här fotograferna vill se över sina bilder nu när de
nyligen hamnat i fokus på FS. Läs Magnus Ws inlägg.

Magnus W skrev:

Whoa!

25 bilder i månaden!
Det är alltså 300 bilder per år. Jag har fotograferat seriöst sedan 1974 ungefär, och jag skulle ha förbannat svårt att välja ut 300 bilder totalt som jag är helt nöjd med, som jag kan stå för och som känns som representativa för mitt fotograferande. 50 bilder kanske, 100 njaaa ...
 

nonno

Aktiv medlem
Tre Ess skrev:
David Elmfeldt skrev redan igår kl 14:07, att tre stycken med
naturfotograf-profil inte svarat. Om dessa tre naturfotografer
hade gjort det och i sin tur bjudit in andra, kunde antalet varit
tredubblat vid det här laget. Varför fortsätta ifrågasättandet?
Det jag refererar till är mitt inlägg 2007-10-12 07:40 när jag skriver som jag gör.
Tre Ess skrev:Ursäkta min rättframhet, men du låter missunnsam i dina inlägg.
Lätt att vara kaxig när man inte är i situationen själv.
Det ovanstående är så lågt att det ids jag inte ens bemöta med mer än det här: Otroligt vilka tolkningar du har fått till bara för att du själv kanske har behov av det? På annat sätt kan jag inte förstå det.
Dessutom om du läser ordentligt, har jag aldrig sagt något om nyproducerade bilder - utan jag säger bara bilder (vilket kan tolkas som gamla såväl som kanske nya bilder om man vill det).
/Nonno
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Ett nytt Hmmmmmmm......

Skal det vara så farligt att komma med några tväksamheter eller motsyn?
Här flaggas med Jante och misunnsamhet direkt. Varför?
/Erik J

För säkerhets skull. Jag har INTET i mot Elitsällskapet, men är tväksam till om det löser problemen som var huvudorsaken till att det startades.
 

Graal

Avslutat medlemskap
25 bra bilder i månaden? Har för mig att Ansel Adams m.fl menade att man kanske kunde producera max 12 riktigt bra bilder per år och då var de ändå heltidsfotografer. När tidningen FOTOGRAFI:s Lars Kjellberg gjorde ett reportage om John Sexton sade denne att han inte kommit upp till mer än 10 bra bilder på ett år och Kjellberg såg många "undermåliga" alster i hans samlingar. Kjellberg hade även sett många bilder av Ansel Adams som han kunnat svära på att de inte varit tagna av Adams och när han besökte Arnold Newman såg han också flertalet bilder med förbluffande låg standard både tekniskt och bildmässigt. Sanningen är väl att de officiella bilderna från mästarna endast är ett urval av de verkligt bra bilderna och även de stora fotograferna får jobba för att få riktigt lyckade bilder. Kan jag få ut en bild med acceptabel standard från varje mörkrumssession så blir jag överlycklig, men det är tyvärr inte alltid fallet. Så förvänta er ingen massproduktion eller massupplägg fån min sida. Jag har ett heltidsjobb att sköta också.
 

nonno

Aktiv medlem
Graal skrev:
25 bra bilder i månaden? Har för mig att Ansel Adams m.fl menade att man kanske kunde producera max 12 riktigt bra bilder per år och då var de ändå heltidsfotografer. När tidningen FOTOGRAFI:s Lars Kjellberg gjorde ett reportage om John Sexton sade denne att han inte kommit upp till mer än 10 bra bilder på ett år och Kjellberg såg många "undermåliga" alster i hans samlingar. Kjellberg hade även sett många bilder av Ansel Adams som han kunnat svära på att de inte varit tagna av Adams och när han besökte Arnold Newman såg han också flertalet bilder med förbluffande låg standard både tekniskt och bildmässigt. Sanningen är väl att de officiella bilderna från mästarna endast är ett urval av de verkligt bra bilderna och även de stora fotograferna får jobba för att få riktigt lyckade bilder. Kan jag få ut en bild med acceptabel standard från varje mörkrumssession så blir jag överlycklig, men det är tyvärr inte alltid fallet. Så förvänta er ingen massproduktion eller massupplägg fån min sida. Jag har ett heltidsjobb att sköta också.
Jag vill tydliggöra att jag inte har några förväntningar på ett visst antal nyproducerade bilder per månad. Det jag har förväntningar på är att det ska finnas bilder synliga i respektive fotografs album åtminstone från tidigare produktion så det finns något att inspireras av. Bilderna behöver alltså nödvändigtvis inte ligga i gruppens "pool", men får gärna finnas på varje enskilds profilsida.

Jag har heller inget emot "DHS" utan hoppas på att den ska föra något bra med sig, men ser gärna att det blir en tilltalande mix av inriktningar och tycker att det är viktigt att framföra detta på ett tidigt stadium. All annan tolkning handlar mer om den som läser, än om mig som skrivit.
/Nonno
 
Senast ändrad:

Lars tar siesta

Aktiv medlem
Jag är evigt tacksam att jag valt att bli fotograf pga mina eremtitegenskaper. Att smyga runt och iaktta och helt enkelt skita i trender och annat.
Jag håller mig mer än gärna utanför detta sällskap. Sådant här väcker dystra minnen av skoltiden då jag alltid blev sist vald i skolgymnastiken. Är man en enstöring och inte känner någon finns man inte. Jag tyckte om det förra systemet med öppen Hård bildkritik, där alla fick en chans att delta i kommmunikationen med de (kanske) bästa fotograferna på sidan. Samt få kritik från dem.

Nu när sidan nischar sig i fler småkotterier är det på väg att bli som med det nya moderat-Sverige. Privatiseringsnoja och kotterier för de utvalda. Jag tycker att sidan fyllt en bra funktion då den möjliggjort kommunikation mellan sociala och blyga, mellan elit och amatör.
Jag har inga vänner på sidan, men flera som jag ibland kommenterar och beundrar som fotografer. Det är inte heller mitt syfte. Jag ser sidan som ett slags deltidsdistansfotoskola och möjlighet till feedback och inspiration.
Sålunda är jag rätt kritisk till förändringsivern.

Länge leve DDR-Sverige!
 

RGB

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

millimeter skrev:
Visst, man kan sätta en gräns till 10 bilder/månad eller något lägre tal, men personligen tror jag det är kontraproduktivt och onödigt byråkratiskt. Låt då hellre de duktiga fotografer som är med i DHS få producera i sin egen takt, precis som alla andra gör.

Och som sagt så är det nog väldigt få fotografer som kan spotta ur sig 25 bra bilder per månad.
Ok, exemplet 25 bilder var fel. Men oavsett om vi pratar 25 bilder per månad eller 2 bilder per år så behöver jag alltså inte fortlöpande (be)visa mina "kvaliteter" för att vara fortsatt medlem i DHS?

Det räcker också med att nån invald gillar mej, eller mina bilder, för att bli invald? Måste bilderna ligga i min portfolio?

Jag tror tanken bakom DHS är god, den löser kanske delvis ett problem, men skapar enligt min mening ett större. Ett elittänkande i en uttrycksform som t.ex fotografi ger mej mycket dåliga vibbar. Namnvalet "Den Högre Skolan" likaså.

Uppriktigt sagt är jag mycket förvånad över Fotosidans lednings initiativ till detta.

Fotosidan är en trevlig mötesplats. Dock kan detta bli något som i framtiden får mej att ompröva mitt medlemsskap.

/vänligen

john
 
Senast ändrad:

Artificiell

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm....

RGB skrev:
Ett elittänkande i en uttrycksform som t.ex fotografi ger mej mycket dåliga vibbar. Namnvalet "Den Högre Skolan" likaså.
Kanske "Den Ödmjukaste Skolan" skulle passa bättre? Eller varför inte "De Absoluta Jantelagsfundamentalisterna"?
U
 

Tammy

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag tycker det är bättre att du isf frågar David om hans urval för jag kan inte svara på det.

Är det däremot en cv eller meritlista av något slag du vill ha kan du kontakta mig via mail.
Är väl kanske inte så konstigt att man undrar när det skrivs om hög nivå, ambition, driv och kompetens och sen inte finner några bilder ens hos en av de invalda till detta sällskap...
 
ANNONS