Annons

imacon 848 - bra affär eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellric

Aktiv medlem
Hoppasan... Har skattemyndigheterna plötsligt blivit givmilda och ändrat momsreglerna? Ett påstående utan grund!

Man får väl anta att kollektivet som säljer scannern är en ekonomisk förening eller nåt liknande. Alltså med största sannolikhet momsregistrerade. Finns inga undantag i momsreglerna som gör försäljning av begagnade inventarier momsfria. Alltså anger man ett önskat nettopris när man vill sälja till en annan näringsidkare.
Är möjligt att det är ett momsregistrerat kollektiv som säljer skannern. Jag har aldrig någonsin sett att det har varit moms på begangnade objektiv eller kamerahus även om dem gått över disk i fotoaffärer, fotoaffärer anses väll vara momsregistrerade. På de begangnade objektiv och kamerahus jag har köpt i fotoaffär så har det aldrig varit moms med i priset. Har även ställt frågan till en fotohandlare om just moms på begangnade fotoutrustning och fick svaret att det inte finns krav på att momsbelägga begangnad fotoutrustning.
Är dock något osäker på om det framgick om trådskaparen är näringsidkare eller inte.
 

JAWI

Aktiv medlem
Köp den!

Det finns en parameter som du nämner, förmågan att återge låg och högdagar som du efterlyser. Är det det du behöver så tveka inte.

Hasselblad säljer X5 och den kostar ny ca 180KSEK ( minus rabatt) Då har den en Dmax på 4.9 vilket motsvarar 30 bitar per kanal eller 90 för RGB.

Du får med imacon 848 en Dmax som är 4.8. Jag har länge sökt förstå vad som menas med Dmax och har äntligen (idag) kommit på det.

Dmax på 4.8 betyder att då trumscannern kan scanna ett negativ med
28 bitar per kanal, dvs 84 bitar per RGB. Så RAW på 14 bitar är inte mycket att hänga i julgranen. Dock komprimeras utdatat till 16 bitar/kanal (48 bitar RGB).

Jag har en Minolta Scan Elit 5400 och en Nikon Super Coolscan 9000
och där är det är en extrem skillnad. Nikon HAR en Dmax på 4.0 vilket motsvarar alla 16 bitar per färgkanal eller 48 bitar RGB. Och tro mig, alla mina negativ har ett tonomfång på mer än RGB 48 bitar.

Jag har scannat åtskilliga 1000 tals bilder och jag ser att negativen har betydligt mer att ge. Flatbäddscanner har jag även provat, men jag blir bara ledsen, det är att gå mer än 100 år tillbaks i tiden.

En flatbäddscanner för negativ/positiv har en Dmax på 3.6 i bästa fall och det motsvarar 12 bitar, dvs vad digitalkamerorna återger i RAW. Dom flesta flatbäddsscanners har en Dmax på 2.6 som motsvarar 6 bitar / kanal (18 bitar RGB), dvs lite bättre än de flesta skärmar kalar att återge.

Nu finns det de som säger att negativ film inte kan återge mer än 11 bitar per kanal, men den är betydligt bättre än så. Har du bra optik så blir resultatet betydligt bättre. Scannade neg som jag tog 1968 i julas och det fanns betydligt mer att återge an vad jag har lyckas åstadkomma i mörkrummet med allt vad plattar och hål i kartonger kunde återge. Även negativ som jag inte såg med blåtta ögat, dvs nsäatn kolsvarta blev förvånadsvärt bra, Men scannertiden 10 dubblades.

Som jämförelse kan jag nämna att en papperskopia från neg/dia har en Dmax på 2.0 och tidningstryck en Dmax på 1.1, bestruket papper 1.9
Så att skanna papperskopior brukar aldrig vara några problem.

Formeln för Dmax är ln (bitar RGB / 3) / ln 2
för dyn range är log10 ( 2 ^ ( bitar RGB / 3))

En Dmax på 4.8 motsvarar en Dyn. område på 8.4 som motsvarar 28 bitar per kanal som motsvarar 84 bitar RGB.

Nu är det inte siffrorna som avgör utan resultatet. Lär du dig behärska trumscannen så kommer du inte att ångra dig.

Än en gång. köp den innan någon annan gör det. Se till att du får med programvara och feeders mm. På hasselbldshemsida kostar programvaran ca 40KSEK.

Kolla dock upp hur bra dammbortagningen är. Jag nyttjar sen flera år HW dammbortagning med ICE3/4 och det ger en besparing på ca 1h per negativ.Och den fungerar utmärkt utan förstörelse av skärpa mm.

Be även att få prova och du, prova med ett mycket tunnt negativ. Jag häpnas på hur bra coolscan 5000/9000 är med Nikons originalscannerprogramvara. Om man ska testa en skanner ska man testa om tiden varierar för skanning, detta för att avgöra att den klarar tunna/tjocka negativ.Om motsvarande tid varierar för trumscanner vet jag inte.

Är intresserad hur nöjd du blev. Är även intresserad att prova.
Maila mig om du vill ha mer hjälp.
 
Senast ändrad:
tack för hjälpen!

och stort tack för förklaringen av dmax.

undrar om någon har en uppfattning om hur imacon flextight photo står sig till en imacon 848. att den inte är lika bra har jag förstått, den är väl äldre och billigare? men hur bra är den?
 

MartinB

Aktiv medlem
Jessica,
Tycker det verkar vara en riktigt bra affär. Lär inte vara några problem att få den servad heller om det skulle behövas. De beggade 848:eek:rna jag sett har varit dyrare.
Ang. kvalité så är Imacon/Hasselblad bäst. Nikon gör helt OK scanners, men INTE lika bra som Imacon. Med Nikon hade jag problem att få jämn skärpa över bilden med vissa neg, men bortsett från det är dom snabba och har ICE vilket kan vara trevligt. Men för priset du nämner hade jag satsat på Imaconen istället för en Coolscan 9000 t.ex.
Ang. skillnad mot Flextight så är 848 snabbare, har bättre dmax samt högre upplösning. Det kan vara bra med mer än Flextights 3200 dpi om man ska scanna småbild. Att ha en snabb scanner är ju också rätt viktigt.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Tänkte jag lägger in denna fråga här istället för att starta en ny tråd.. Någon som vet hur man får en Imacon 646 att funka på en PC med Vista 64?

Går det överhuvudtaget? Finns det drivrutiner att få tag i ? Behöver man installera någon hårdvara i datorn?

Tack!
 

kjellric

Aktiv medlem
Tänkte jag lägger in denna fråga här istället för att starta en ny tråd.. Någon som vet hur man får en Imacon 646 att funka på en PC med Vista 64?

Går det överhuvudtaget? Finns det drivrutiner att få tag i ? Behöver man installera någon hårdvara i datorn?

Tack!
Jag tror att du måste ha en fire wire port. Kolla på SilverFasts hemsida om de har drivrutiner/program som stöder Imacon 646.

http://www.silverfast.com/show/silverfast-se/en.html
 

stefohl

Aktiv medlem
Tänkte jag lägger in denna fråga här istället för att starta en ny tråd.. Någon som vet hur man får en Imacon 646 att funka på en PC med Vista 64?

Går det överhuvudtaget? Finns det drivrutiner att få tag i ? Behöver man installera någon hårdvara i datorn?

Tack!
Varför inte använda originalprogrammet, nu när Hasselblad gör bland de bästa skannerprogram som jag har arbetat med. Flexcolor 4.8.6 stöder Vista 64. En dröm at arbeta med jämfört med Silverfast.

Stefan
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm, det stog inget om imacon där, men någon som vet vad flex-color programvaran kan kosta? typ 20.000?
 

stefohl

Aktiv medlem
Hm, det stog inget om imacon där, men någon som vet vad flex-color programvaran kan kosta? typ 20.000?
Nej, eftersom Imacon och Hasselblad är sammanslagna till ett företag. Idag heter skannern Hasselblad. Och skannerprogramvaran är fruktansvärt dyr. Den kostar 0 kr om du äger en Hasselbladsskanner.

Stefan
 

kjellric

Aktiv medlem
Hm, det stog inget om imacon där, men någon som vet vad flex-color programvaran kan kosta? typ 20.000?
Om du gör en produktregistrering på hasselblads hemsida så har du fri tillgång till flexcolor, jag tänkte inte på det. Personligen tycker jag att SilverFast är det bästa skannerprogram jag har haft/provat.
 
ANNONS