Annons

Piratbatteri till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Tänk att den här typen av diskussioner alltid dyker upp varje gång batterier som inte är oginal kommer på fråga.

Vissa av er här och som tycker det är snålt med icke-orginalbatteri har i sin kameraväska gluggar av annat märke än huset. Har man köpt ett kamerahus för bla-bla tusenlappar så ska man väl inte snåla in på objektiven...

/K
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tänk att den här typen av diskussioner alltid dyker upp varje gång batterier som inte är oginal kommer på fråga.

Vissa av er här och som tycker det är snålt med icke-orginalbatteri har i sin kameraväska gluggar av annat märke än huset. Har man köpt ett kamerahus för bla-bla tusenlappar så ska man väl inte snåla in på objektiven...

/K
Min tanke är att garantin kanske inte gäller om det blir problem med kameran i samband med icke-originalbatteri.

Annars struntar jag väl i vad människor använder för batterier, mp3-spelare, el-vispar eller vad det nu kan vara. Jag försökte ge ett annat perspektiv på det, på det sättet som man gör på ett forum.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Skaffade ett extrabatteri till min D200 för 50kr via ebay innan en resa till lofsdalen i julas, har ännu inte märkt någon funktionell skillnad på mina två batterier även om det ena är pirat - det har tjänat mig väl!!
 

Makten

Aktiv medlem
Min tanke är att garantin kanske inte gäller om det blir problem med kameran i samband med icke-originalbatteri.
Frågan är vad det skulle kunna bli för problem. Om batteriet är dåligt så funkar inte kameran, men den lär inte pajja. Det enda jag kan tänka mig är haveri i samband med laddning, men det gör man ju ändå inte i kameran.
 

sukram

Aktiv medlem
Håller med Tore i det här fallet.

Köpa kamera för nära 20 k, och sen snåla på ett par batterier har jag aldrig fattat.
Visst, pirat kanske funkar, men orginal är ändå orginal.

Att sen orginal är oförskämt dyra, det är en annan femma.

Bara mina 2 cent !
Om nu pirat är lika bra, varför betala extra för samma sak?

"bara för att" eller?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Frågan är vad det skulle kunna bli för problem. Om batteriet är dåligt så funkar inte kameran, men den lär inte pajja. Det enda jag kan tänka mig är haveri i samband med laddning, men det gör man ju ändå inte i kameran.
Ja, men då är det väl bara att köpa, då.

Jag tycker ju iofs att det kan vara lite läskigt med batterier, man har ju iaf hört om mobilbatterier som blivit stekheta och pajjat mobilen. Jag skulle inte sätta i ett icke-orginal i en kamera för så mycket pengar.

Over & out:)
 

keckax

Aktiv medlem
Detta batterisnack handlar ju bara om specialanpassade batterier för en pryl vi köper. Jag har aldrig hört någon som varit orolig för märket på standardbatterier som trippel- a eller aa, för att ta ett par exempel. De senare finns ju i hundratals olika märken, men inte fan ställer någon frågor om det ena eller andra märket i det fallet trots att dessa petas in i andra prylar än kameror... Jo föresten, även där använder vi alkaliska eller uppladdningsbara batterier av varierande sort och dessutom märken som ingen vet ett dyft om. I fjärrkontrollen till min tv satt märkesriktigt panasonicbatterier. Jag tvekade inte en sekund att klämma i Ikeas variant när dessa tog slut. Jag undrar hur många som skulle fara runt till butiker för att hitta Panasonics AA- batterier bara för att det måste vara orginal?

Vad är skillnaden?

/K
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Jag skulle nog inte köpa ett batteri som på ebay säger sig ha 3000mA när samtliga batterier som egna tillverkaren säljer är på 1500mA som var fallet med min D200, såldes ett flertal med annan data. Skulle det vara så att man köper ett batteri som skulle råka vara nicd när du endast ska använda din laddare med nimh, men man tar för givet att det är rätt batterityp så vet inte jag vad som händer, så även med AA/AAA.
Tror inte faran är när man använder batteriet i enheten, utan när det laddas.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Håller med Tore i det här fallet.

Köpa kamera för nära 20 k, och sen snåla på ett par batterier har jag aldrig fattat.
Visst, pirat kanske funkar, men orginal är ändå orginal.

Att sen orginal är oförskämt dyra, det är en annan femma.

Bara mina 2 cent !
Mina 2 cent är att original är original utan några andra argument är bara fånigt.
Om du kan få en sak som fungerar lika bra men kostar 30% av det andra varför köpa det dyra ?
Ibland är det tom så att vissa piratdelar om man nu ska kall det så är bättre än original.

Det kan ju faktiskt vara så att tack vara att man tänker så så har han haft råd med att skaffa sig en D700.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag skulle nog inte köpa ett batteri som på ebay säger sig ha 3000mA när samtliga batterier som egna tillverkaren säljer är på 1500mA som var fallet med min D200, såldes ett flertal med annan data. Skulle det vara så att man köper ett batteri som skulle råka vara nicd när du endast ska använda din laddare med nimh, men man tar för givet att det är rätt batterityp så vet inte jag vad som händer, så även med AA/AAA.
Tror inte faran är när man använder batteriet i enheten, utan när det laddas.
Det där med hur många mAh ett batteri är märkt med kan man strunta i när det gäller de här batterierna. Man kommer att få ut ungefär lika mycket energi ur ett lika stort batteri oavsett vad det står på det.

Sen att det skulle vara risk för att få ett NiCd-batteri istället för ett NiMH tror jag inte på för fem öre. Jag har iallafall aldrig hört talas om det! Jag har inte heller hört talas om ett enda fall där en kamera gått sönder på grund av batteriet, vare sig pirat eller original. Har någon annan det?

Ni som hävdar att original alltid är original, har ni testat och jämfört?
 

smilfinken

Aktiv medlem
Ni som hävdar att original alltid är original, har ni testat och jämfört?
Jag hävdar förvisso ingenting, men jag har blivit bränd av att köpa tredjepartsbatterier ett par gånger till kameror tidigare, så nu drar jag mig för att testa igen. Även om det är förhållandevis billigt med "pirat" så lägger jag hellre 800 spänn (fast inte gärna) på något som högst troligt funkar än 300 på något som kanske, förhoppningsvis, funkar.

Ett av de jag hade tog slut efter några månader (kort laddningscykel och ännu kortade drifttid, trots liknande prestanda som originalbatteriet från början) och det andra passade inte riktigt i batteriluckan (fast det blev ju å andra sidan bättre och bättre i det hänseendet ju fler gånger man tog ur och laddade det..).
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Det där med hur många mAh ett batteri är märkt med kan man strunta i när det gäller de här batterierna. Man kommer att få ut ungefär lika mycket energi ur ett lika stort batteri oavsett vad det står på det.

Sen att det skulle vara risk för att få ett NiCd-batteri istället för ett NiMH tror jag inte på för fem öre. Jag har iallafall aldrig hört talas om det! Jag har inte heller hört talas om ett enda fall där en kamera gått sönder på grund av batteriet, vare sig pirat eller original. Har någon annan det?

Ni som hävdar att original alltid är original, har ni testat och jämfört?
Jag tänkte bara rent hypotetiskt, att det kunde vara exempelvis nicd och att det inte matchade laddningsproceduren hos ett nimh (eller tvärtom) Skulle det vara så att man hittar ett 3000mA -batteri så är det än mindre troligt att det är samma batterityp som original med exempelvis 3,2volt 1500mA.
Den piratvariant jag köpte nämnde exakt samma data som det som original, och laddar heller inte snabbare eller långsammare än mitt originalbatteri.
 

Arne1453

Aktiv medlem
Om vi öppnar bagageluckan på våra bilar så ska vi se att vi har olika saker med oss utöver reservhjul, domkraft, fälgkors och varningstriangel beroende på att vi rustar oss i olika utsträckning för olika eventaliteter.

Min salige far hade tre fjärdedelar av bagageutrymmet fyllt med mekarkläder, en större uppsättning träklossar (att kunna ställa under bilen om han fick punktering och bilen måste hissas upp - då måste den säkras med virket ifall domkraften skulle ge vika, sånt hade hänt förr hade far hört), olja, vatten, glykol, batterivatten, reservdunk med bensin, bogserlina, startkablar, batteriladdare, reservfläktrem, stor verktygslåda, plasthinkar som kunde vara bra att ha vid bärplockningsutflykter och för andra mer ospecificerade ändamål, snöskyffel, ved, förstahjälpen-kudde och slutligen naturligtvis ett reservbatteri.

Om jag hade sagt till honom att allt detta var onödigt och att han borde plocka ur det hade han blivit ledsen och sårad tror jag. Han kände sig nöjd och bekväm över att vara så väl rustad och slippa oroa sig för om något skulle hända.

Min far garderade sig för allt och var nog lite ovanlig så. Men att vilja gardera sig med ett reservbatteri till kameran verkar flera vilja göra av inläggen att döma. Även jag har ett reservbatteri, alltså till kameran och det för att jag vet att jag ibland glömmer att ladda upp batteriet när det närmar sig urladdat. Jag tänker att jag ska sätta det på laddning men först ska potatiskoket på spisen och sen ska sonen ha hjälp med matten och så glöms det bort. Då är det bra att ha ett laddat reservbatteri. Men om det också är urladdat? Nej det är alltid laddat för när jag tar ur ett batteri ur kameran så sätter jag det alltid på laddning, den rutinen avviker jag aldrig från.

Jag menar att vi skaffar oss olika erfarenheter och vi har olika strategier för att undvika att vi hamnar i oönskade situationer. En del måste gardera sig till tusen, andra chansar att det går bra. Några är så strukturerade att de aldrig råkar ut för något oförutsett och för dessa framstår nog andras reservlösningar och garderingar som onödiga och irrationella.
 

Gården

Aktiv medlem
Frågan är vad det skulle kunna bli för problem. Om batteriet är dåligt så funkar inte kameran, men den lär inte pajja. Det enda jag kan tänka mig är haveri i samband med laddning, men det gör man ju ändå inte i kameran.
Men då står du ju där med ett trasigt "piratbatteri" !
Har du riktigt med osis, så har laddaren också pajat.

Då är det ju inte så billigt med "piratbatteriet" längre !
 

sukram

Aktiv medlem
Men då står du ju där med ett trasigt "piratbatteri" !
Har du riktigt med osis, så har laddaren också pajat.

Då är det ju inte så billigt med "piratbatteriet" längre !
Otroligt va nojiga folk här, sådär kan man inte resonera.

Om orginalbatteriet går sönder då? Då står man ju där... med ett trasigt batteri, som är ännu dyrare!

Jag har kört ett av mina batterier som pirat i min d200 sen den var ny, funkar hur bra som helst. Och JA för att svara nån annan, jag behöver 2 batterier, ve och fasa.
 

cakon

Aktiv medlem
Jag köpte två batterier av typen En-el4 samt en laddare för totalt ca 500 kr på Ebay. Detta gjorde jag våren 2010. Funkar hur bra som helst. Batteritiden är än så länge väldigt bra. Samma uppsättning fast original hade varit ca 8 gånger dyrare. Bara för att jag tycker att kameran i sig är värd sitt pris så måste jag ju inte automatiskt även tycka detsamma om överprissatta tillbehör såsom batterier.
 
ANNONS