Annons

Val av kamera på Valborg (systemkamera vs kompakt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej,
Snart är det Valborg och jag gillar att fota få Valborgsfirandet på bild. Nu kommer jag inte fotografera Majbrasor, utan det jag ska fotografera är bland annat mina vänner, mig själv med vänner och nyfunna vänner.

Jag har en Canon 5D Mk2 med olika objektiv. Problemet med att ta med mig den är att den är stor, tung och "syns". Jag har även en Ricoh Gr Digital som är liten och kompakt. Problemet med den är att jag har endast ett batteri och om det plötsligt bestämmer sig för att dö, så har jag inget back-up-batteri. Fördelen med Ricoh Gr Digital är dock att den är lätt att ha med sig och ger bra bildkvalité.

Så vilken kamera hade ni haft med er? Canon 5D Mk2 med 35mm (Samyang f/1.4) eller en Ricoh Gr Digital 18.3mm (motsvarande 28mm)?
 

SallyIV

Aktiv medlem
Richo'n, det måste gå att köpa reservbatterier?

Litet format, stör inte med sin storlek.

Vränger jag till tolkningen av frågan litet är svaret: Fuji; du har 4 serier X-A; X-M, X-E, X100 som alla är bra duktiga. ;-)

-J!
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Ett bra bärsystem så blir kameran inte tung, har en axelrem så kameran kommer ner på höften, inga problem alls. Då är det nog jobbigare att bära omkring på en starköl hela dagen på valborg.

Sen, varför säljer du inte din systemkamera och köper en mer avancerad kompakt med fler batterier, eftersom du verkar inte vilja ta med den, den blir ju inte lättare efter valborg.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
jag tänker att det beror ju på hur viktig det är med bilderna

är ditt syfte primärt att plåta Valborg och samtidigt ha lite trevligt själv så gäller ju systemkamera

är syftet att själv fira Valborg och umgås med vänner, ha trevligt och samtidigt ta bilder så kompaktkamera

visst går det att kombinera både plåtande och firandet men då får du ju vara beredd på att släpa runt på systemkameran

nä det räcker inte med 2 kameror, en stor och en liten, man behöver en mitt emellan oxå! :)
 

vadintor

Medlem
Enkelt val. Billigaste och mest lämpade alternativet är att köpa nytt batteri till Ricoh. Samyang saknar väl AF, 5D blir tung och klumpig, det finns risker med Valborgsfirandet som kan påverka kamerans funktionalitet och tillgänglighet dagen efter, så du vill inte riskera din dyrgrip samt förstås att 5D har mycket lägre DR.:)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag får upp en massa frågetecken, ska du ta många bilder, med ricohn blir det bara 28mm (som går att delförstora). Fjärrkontroll och stativ passar väl bra, för du tänker väl inte stå bakom kameran hela valborg?
Vän/ familjebilder eller mer avancerat?
Piratbatterier kan man hitta billigt på Ebay.
 

bokelund

Aktiv medlem
Jag skulle valt Ricoh GR. (om man ska vara lite petnoga så heter den bara Ricoh GR, den version som heter Ricoh GR digital hade mindre sensor)

Vränger jag till tolkningen av frågan litet är svaret: Fuji; du har 4 serier X-A; X-M, X-E, X100 som alla är bra duktiga. ;-)

-J!
Jag hade en Ricoh GR förut och har nu en x100 och den senare känns faktiskt lite klumpig i jämförelse. Men det är ju mest för att Ricoh är så liten. :)

Laddar man inte batteriet i Ricohn direkt via USB i kameran? Om du inte får tag på batteri så går det ju att köpa ett usb-powerpack och ladda kontinuerligt i jackfickan. Bllir ju dock ett lite otympligare paket, men klart mindre än Canon 5d m2.
 

martinot

Aktiv medlem
Menar du allvar med att du ska köpa ny kamera för att fotografera Valborg? Tankeväckande i sanning, LO
Valborg ställer väldigt speciella krav. Jag kan faktiskt förstå det.

Personligen så hade jag kört med en stöttålig och vatten/dryckestät kamera. Kika på en Nikon AW-1 eller tex en Leica U-X om du samtidigt vill imponera lite.

Lycka till! :)
 

Borka Grön

Avslutat medlemskap
Valborg ställer väldigt speciella krav. Jag kan faktiskt förstå det.

Personligen så hade jag kört med en stöttålig och vatten/dryckestät kamera. Kika på en Nikon AW-1 eller tex en Leica U-X om du samtidigt vill imponera lite.

Lycka till! :)
Men det står ju ingenstans att det handlar om att köpa något. Det enda i inköpsväg som diskuterats är huruvida det kanske vore lämpligt att köra med Ricoh:n och att ett extra batteri kanske vore på plats.
 

Acei

Aktiv medlem
Fungerar det batteriet verkligen till Ricoh GR? Vad jag minns så såg Ricohns batteri lite annorlunda ut.
Vet inte, har ej någon sådan kamera utan jag slog bara på vad tidigare talare hade sagt vad den hette.
Finns många olika Ricoh modeller på den sida att välja på.
Vet bara att dom hade en otrolig snabb leverans.
Så trådskaparen får väl kolla själv om det är något som passar honom.
Var bara ett förslag.

Kan titta här för att få rätt http://www.duracelldirect.se/digitalkamera/ricoh-batteri-adapter-laddare.html
 
ANNONS