Annons

Byte av pin i minneskortsläsare - kostnad? (5dMk2)

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Jag har en Canon eos 5D Mark II som efter utlåning av kamera återlämnades med en böjd pin inne i minneskortsläsaren, så nu kan inte kameran läsa minneskort. Detta gör såklart kameran obrukbar och behöves fixas omgående.

Någon som har bytt pin i minneskortsläsaren? Krävs det att hela läsarplattan med pins behöver bytas ut? Om ni lämnade in den på reparation (inte på garanti), vad kostade det er? Hur lång tid tog det att reparera den?

Elektroniken i kameran fungerar så det enda som inte fungerar är minneskortsläsaren.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om den kan skriva till kortet skulle jag inte skicka in den. Det kostar nämigen ganska mycket att byta ut den delen. Jag har sett någon som gjort det och tror det kostade cirka 3 500 kr.
En välvårdad 5DMKII får man väl idag för 6 000 kr?
Så då hade jag köpt en kortläsare och kört vidare.

Vill du ha den reprerad så skicka in den till Canon RCC. De ger mycket bra service.
De kan snabbt kolla din kamera och ge dig ett kostnadsförslag.
Fast skynda dig i så fall. Snart börjar de själva gå på semester och kameror som misshandlats blivit dränkta osv. börjar strömma in till dem.
Då blir det gärna tider runt 4 veckor innan de kan fixa kameran.
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Om den kan skriva till kortet skulle jag inte skicka in den. Det kostar nämigen ganska mycket att byta ut den delen. Jag har sett någon som gjort det och tror det kostade cirka 3 500 kr.
En välvårdad 5DMKII får man väl idag för 6 000 kr?
Så då hade jag köpt en kortläsare och kört vidare.

Vill du ha den reprerad så skicka in den till Canon RCC. De ger mycket bra service.
De kan snabbt kolla din kamera och ge dig ett kostnadsförslag.
Fast skynda dig i så fall. Snart börjar de själva gå på semester och kameror som misshandlats blivit dränkta osv. börjar strömma in till dem.
Då blir det gärna tider runt 4 veckor innan de kan fixa kameran.
Den kan inte skriva till kortet och när kortet sätts in i kameran så får jag upp felmeddelande, så tyvärr kan jag inte köra med extern minneskortsläsare.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har inte plockat isår just någon EOS 5D Mark II, men inspekterat en EOS 350D med samma fel. En kompis fick den efter att den hade skrotats av ett företag pga att det inte var lönsamt att lämna in och reparera den.

Detta är ju ett skenbart väldigt enkelt fel, men i praktiken är det bevärligt (en svaghet med just CF-kort). Rädd för att det kan bli dyrt att åtgärda, men eftersom du har en entydig diagnos över vad det är för ett fel, så borde det inte vara omöjligt att få en kostnadsuppskattning från något Canon servicecenter, utan att du först ska behöva skicka in kameran och betala för ett kostnadsförslag som de vet blir orimligt dyrt i förhållande till marknadsvärdet på kameran. Om priset är överkomligt så bör du känna till att det inte är ovanligt att det kan ta en månad att reparera en kamera, ifall man inte har något pro-serviceavtal.

Ifall du har tidigare erfarenhet av att plocka isär elektronik och av att löda, skulle du ev. kunna ge dig på det själv (dock inte enkelt ens då). Om inte kommer du sannolikt inte att få ihop det hela igen i fungerande skick (kompisen gav upp). DSLR-kameror består av väldigt många komponenter och skruvar (vissa dolda) att hålla reda på, och små ömtåliga bandkablar m.m. som behöver lödas loss och tillbaka. Risken för att något ska bli fel i allt det här pilliga är överhängande.

Så börja med att försöka få ett kostnadsförslag. Det kan visa sig vara fördelaktigare att köpa en annan begagnad i stället (fungerande). Medger personen som lånade din kamera att felet uppstått under hens användning, och att hen är beredd att kompensera för detta?
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
En möjlighet som ev. skulle kunna lyckas är att försöka rätta till det böjda stiftet. Dock titta noga, det är vanligen ett antal stift som är mer eller mindre böjda. Normalt bryts stiftet av när folk försöker att böja tillbaka det, så jag skulle skaffa något litet mässingsrör eller nåt med en inre diameter någon tiondedel större än kortläsarstiften, och en yttre diameter som är tillräckligt liten för att inte böka till stiften närmast intill.

Skulle du lyckas med detta och få in CF-kortet igen så att allt fungerar, så ta ALDRIG ut kortet mer därefter. Låt det sitta kvar och använd i stället en USB-kabel för att överföra bilderna till datorn.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu råkar jag vara så kallad VIP när det gäller Canon. Så visst får jag bättre service än andra.
Fast de få gånger jag behövt ringa dem på grund av problem har jag aldrig nämnt min VIP status.
De är trots det mycket snabba och trevliga att ha att göra med.
Detta med kortläsaren är ett väl känt problem. Det händer när man vänder kortet fel och använder våld för att få ner det eller något skräp har kommit emellan.
Kostnaden ligger runt 3 500 kr för att byta den delen.
Ring och hör med RCC. De är faktiskt grymt bra.
 

snap01

Aktiv medlem
nu har jag visserligen inta pajat stiften i korten någon gång ännu men på kortläsaren har det hänt två gånger. Och tro mig har inte använt våld eller stoppat kortet bakvänt. Ena gången kortslöts hela kortet så det var bara att åka o göra om jobbet.
Så idag föredrar jag sd korten trots dom känns sladdriga o små men inga stift som kan böjas. I min kamera finns plats för både cf o sd kort. Behöver inte vara så dyrt att laga kolla runt lite.
 
ANNONS