Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkt hörn på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det ser ut som ett för trångt (eller felmonterat) motljusskydd, alternativt ett filter som är för tjockt.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Om allt som kan monteras på utsidan, typ motljusskydd/filter, sitter korrekt så verkar det vara något som är skadat inuti objektivet.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hmm. Just härom dagen packade jag upp en ny modell av annat fabrikat på jobbet. Den gav precis som din bild visar - kraftig distorsion samt massor av vinjettering som man såg med tydliga kanter. Som att objektivet hamnat i fel läge. Efter en liten stunds pillande i menyer klickade det till i den & de effekterna försvann. Ser verkligen likadant ut här. Gissar på att något i objektivet hamnat ur läge.
 

jasod

Medlem
Denna bild är tagen med min Canon G3x i vidvinkelläge.
Är detta normalt???
Vad jag kan se verkar motljusskyddet skugga i hörnorna. Betr stenläggningen är det svårt att veta, men stenarna är dåligt lagda, så det tror jag inte beror på kameran. Vidvinkel i sig gör ju att bilderna blir lite annorlunda.

Hälsn
Janne S
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Vad jag kan se verkar motljusskyddet skugga i hörnorna. Betr stenläggningen är det svårt att veta, men stenarna är dåligt lagda, så det tror jag inte beror på kameran. Vidvinkel i sig gör ju att bilderna blir lite annorlunda.

Hälsn
Janne S
Stenläggningen är från 1500 talet...kameran är från 2016...inget motljusskydd.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hmm. Just härom dagen packade jag upp en ny modell av annat fabrikat på jobbet. Den gav precis som din bild visar - kraftig distorsion samt massor av vinjettering som man såg med tydliga kanter. Som att objektivet hamnat i fel läge. Efter en liten stunds pillande i menyer klickade det till i den & de effekterna försvann. Ser verkligen likadant ut här. Gissar på att något i objektivet hamnat ur läge.
Kan det vara den "optiska VR/IS linsen" som parkerat sig fel? På min nikonglugg 16-85 kan det "ruska till" ordentligt i sökaren när den släpper motivet men aldrig att man ser svarta hörn. Mystiskt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Inte med ett tillräckligt vidvinkligt objektiv. Det här ser ut ungefär som om jag fotograferar insidan av motljusskyddet på mitt fisheyeobjektiv.
 

Smw

Aktiv medlem
Det märkliga är att det inte syns (hörnen alltså) på kamerans display. Men det syns väl på datorn...
Hej !

Är det samma utsnitt i datorn som i kameran ?

vilket program i datorn ?

I en av de tidigaste DPP som följde med vår 400D så om man gjorde
en perspektivjustering av en bild med ex 17-85 ( Guds straff till arkitekturfotografen )
så kunde det komma fram mera detaljer i kanterna/hörnen och samtidigt växte
bilden från 10 till kanske 12 M.

Finessen försvann från DPP.

//MW
 
Senast ändrad:
ANNONS