Annons

Extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats_G

Ny medlem
Hej,

Har ganska nyligen köpt en ny laptop med 256GB SSD disk.
Eftersom den disken inte är så stor tänkte jag portionera ut mina bilder på en extern USB 2.5tums disk (Backuper av bilder finns på andra diskar) men tänkte ha den externa USB disken som "arbetsdisk" för bilderna.

Några erfarenheter av detta?

Att tänkapå vid köp av disk?
USB3 ska finnas på disken och den ska vara 2.5Tums (för att slippa extra strömförsörjning.)

/Mats
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har haft det så i en 5 år nu, en extern 2,5 där egentligen alla användarfiler lagras. Det var väldigt bekvämt att tex hela itunes biblioteket låg på en extern disk när jag för en månad sedan bytte dator till en ny laptop med också en 250GB disk. Det enda som jag lägger på laptopdisken är import till LR. Jag tror att det kan gå snabbare att dessa filer ligger på en SDD när de ska framkallas. Efter framkallningen så flyttar jag filerna från laptop till andra hårddiskar för bilder, detta görs via LR så att jag behåller synkningen. Det man behöver tänka på att göra backup på sin externa supportdisk.
 

Mats_G

Ny medlem
Tack...

...precis min tanke att jobba med de nya bilderna på SSD:n när de importeras och sen flytta över dem till andra diskar....
...och där fick du med svaret på min nästa fråga också.. LR fixar detta. :)
 

Per_S

Aktiv medlem
externt.

jobbar så nästan hela tiden. köp en snabb disk, så är det inget problem med LR. Har jobbat från extern SSD, funkar sjukt bra till 4K film. Har vanlig disk att jobba med fotofrån, funkar med sjukt bra. =)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack...

...precis min tanke att jobba med de nya bilderna på SSD:n när de importeras och sen flytta över dem till andra diskar....
...och där fick du med svaret på min nästa fråga också.. LR fixar detta. :)
Ja det fungerar fint. Det enda problem är att få LR att hitta den nya årsmappen (jag lägger in bilderna under årsmappar). För att LR att hitta så brukar jag skapa en ny mapp på den externa disken med tex 2017 i denna lägger jag in en bild, sedan låter jag LR importera denna. Efter detta så finns mappen länkad i LR och det går att dra över mapparna i LR från C till den externa
 

Mats_G

Ny medlem
Det kluriga är att hitta en snabb "färdig disk", tydliga skillnader i PC För Allas senaste test från i år

Namn / Läs (MB/s) / Skriv (MB/s) / Söktid (ms)
Toshiba Canvio Premium 122,3 118,2 14
Silicon Power Armor A60 111,9 106,1 17
Seagate Expansion Portable 97,4 94,3 15
Intenso Memory Home 88,1 88,8 N/A
Maxtor M3 Portable 85,7 82,6 ?
WD My Passport Ultra II 84 85,1 15
Buffalo Ministation Safe 83,9 83,9 20
Adata Dashdrive Durable HD710 73,1 71,8 18

Ni som kör så här har Ni gjort någon Speedtest (med t.ex HD TUNE Pro) för att få läs och skrivhastighet på disken via USB?

/Mats
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Har ganska nyligen köpt en ny laptop med 256GB SSD disk.
Eftersom den disken inte är så stor tänkte jag portionera ut mina bilder på en extern USB 2.5tums disk (Backuper av bilder finns på andra diskar) men tänkte ha den externa USB disken som "arbetsdisk" för bilderna.

Några erfarenheter av detta?

Att tänkapå vid köp av disk?
USB3 ska finnas på disken och den ska vara 2.5Tums (för att slippa extra strömförsörjning.)

/Mats
Du kan väl börja med att uppgradera den interna disken?
 

Ventures

Aktiv medlem
De externa usb-diskarna inbyggda i ett snyggt fodral saknar vanligen all form av kylning. Överhettning förkortar livslängden. (av en anledning har man fläktar till hårddiskarna i en desktop.) Själv har jag (för backupdiskarna) en dockningsstation för "interna" diskar för att få lite luftcirkulation samt flexibiliteten att använda alla typer av SATA-diskar. Lösningen kanske inte passar i detta fall men vanligen är interna diskar mer prisvärda än usb-diskarna.
 

reboot81

Aktiv medlem
De externa usb-diskarna inbyggda i ett snyggt fodral saknar vanligen all form av kylning. Överhettning förkortar livslängden. (av en anledning har man fläktar till hårddiskarna i en desktop.) Själv har jag (för backupdiskarna) en dockningsstation för "interna" diskar för att få lite luftcirkulation samt flexibiliteten att använda alla typer av SATA-diskar. Lösningen kanske inte passar i detta fall men vanligen är interna diskar mer prisvärda än usb-diskarna.
Är inte det där en myt? Att lite värme dödar diskar?
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-temperature-does-it-matter/

Har själv aldrig sett dedikerade fläktar sitt på diskar i en desktop.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det kluriga är att hitta en snabb "färdig disk", tydliga skillnader i PC För Allas senaste test från i år

Namn / Läs (MB/s) / Skriv (MB/s) / Söktid (ms)
Toshiba Canvio Premium 122,3 118,2 14
Silicon Power Armor A60 111,9 106,1 17
Seagate Expansion Portable 97,4 94,3 15
Intenso Memory Home 88,1 88,8 N/A
Maxtor M3 Portable 85,7 82,6 ?
WD My Passport Ultra II 84 85,1 15
Buffalo Ministation Safe 83,9 83,9 20
Adata Dashdrive Durable HD710 73,1 71,8 18

Ni som kör så här har Ni gjort någon Speedtest (med t.ex HD TUNE Pro) för att få läs och skrivhastighet på disken via USB?

/Mats
Ett generellt problem med USB och prestandamätningar är att man kan få helt andra prestandasiffror även när man gör exakt samma mätningar fast med en annan dator. Oftast är det ju så att den USB-disk som är snabbare med en dator också är snabbare med en annan, men ibland kan även den inbördes ordningen växla beroende på dator.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Min dator är en myt ;)
Din bild måste vara photoshoppad! :)

Nejdå, det är vanligt med fläktar vid diskarna så det är ingen myt. Däremot är det nog till största delen en myt att de fläktarna har någon större påverkan på hårddiskarnas livslängd. Idag finns det ju en del både omfattande och noggrann statistik kring detta, som i blogginlägget som Bo länkade till och i Googles berömda genomgång. Och det mesta tyder på temperaturen har någonstans mellan ingen alls och mycket liten påverkan på hårddiskars livslängd.

Jag pratade med en representant för en disktillverkare för några år sedan som påpekade att en stor orsak till uppfattningen att värme skadar diskar antagligen är att man blandar ihop orsak och verkan. Det är vanligt att diskar som håller på att gå sönder blir varma vilket en del misstolkar till att det är den höga temperaturen som orsakar haveriet, när det egentligen är precis tvärtom :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag pratade med en representant ...
Det beror ju på hur hårt och extremt man testar dem.
Traskar man från 120 till -50 grader några ggr o ligger på 10G i topparna eller kanske 100G EN gg så håller inte alla sorter.
Att bara starta elektronik i -50 grader är en happening.
Men som sagt var, det är extremt o utanför hobby verksamhet.
 
ANNONS