Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 & Nikon AF Nikkor 35mm 1:2 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag är helt ny med Nikon så jag köpte mig en Nikon D700 och ett 35mm-objektiv och har nu stött på ett problem.

Jag har monterat objektivet rätt (autofokusen fungerar) men jag kan endast ta bilder när objektivet är inställt på bländare 22. Användare jag en annan bländare så fokuserar kameran rätt men det tas ingen bild när jag trycker på avtryckarknappen, vilket jag tycker är lite knasigt.

På objektivet så finns det ju en "omställningsknapp" med en vit prick på som endast fungerar att ändra läge med när bländaren står på 22 och därefter "låser" sig bländarringen (dvs man kan inte ändra bländare).

Ändrar jag läge (läs: trycker upp den) så kan jag ändra bländare men då kan jag inte ta någon bild eftersom bländarvärdet inte är f/22.

Någon som vet vad jag gör för nybörjarfel?

edit: När jag ska använda f/2 -> f/16 så står det FEE i displayen, vilket jag tolkar som error.
 

Lingome

Medlem
Det är rätt du ska välja bländare på kamerahuset inte på objektivet det gör man endast med manuella objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Meningen är att du ska ändra bländare på kamerahuset precis som på objektiv utan bländarring när det gäller AF-objektiv. För att kunna göra det så ska bländarringen stå på minsta bländare, därav låsknappen så att den håller sig där.

Nu har D700 dock AI-koppling, så du kan ändra så att du kan använda bländarringen istället. Det finns någonstans i menyn, men jag minns inte exakt var på rak arm.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Nu har D700 dock AI-koppling, så du kan ändra så att du kan använda bländarringen istället. Det finns någonstans i menyn, men jag minns inte exakt var på rak arm.
- - -
Gå till Custom Setting Menu
f Controls
f9 Customize command dials
Välj Aperture setting
Där kan man välja att bländare ställs in med Sub-command dial (alltså hjulet på framsidan av kamerahuset) eller Aperture ring (alltså på objektivet om det finns en bländarring)

Nikon är tvärtemot de flesta andra kameror.
Till exempel att objektivet sätts fast och tas av motsatt mot en vanlig högergängad skruv. Alltså att låsa objektivet görs med en vridning åt "vänster".
Och ofta hakar folk upp sig på att man vrider rattarna åt "fel" håll.
Att + på skalan ligger till vänster och inte till höger.
Det där går att ändra på numera.
Det kommer sig av hur det såg ut för länge sedan med manuella filmkameror.

Fokuseringen går åt motsatt håll mot Canon till exempel.
Tror att det är Pentax och Nikon som vrider annorlunda mot alla andra.
 
ANNONS