Annons

Lightroom - Ordna bildarkivet

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Eller ännu enklare med cut-and-paste (klipp-och-klistra) för alla underkataloger i jpg-mappen och sedan låter man Lightroom hitta de saknade bilderna/fotona. Dvs markera alla på en gång och flytta dem.
Det har du förstås rätt i - tänkte att man då får alla frågorna om "koflikter" när mappar skall slås ihop men det går förstås att besvara dem med "ja" för alla på en gång.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Det måste vara överdrivet att ha en mapp för varje dag Om du inte tar 10.000 bilder om dagen. Jag har månadsmappar och orsaken är främst för att inte få identiska filnamn i samma mapp eftersom räkneverken i kamerorna bara går till 9999 bilder. Annars hade årsmappar troligen varit tillräckligt. Det är ju enkelt att söka efter t.ex. specifika datum.
Datummappar var väl defaultinställning i Lr. Så fundera på vilken mappstruktur du behöver innan är väl bästa rådet. Ju längre man använder Lr desto mer jobb att ändra sig.
Det är väl inte så bra med samma filnamn på olika bilder även om de ligger i olika mappar. Ett enkelt sätt är ju att låta LR lägga till fotodatum till det ursprungliga filnamnet vid importen av bilderna till hårddisken.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Själv har jag en mapp per fotodatum. Jag döper om filnamnen till vad det på bilden, tex Linjebuss 263 Kungsgatan,Stockholm 1992-05-23 istf att använda nyckelord. Har gjort så långt innan Lightroom kom.Har alldeles för redan omdöpta mycket bilder för att byta. Sen bygger mina filnamn på det som ska bli bildtext till bilden.
 

Bilagor

reboot81

Aktiv medlem
Jag utgår likt ovan från
C:\Bilder\JPG
C:\Bilder\RAW

Men, varför inte exportera ut alla JPG ur huvudkatalogen till nykatalog.cat. Därefter raderar du alla JPG i huvudkatalogen. (Eller mappen JPG via LR).
Därefter importerar du nykatalog.cat till huvudkatalogen igen.
Du kommer då ha alla bilder i C:\Bilder\RAW.
För att få alla bilder till C:\Bilder så markerar du allt som ligger i RAW (inne i LR) och drar rakt till C:\.
Kan hända att du behöver lägga en bild direkt under C: som du lägger till (inte flyttar/kopierar) till katalogen först.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag exporterar ut allt från LR vid varje framkallning. Det jag gör själv är att sätta en kod för varje bildtyp (10-99) , man kan själv bestämma vilken upplösning man vill ha i detta.

Så jag markerar tex alla fåglar jag ska exportera, skriver in 50 (kod för fågel) och trycker export, LR lägger sedan på i filnamnet: fotodatum, kamera, brännvidd, tid, bländare, ISO eller annat man vill ha med ut.

Efter exporten placerar jag bilderna i olika strukturer, den vanligaste är sortering år och kod i bl.a ett moln. På detta sätt når jag alla bilder från TV, mobil och surfplatta överallt/när som helst och inte bara från LR
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är väl inte så bra med samma filnamn på olika bilder även om de ligger i olika mappar. Ett enkelt sätt är ju att låta LR lägga till fotodatum till det ursprungliga filnamnet vid importen av bilderna till hårddisken.
De lär aldrig "krocka" så länge de ligger i olika månadsmappar. Vid export lägger Lr till ett löpnummer så jpg-filerna får olika namn även om RAW-filerna skulle ha samma.
Filnamnet från kameran duger gott åt mig.
 
ANNONS